dinsdag 13 augustus 2019

Mijmering 62 Mijn maandafrekening valkuilen en verslaving in een nieuw jasje...

Beste mensen,
Raap telkens wanneer je valt iets op.....
ervaring... leermomentjes... weerstand.....

Annemiek

62 Consumindermijmering 2019.
Tip.
Elke week maak ik wel een keertje ratatouille. Zonder vlees uiteraard... en elke keer met wat aan groente voorradig is. Deze keer een pracht chioggia die verwaand haar schoonheid laat zien op de “catwalk” van mijn tuintafel. Ze komt uit de tuin van Molenberg samen met de drie wortels en de drie Rode Desiree aardappeltjes. De peper en paprika van mijn hofje inclusief de heerlijke tomaten plus de kruiden en de courgette. Zelfs de knoflook heb ik nog ergens kunnen opgraven... Alleen de ui is gekocht want die was ik vergeten te poten dit jaar...in elk van de drie moestuinen.

Die peper heeft loei hete zaadjes dus die pulk je eruit op eentje na. De zaadjes leg je te drogen in een bakje op de keukenvensterbank. Elke keer een zaadje in het eten bespaart je peper. De zaadjes kan je ook bewaren tot eind december om te zaaien in closetrolletjes in aarde in een bakje...
 
Wat zal die ui hebben gekost? Enne wat olie en gas... misschien 20 cent? De smaak van de ratatouille was in ieder geval onbetaalbaar... De zon kregen we er gratis bij Floor en ikke... en ja... Floor eet me weer de oren van de kop en drie zakjes casserol whiskas per dag plus wat brokjes. Zij was wel een euro kwijt voor haar maaltijd maar het is haar van harte gegund....
 
Tip 2
Komen we op het regiment jonge volwassenen eh aardbeienplantjes die ik heb getrokken van ouwe moeders eh moederplanten die geruimd moeten worden. Ze zijn aan de navelstreng gebleven in de wiegjes (potjes) tot ze wortelden en werd de navelstreng doorgeknipt. De jonkies inmiddels de deur uit bij moeder, komen komende weken in de wasteilen zolang de voorraad strekt. Daarvoor moeten die teilen leeg gemaakt en de aarde in de moestuin gekieperd. Op een andere plek halen we dan weer aarde uit de moestuin voor in de wasteil met als top potgrond... Daar komen die jonkies in...Deze keer met hulp...
Tip 3
Van Gertie kreeg ik laat in het voorjaar wat paprikaplantjes die niet groeien wilden. Ze waren te laat gezaaid en hadden te weinig aarde en ze werden verwend in mijn ziekenboeg ... Ze kregen mest, water  goeie grond en de tijd. Ze begonnen aan hun weg naar gezonde planten. Te laat... nog steeds te laat en ik heb ze in een wasteil gezet waar ze te dicht op elkaar staan. Zon mest, lucht en groeiruimte voor blad en bloei hebben ze nodig en wat is logischer om de planten achterover te laten buigen waar ruimte GENOEG is. 

Ik heb stokken bij elke plant gezet en de wichten aangebonden zodat ze soepele ruggetjes krijgen in het oefenen achterover buigen... De aarde in de wasteil is in ieder geval voedzaam en genoeg met die koemestkorrels die erin gingen....
Nu nog de herfst verschuiven en dat kan niet.... Hopelijk komt een lange nazomer en een warme herfst... Als de koude nachten komen zullen de planten pas oogst gaan dragen en wederom te laat....Dan heb ik wel ergens een noppen zeiltje en een stalen frame om een tipi van te maken (een kasje) met wasknijpers aan de rand.....De wasteil zal ik dan nog wat verder onder het afdak trekken in de luwte...De oogst gaat voor 90% naar Gertie en ik hoop dat ze deze blog leest....

Tip 4
Op een fruitschaal of een decoratieve mand kan je ook groente leggen. Paprika of een bosje pepers. Op mijn tuintafel staat een mandje waar ik vergeten meiknolletjes in heb gelegd. Ze zijn keihard geworden en mogen terug naar de natuur wat wel eens lang kan gaan duren....
Tip 5 en mijn leventje...
Wie schrijft die blijft en met kring 48 en 49 ben ik driftig aan de maandafrekeningen van juli... De deelnemers van kring 48 hebben het natuurlijk al lang in de smiezen en kring 49 is goed op weg.... Mijn maandafrekeningen doe ik al een eeuwigheid en ik kan zo die van 2013 of 2006 opduikelen. Ik blijf dit doen want het leert je iets over jezelf.  
Koopgedrag veranderd als omstandigheden veranderen. De rijken blijven maar verkwanselen als ze al lang in de bijstand zijn beland of de aflossingen.... De stille sluipers zal ik ze maar noemen en daar leer je weer van... door bewustwording op te doen bij het tellen en opschrijven. De bonnen weer door je handen ...Ik heb geen schulden en heb die ook nooit gehad... Maandafrekeningen maken helpt je daarbij....dat brengt bewustwording!! Kijk je met me mee?

Ik ben natuurlijk verslavingsgevoelig... Stress eten is daar het bewijs van en ik heb dit voor 75% in grip gekregen door bij chocolade zucht de smerigste kleinste verpakking chocola te kopen. De zogenaamde zeepchocola... Van de chocolade ben ik dus helemaal af. De noten kan ik goed onder controle houden en koop het beste merk een kleine hoeveelheid maar eenmaal per maand of zo...Van chips en snoepjes heb ik altijd goed af kunnen blijven. De boterspritsen en de kanoos, de gevulde koeken en de roomboterkoek blijven ook niet meer aan mijn vingers plakken in de super nu ik me voorstel en lees wat er allemaal inzit. Wat nieuw is dat ze tegenwoordig moeilijk te slikken zijn dus werkt Adca als een maagbandje ehhh slokdarmbandje... Wat eigenlijk wel nog als lekkers wordt ervaren is knapperige broodjes met kaas en niets mis mee. Die zaag ik in smalle reepjes en gaan met een sloot koffie wel erin. Heerlijk....enne drop die ik bij het KRUIDVAT een onsje afweeg...van elk eentje omdat ik de plastic puntzak als spuitzak nodig heb!? Toch?? 

Eigenlijk heb ik op latere leeftijd mijn eetverslaving beter onder controle gekregen moet ik zeggen. Wat wel nog een echte verslaving is... ijs... en dat is een Van Deursen kwaal.... De go nuts van de IJstijd is mijn favoriet en daar ga ik af en toe langs met vrienden....
Terug naar de maandafrekening blijken midden in het jaar ongemerkt de boodschappen duurder te zijn geworden. Goedkoper melden ze met trompetgeschal  maar duurder verloopt in stilte.... De huur werd verhoogd met net geen tientje en de verzekering met drie cent. En ja het troost eten van voorheen trok een ander jasje aan... Ik drink kopjes koffie in het restaurant van het ziekenhuis en eet ijs op terrasjes. Ik moet liever voor mezelf zijn bedenk ik me want ik ben ziek... maar dat kan ook anders nietwaar. Niet onder het mom van de “zielige”uithangen toegeven aan verslavingen Annemiek! 

Al die lunches en kopjes koffie met en zonder vrienden hebben afgelopen maand Juli wel 58,40 euro gekost. De eigen bijdrage regiotaxi zelfs 62,40 euro en dat is de post waardoor bijstandtrekkers geen eten meer kunnen kopen als ze ziek zijn..
Ik heb gelukkig een AOW en pensioen...want ik heb een arbeidsverleden. In de stroom van mezelf verwennen heb ik een tuinstel gekocht afgelopen maand en een fotoapparaat voor gehandicapten... Tja en die rollator moest... Die krijg je niet van de zorgverzekering of de WMO. 

Tweedehands was geen optie voor buiten want geen mens heeft zo’n hoge brede nodig met grote wielen dus ook niet te verkopen op marktplaats of te geef. ... Dat fotoapparaat en de tuinset is eenmalig natuurlijk en helemaal mee eens. Toch heb ik de rem op de verwennerij gezet...  Kopjes koffie mag nog wel maar dat ijs moet minder... De lunches met vrienden blijven omdat we een beetje om en om betalen dus zit goed. Tweemaal lol voor een (mega) prijs.

Tja... huishoudgeld was peanuts (108,81 in de maand (juli) voor vier weken en dat komt door de vele groenten in mijn moestuintje en omdat ik nooit vlees eet dus niet koop en met een brood wel een week uitkom en 1 pak bio yoghurt. Dan was er nog begrafenisfonds voor mijn zoon en mij voor een kwartaal 40,80 euro en koffie voor mij en worst voor Theo bij Cranenbroek waar we het tuinstel kochten en helemaal aan het eindje waren. Die goeie Theo sleept wat met me af en als er maar even tijd komt zal ik nog eens voor mijn vrienden (Joze en Theo) koken... Voorjaarssalade weet ik is zijn lievelingsrecept.... Loop ik de rij nog eens na van uitgaven kom ik nog op bakker Bart 4 euro... waar ik zalig heb gezeten in Heerlen toen ik daar voor een of ander moest zijn. Tot er een mevrouw kwam die begon te klagen en dat hoor ik al genoeg in die regiotaxi... 

Opbieden van ellende... Het lijkt me een vreselijk beroep chauffeur te zijn in die taxi’s. De inzittenden (meestal onderweg van en naar ziekenhuizen)  hebben iets nieuws uitgevonden merkte ik gisteren... Een meneer die met zijn vrouw meereisde wenste me goede uitslagen toe!!! Hoe KOMEN ze erop... Mijn antwoord was: “Te laat meneer ik wordt NOOIT meer beter!!” Daar had hij niet van terug en terwijl ik in mijn vuistje lachte viel de stilte in de bus... Ook zo eentje... Veel beterschap! Enne... Ze weten tegenwoordig zoveel op medisch gebied. Enne... mijn nicht is eens naar een paranormaal mens geweest... Allemaal dooddoeners en hoeft voor mij niet...
Ik heb al tijden vrede met wat “Hij die de sla laat groeien” op mijn bordje schuift....en daar ligt ook veel faldera bij om van te glimlachen... Maar die maandafrekening hé? heeft me weer veel geleerd... Wie schrijft die blijft...jij ook?

Annemiek.