donderdag 8 augustus 2019

Mijmering 60 courget in zoet/zuur in potjes voor bij de oosterse gerechten en de kindjes....

Beste mensen...
Meditatie is niet iets wat je af en toe doet.
Het is is geen pad of een weg
het is de verkenning van dit moment
het is de ruimte die alles laat zijn
er is geen straf en geen beloning
het is leven zoals het komt en aanvaarden
niets uit de weg gaan
bewustwording en groeien
hier en in het nu....
 

Annemiek

60 Consumindermijmering 2019.
Tip.
Drie dikke courgettes in de moestuin border en moe van alles waar courgette in zit? Geen probleem... ze werden verwerkt tot courgette zoet/zuur in potjes om in de herfst of winter bij de nasi/bami te eten. Receptje?
Ingrediënten:
•    1 kg courgettes (schoongemaakt gewicht)
•    2 uien
•    3 eetlepels zout
•    500 ml natuurazijn
•    300 gram suiker
•    2 theelepels kurkuma (geelwortel of koenjit)

•    3 theelepels mosterdzaad.


Werkwijze:
Was de courgettes, schil de dikke die een harde schil hebben. Snijd ze in de lengte door en verwijder de zaadlijsten met een eetlepel. De schillen van de jonge courgettes zijn zacht dus niet schillen. Het zorgt voor de kleur achter de pot venstertjes. Snijd het vruchtvlees in kleine blokjes. Maak de uien schoon en snijd ze in ringen. Meng de courgettes met de uien in een grote kom en strooi het zout erover. Laat het geheel enkele uren staan. Koud water bijvullen en met een schuimspaan de groente overscheppen in een vergiet. Spoel ze goed af en laat ze uitlekken. Gooi het zoutwater op polletjes onkruid op je stoepje....

Breng in een grote pan de overige ingrediënten aan de kook. Laat dit mengsel enkele minuten doorkoken en voeg de courgettes en de uien toe. Breng alles weer aan de kook en laat ongeveer vier minuten zachtjes koken. Schep de groentes over in schone jampotjes, vul de potten tot de rand met het hete kookvocht en draai vervolgens de deksels op de potten. Zet de potjes ondersteboven en laat ze afkoelen.
Het zoetzuur is het lekkerst als je het minimaal drie weken laat intrekken. Heerlijk als bijgerecht bij nasi/bami of op brood bij (oude) kaas.
 
Tip 2 
De afgeknipte bovenkant van een flinke flacon doet dienst als trechter. De potten zijn gemakkelijk te vullen zonder de randen te besmeuren. Gewoon even kloppen als de stukjes niet doorschieten of helpen met een lepeltje...

Tip 3...
Er is altijd wel wat vocht over dat na gezeefd te zijn weer even wordt opgekookt en hergebruikt als je een paar courgetjes hebt die even teveel zijn... heb je ze zo ingemaakt. Het spul kan wel enkele dagen bewaard worden..... Niet vergeten de groentes eerst in het zout te zetten....
Mijn leventje:
We hebben de rest eurootjes geteld van de vakantie kids actie. Er werden nog 6 jaarkaarten van Gaya Zoo gekocht en zondag gaan twee gezinnen naar pretpark de Valkenier als afsluiting voor de school weer start. 
Wat hebben we veel kunnen doen dit jaar. Die Gaya Zoo kan in de weekenden de woensdagmiddagen en de herfst en voorjaarsvakantie worden bezocht en mijn actie “tent in de tuin” bracht prachtige speeldagen voor de kinderen..in eigen tuin.
Onze tentenvoorraad werd aardig uitgedund... Vandaag vertelde een mevrouw daarover.... hoeveel minder zwaar de zes weken schoolvakantie waren gevallen voor haar kinderen en haarzelf. Het gezin kreeg natuurlijk ook een Gaya Zoo jaarkaart. De laatste vakantiepark gezinnen zijn al dagen terug en ik heb de bruine koppies gezien en de blijheid omarmt.....

Ik weet dat hun vader 40 euro leefgeld per week heeft en de kids in weekenden en drie weken vakantie tijd in omgangsregeling geen euro meer krijgt.... Hij moet het volhouden nog anderhalf jaar en dat zal hij....omdat we hem steunen waar we kunnen. Soms zoekt hij wat kleding uit omdat moeder te weinig meegaf of weer eens te weinig geld aan de kids spendeert...omdat ego minder hart heeft voor kinderen. (Ophouden Annemiek!)

De mevrouw die extra broodjes meekreeg en verse knoflook die ze in de tuin gaat zetten zodat ze altijd gratis knoflook heeft. 

De sla met wortelkluit die op menig balkon in een bakje water een tweede leven krijgt... Ik stel menu’s samen.. Vandaag de maaltijd salade die het eerst op moet.(van de uiterste datum producten die we krijgen van de supers PLUS  en JUMBO. Ik weet hoeveel kinderen ze hebben en tel en deel.... Morgen de friet met sla van de voorgebakken friet waarvan de zakken beschadigd waren en we daarom kregen...Eieren waar ze zoveel van kunnen
maken gelukkig ook weer... De grote dozen voor de grote gezinnen en voor die ene mevrouw echte kersenbonbons die ze niet mag delen heb ik vertelt en allemaal zelf op moet eten op de plee of onder het dekbed...want ze moet liever zijn voor zichzelf....want de lat ligt hoger dan ze aankan zie ik. Ik zou haar zo mee willen nemen naar mijn hofje en Floor de poes om eens lekker te verwennen en liflafjes voor haar koken... maar ze moet verdergaan op haar weg waarlangs ik haar aanmoedig en ik kan haar zoveel leren op de momenten dat ik haar weer ontmoet.... 
Zelf doen maar niet alleen...nooit meer alleen in deze voor haar tijdelijke zware tijd en hoop ik dat die k.t ziekte me nog tijd geeft om te steunen want het is zo heel erg nodig...  

 

Mijn Floor..... kreeg afgelopen zondag laat een vreselijke allergie aanval waar ze vanaf januari geen enkele last van had. Dat vonden we al een heel lange tijd maar te vroeg gejuicht... De vreselijke jeuk en de opgezwollen lipjes alsof ze botox injecties had gekregen maakten het wicht doodziek van ellende. De dierenarts heeft maandag vroeg direct een injectie gezet en de hele maandag en dinsdagochtend heeft ze niet gegeten. Voor Floor de vreetzak komt dit zelden voor.... Dinsdagavond huppelde ze opeens buiten rond en wilde ETEN ETEN ETEN... Haar lipjes waren geslonken en de jeuk grotendeels over. Door snel erbij te zijn heeft ze zich niet wond gelikt en geen scheurtjes in haar lippen opgelopen. Nu moet ze wekelijks aan de spuit bij de dierenarts en Theo helpt me daarbij........ Vrienden met inlevingsvermogen zijn goud waard in deze tijd van mijn leven.... Ik ben daar zo dankbaar voor...

Annemiek