zondag 11 augustus 2019

Mijmering 61 Groente graveren, de voorraadkast en slim uientruukje voor wapperaars....

Beste mensen,
Er zijn weinig gaven waarmee men in het leven
zoveel goed kan doen
als met eenvoudige vrolijkheid....

Annemiek.

61 Consumindermijmering 2019.
Tip.
Tot mijn verbazing heeft een van de Italiaanse bietjes een langwerpige vorm gekregen. Dat gebeurd als je eigen zaad teelt en toevallig ook een gewone Hollandse biet peen model te bloeien staat. Daar is een bijtje neergestreken om vervolgens naar het Italiaantje te gaan buurten... Dan krijg je een halfbloed of zoiets... Leuk om te zien en zeker niet om weer zaad van te trekken want we willen bol bij bol en peen bij peen houden...
De smaak was puur Italiaanse chioggia en geraspt met een beetje dressing (nog over van de bonenschotel) een verrukkelijk tussendoortje...
 
Tip 2.
Bij de workshop thema bonensalade (mijmering 56) afgelopen vrijdag in het consuminderhuis was per ongeluk teveel dressing, doordat we als maatbeker een te grote beker namen. Het overschot werd verdeeld in potten met schroefdeksel en kon thuis hergebruikt worden. Een blikje rode bonen en een potje witte bonen en wat verse sperzieboontjes uit de moestuin kort gekookt... De rode ui werd een gele ui en niets mis mee... Nog sneller dan snel heerlijke bonensalade... Ik zag tijdens de workshop dat moeizaam flitter dunne uienringen werden gesneden en dat kan gemakkelijker. Laat het kontje aan de ui die daardoor niet uiteen valt. Om met mijn wapperende handen geen ongelukjes te krijgen heb ik nog een truukje uitgevonden... Een gebakvorkje in het kontje steken en je snijdt zonder gevaar dunne ringetjes tot het eindje.... De tip dressing bewaren heb je natuurlijk ook meegekregen... Enkele dagen in een potje in de koelkast kan wel...
Tip 3
Midden augustus is de tijd om pompoen te graveren. Je naam erop of blommenkransen of welkom... welcome wat je maar wil... De mooiste courgette die ik door liet groeien wordt zaad courgette en heeft inmiddels een flinke afmeting. Een mooie decoratie straks tussen de pompoenen die nu nog bij onze sponsors op de heuvel staan... Omdat de zaad courgette in de verhoogde border groeit kon ik hem zittend in een stoel
graveren... Hoe je dat doet? Eerst met marker de woorden schrijven en dat zie je amper bij de groene courgette... Met een houtguts de schil bewerken en daar moet je doorheen. In feite beschadig je de courgette die litteken weefsel aan gaat maken omdat hij nog aan de plant zit... Graveren los van de plant gaat natuurlijk niet en rot de courgette of pompoen.... De letters zullen beige/wit weefsel worden... De plant heeft zijn tijd bijna gehad en dit zal het laatste zijn wat hij presteert...
 
Tip 4
Er kan nog pastinaak gezaaid voor de winter en andijvie... In de border heb ik twee lijntjes andijvie gezaaid die tijdens een mooie nazomer zeker nog wat worden zal... Wel goed uitdunnen in de rij want zonlicht en de wind moet ertussen kunnen spelen in de herfst om schimmel tegen te gaan. De koude nachten hé..met mist en dauw. De plantjes die ik zal uittrekken krijgen een plekje iets verder waar nu nog de courgette staat maar dan niet meer....
 
Tip 5
De rucola van eigen zaad getrokken is behoorlijk in de groei en kan over twee weken voor een deel in een rauw rucola stamppotje gebruikt... Je zal het zien....Een deel zal heerlijke slablaadjes geven op de boterham of op hamburgers met een vegaschijf...  Een deeltje zal weer tot zaad doorschieten en heb ik volgend jaar ook weer oogst....
 
Mijn leventje...
De zomer zwanger van goede oogst, al is het in het klein... bracht vulling voor de voorraadkast. Rabarber met custard en bramenconfituur. Courgette zoet/zuur , aardbeienjam, appelmoes en er staan nog enkele potten pompoen marmelade die ik door zal geven zo gauw de pompoenenoogst arriveert. Van twee jaar terug staat nog vlierbloesemsiroop en nog altijd goed door de vele suiker... Ik zal eens naar mijn plantage aan de bosrand gaan kijken of de vlierbessen rijpen. Je neemt toch aan als de bloesem dit jaar niet werd geoogst er bessen komen maar.... Er zijn meer kapers op de kust...Wat nog ontbreekt in de voorraadkast voor de winter is de nodige linzen in geel en groen en die ga ik kopen bij de Turkse winkel eerdaags.... Je hoeft het maar in huis te hebben... als je zin in een herfstsoepje hebt straks... later....
 
Ik raak niet uitgekeken op de wonderlijke wereld van het hofje waar o.a. de Chinese courget klimt en groeit. Ik zal de mooiste vrucht laten doorgroeien en hoop daaruit zaad te kunnen oogsten... De blauwe regen bloeit constant de zomer door en dat komt als je haar in januari snoeit. Zo hou je het model erin en steeds weer bloei... opschrijven dus...op de laatste pagina van je agenda of kalender om in januari te doen....
Afgelopen vrijdag hebben de mensen van de kookworkshop geoogst in de moestuin die zomaar naast het keukenraam ligt... Rode Desiree aardappeltjes en nog enkele Frieslanders die waren blijven staan. De aardappeltjes werden verdeeld in krieltjes om met schil te bakken in de wok in zonnebloemolie en grote bewaaraardappels die nu al wel op zullen zijn want ze werden meegegeven. De kleinere mooie exemplaren heb ik meegenomen en kregen een plekje in een mandje in mijn schuur. Ik moet ze zien over te houden en goed verzorgen bij temperatuur verhoging en verlaging en vorstvrij maar niet te warm... tot maart 2020 als ze weer de grond ingaan en piepers brengen voor oogst 2020....
Ik heb het druk met revalidatie die eigenlijk geen revalidatie is... Van ADCA is te weinig bekend en geen therapie of medicijn. Wel ondersteuning om kwaliteit van leven te houden. Mijn blaas die een fonteintje was geworden is nu alleen een reservoir door 20 botox injecties in de blaaswand die steeds herhaalt moeten worden. De urine haal ik zelf eruit door middel van katheters vijf keer per dag... Mijn verlamde linkervoet heeft een tijdelijke ondersteuning en komende weken wordt een passende stevige prothese gemaakt. Met een stok lopen lukt niet meer en heb ik een rollator op mijn maat gekocht voor buiten. In het consuminderhuis Molenberg heb ik een rollator voor binnenshuis die Monique heeft opgeduikeld uit de voorraad. Als iemand hem nodig heeft geef ik hem wel door... Er ligt een schrijfblok op en er hangt een pen aan en een stok en gaat alles gewoon verder....
Morgen de logopedie want ik lispel al als ik moe ben en mijn tong ligt te trillen in mijn mond af en toe.... Daar willen ze naar kijken al hoeft dat van mij niet... Als ik minder spreek zal dat voor velen een opluchting zijn denk ik wel.... Ik heb gemerkt dat ik niet meer schreeuwen kan en op de fiets zingen wel nog steeds als ik de berg af daver naar consuminderhuis Molenberg....
Morgen weer oefenen op de driewieler en nu buiten het ziekenhuis dus let op als je toevallig in de buurt moet zijn... De rem weet ik niet altijd te vinden...
Annemiek