zondag 25 augustus 2019

Mijmering 65 Een voet in de afvoer... gebonden soepen, vliegengordijn van lipjes van blikjes en wat doe je bij een hittegolf...

Beste mensen,
Toen ik begon mezelf lief te hebben
ben ik gestopt met het verlangen naar een ander leven.
Ik kon zien dat alles om me heen een uitnodiging is om te groeien
Nu weet ik dat dit rijpheid is....

Annemiek

 
65 Consumindermijmering 2019.
Tip.
Bij de handwerkworkshop consuminderhuis staat hergebruik hoog in het vaandel. De lipjes van blikjes worden gespaard (ik ben niet voor blikjes en koop ze zelden). Regelmatig in de afvalbakken duiken is een optie en vragen aan ieder die blikjes koopt. Je kan vliegengordijnen maken van de lipjes....zie foto.
Tip 2.
In de kookworkshop werd gebonden soep gemaakt zonder bloem of boter dus goed voor de lijn. Nou ja... een tipje boter.
Ingrediënten:
Flinke bloemkool of twee kleinere
1 flinke aardappel of enkele kleinere
1 ui
scheut olijfolie
tipje boter (15 gram of zo)
1 liter water
2 groentebouillonblokken
halve liter melk
eventueel scheutje slagroom of kook/room.

Werkwijze:
De bloemkool in kleine stukken snijden inclusief de stronk. De aardappel met de dunschiller schillen. Wassen en even aan de kant zetten. De ui schillen en snipperen. De ui in een soeppan fruiten in de olijfolie en de boter.... tot lichtbruin. Water toevoegen en de bloemkool en aardappel. Aan de kook brengen en de melk erbij. Langzaam weer aan de kook brengen (om schuimen en overkoken te voorkomen) Op laag gas met de deksel op de pan laten garen met een houten lepel tussen deksel en pan. De staafmixer erdoor en eventueel op het bord een scheutje room voor de liefhebber.
Deze basis kan ook gebruikt worden voor gebonden aspergesoep champignonsoep of broccolisoep.
Bij broccolisoep hetzelfde als de bloemkoolsoep.
Bij aspergesoep klein gesneden asperges (vers of uit de vriezer) na het fruiten van de ui met het water toevoegen.
Bij champignonsoep als volgt: De geborstelde champignons kort afspoelen en in drie snijden. Na het uien fruiten... de champignons mee fruiten met iets kerrie. Verder als bij bloemkoolsoep.
De aardappel hoort bij alle soepen om te binden. Aspergesoep en champignonsoep hoeft geen blender door.

Tip 3
In het weekend neem ik een ochtend een uurtje om de badkamer een beurtje te geven.... Douchen erachter aan en tot slot de bonte was aanzetten in weekend dalurentarief stroom. Naarmate mijn handen en voeten uitvallen ga ik meer en meer op de grove toer want mijn armen en benen doen het nog prima. Het heerlijke kleine borsteltje aan korte steel zet ik optimaal in. Randen rond kranen en beugels en onder de wasbak. De buizen waar stof en vuil langs en op komt vliegt eraf met een sopje met het bezempje. Het bad en de douche en de tegelwanden... Een dweil voor de open deur om het water op te nemen als ik kort de buizen afspoel met de sproeier van de douche. Het kleine vloer trekkertje met de dweil erom en alles is helemaal schoon en fris... inclusief ikzelf.
 
Ik was mijn haar en douche mezelf op teenslippers in de douche dan glij je nooit uit... Zo’n viezige antislip mat komt er niet in. Aan het einde gaan de slippers uit en zet ik de hak van mijn linkervoet in de afvoer (tegen uitglijden) waar de deksel vanaf werd gehaald voor het douchen. Omdat bij mij deksel en afvoer super schoon zijn kan dat best....Doe er je voordeel mee.

Met de oude tandenborstel de hoekjes onderkant afvoerdeksel reinigen gaat al moeilijker maar toch...

De onderrand van het douchegordijn heeft een vuile rand en daarvoor hoef je het hele gordijn niet te wassen in de wasmachine. Een afgeknipte anderhalve liter melkflacon of zo met een kopje dunne gloor en een kopje warm water. De bijeen gevouwen douchegordijn onderkant erin en een uurtje of twee laten weken. Afspoelen en klaar. 

Het gloor mengsel kan verdeeld over de afvoeren.
De theedoeken van de bonte was werden gebruikt om het bad en de vloer na te drogen. De vloermat (dikke handdoek) gaat in de wasmachine samen met de theedoeken en de andere bonte was. De handdoek die een week op de wasmachine lag wordt douche/droog/doek komende week (hang ik steeds op de douchestang na gebruik om te drogen) en die van vorige week gaat in de was met het grote badlaken dat ik een week gebruikte en steeds werd gedroogd op het lijntje van de werkkamer. Ik ben immers echt schoon als ik me afdroog dus gaat een handdoek een week mee. Je ziet bonte was draaien hoort bij badkamer schoonmaken, omdat je de "vuile" theedoeken en handdoeken gebruikt om de badkamer na te drogen voor ze de was ingaan.... 

Je inzepen doe je met een washandje na het natmaken en neem je de tijd voor met de kraan dicht. Ik was mezelf zelfs tweemaal en spoel me tussendoor af. Je voeten niet vergeten die met dunne verwassen ondergoed tussen de tenen goed droog worden.

In de nazomer zie je steeds meer mensen met hoeven oftewel uitdrogende voeten met eelt en scheuren. De huid van je voeten droogt razendsnel in de tropenzon in sandaaltjes... Met blote voeten in dichte schoenen zie je ook wel eens en brengt vreselijke geuren die nauwelijks te harden zijn als de persoon in kwestie even onder tafel zijn/haar schoenen uitdoet. Elke avond je voeten wassen is geen overbodige luxe. Een oppepper voor je uitdrogende voeten is een flinke laag uier crème of vaseline met direct een enkel sokjes aan met dichte schoenen. Dat trekt lekker in....  Op zijn tijd een pedicure is natuurlijk helemaal goed maar kan je uitstellen door de crème en de enkel sokjes. Zelf aan de slag gaan met een eeltschaaf na een voetbadje kan natuurlijk ook maar als er al scheuren inzitten zou ik het aan de pedicure overlaten. Nagels knippen gaat natuurlijk het beste direct na het douchen....
 
Tip 4 en mijn leventje...
Wat doe je tijdens een tropen dag? Met water knoeien natuurlijk en mijn fiets werd af gewassen met een sopje en een oude afwasborstel. De vele valpartijen hebben toch wat lak van het frame gekost en een hoekje van het schermpje van de teller. Omdat ik me tegen de schuur laat vallen bij thuiskomst als de pijp leeg is heeft het rechter handvat geleden en dat is allemaal niet erg... Jozé stuurde me een link van E-bike ombouwen naar driewieler en dat lijkt me een betere oplossing dan een nieuwe driewieler kopen al of niet met bijdrage van WMO. 
https://www.goedkoop-elektrisch-fietsen.nl/ en https://www.vanraam.com/nl-nl  Ik heb in ieder geval de linken naar de therapeuten en de WMO mevrouw doorgestuurd. Daar mijn E-bike Flyer pas ruim een jaar oud is en een zware motor en accu heeft en ik zeer gehecht
ben aan de fiets is ombouwen toch beter denk ik... Hij koste heel wat en hergebruiken lijkt me beter.

De fietstassen daar ben ik schandelijk mee omgegaan en ze werden uitgeschrobd van binnen. Er bleek een soort zooltje in te liggen die eruit gehaald gewassen en afgespoeld op de waslijn gingen. De tassen drogen in de zon en omdat ze van stof zijn kwam de spik erin in de schuur in de winter. Tja... die krijg je zomaar niet eruit en blijft maar zo.... De accu werd wederom opgeladen en werd de lak van de fiets met auto was ingewreven en na gewreven...
“Hij die de sla laat groeien” stuurde me een geweldige nieuwe aanwinst met Michel. Meneer is een consumindermens in hart en nieren. Halverwege de les viel hij binnen en nam gelijk de kookworkshop over. Meneer is gewend les te geven en heeft oneindig geduld zag ik. Wat een heerlijkheid... hij zit op mijn denklijn en alleen oogcontact is al voldoende. Hij betekend voor mij af en toe even eruit kunnen om in te kunnen grijpen elders in het huis en in ieder geval een oog te houden op wat nog niet echt goed loopt. Michel komt in de volgende consuminderkring de 50e die ik geef en ik weet zeker dat hij daarna kringen kan geven....met nu al zelfstandig kookworkshops neemt hij me direct veel werk uit handen. Continuïteit ... zou het toch nog kunnen in mijn zeer persoonlijke deel van het consu huis?  Michael wordt niet weggekaapt door de gemeente die gek is op onze vrijwilligers omdat ze goed opgeleid worden. Michael is afgekeurd en werkt door de pijn heen en in de middag plat moet... zoals meerdere mensen in ons huis maar afleiding vinden omdat we maatwerk hebben. Zelfs voor een bekkeninstabiliteit mevrouw hebben we een sta-op-stoel als ze even plat moet. Er wordt nergens zo hard gewerkt en energie opgedaan als in onze consuminderhuizen....
Annemiek