woensdag 30 maart 2016

Mijmering 38 Geraniums afharden, muntthee en daslook kaas.


Beste mensen,

Echte liefde bezit je pas
als het lijden van anderen je pijn doet.

Annemiek
38 Consumindermijmering 2016.
Tip.
De stekgeraniums werden van de vensterbanken logeerkamer naar beneden gehaald. Ze zien eruit als Hollands Glorie en groeien zo uitbundig dat zelfs de eerste bloemen er al inzitten en vele knoppen. Dat stond over een maand pas op de planning maar oké.......ze zijn misschien aangestoken door dit vrouwtje ongeduld.... Vorig jaar augustus werden ze gestekt van de oude geraniums en kregen in hun potjes een plekje in de luwte op het hofje. Geraniums stekken stelt niets voor....Gewoon mooie topjes afknippen van ongeveer 20 cm en de stengel zeker 8 cm in potjes vochtige aarde drukken.  Die potjes op een onderschaaltje waarin het water kan wegstromen en krijgen geraniumstekken vanzelf wortels. Geen flauwekul van stekaarde of stekpoeder wat de commercie ons wil aansmeren maar in goedkope potgrond in hergebruik potjes...
 
Ze kregen eenmaal per week water en verhuisden naar binnen eind september toen de nachten kouder werden. Op de vensterbank boven in de logeerkamer waar niet gestookt wordt en vorstvrij, kregen ze een plekje. Toen de planten groter werden kregen ze tweemaal per week water. De bloemknoppen werden tijdens de winter afgeknepen om de kracht in de plant te houden om blad te maken........En kracht hebben ze. Het lijken net schoolkinderen in de startblokken die EEEEEEEEEEEINDELIJK naar buiten mogen de speelplaats op. Ik ga ze nu afharden en ze staan bij elkaar op de tafel onder het afdak waar ze tijdens de nacht een flanellen lakentje als tent krijgen....... Ze blijven ongeveer een maandje staan op die plek, dan pas worden ze omgepot in bakken potten en manden......... De tip voor jou? Schrijf op je kalender: 15 augustus 2016 geraniums stekken en volg dan de mijmering met deze titel die ik rond die tijd schrijf........
 
Tip 2
Nu schuim ik elke dag door de tuin en spiek in bakjes of er al iets opkomt. Jawel de tegenboogsnijbiet in de koude kas. Overdag blijft de kas open en in de nacht de glasplaat erop.
 
Tip 3
Ha.... de daslook oftewel wilde knoflook heeft weer enkele grote bladeren. De liter volle yoghurt die ik gisteren uit liet hangen is nu zachte kaas, droog en smeuïg....( zie foto) 24 uur duurt zoiets. De daslook fijn knippen en peper en zeezout bij de kaas plus een half theelepeltje tuinkruidenbouillon. Dat is voor mij voldoende al mag er ook bieslook bij die nu al in de tuin opkomt............. Prachtig bij het ontbijt of de lunch in een mooi bakje met een toef peterselie van de eerste oogst. Leg maar een bordje op het kommetje in de koeling en blijft de kaas dagen fris......
 
Tip 4
De nu snel opkomende muntblaadjes komen met enorme hoeveelheden boven de grond en ik heb er thee van gezet. Op een theelichtje staat de thee de hele dag te trekken en drink ik sloten verse muntthee die een ongelooflijk goede smaak heeft. Dat komt van die jonge blaadjes. Als de pot bijna leeg is komt er weer kokend water bij en morgen start ik weer met vers blad.  Allemaal gratis cadeautjes van ma natuur.......
Eenmaal munt altijd munt......eenmaal daslook altijd daslook en zie op vele plaatsen komt hij nu op en verwacht ik een veldje daslook volgend jaar. Een deel laat ik staan en wordt niet geoogst. Daar komen prachtige witte bloempjes aan die lookachtig ruiken als de avond valt.........
 
Mijn leventje....
Ik heb via MIJNOVERHEID op internet mijn AOW aangevraagd. Prachtig die site waar alle belangrijke post binnenkomt. Er was weer een brief binnen gekomen in mijn berichten box van de BSGW. Volgens de brief krijg ik dit jaar kwijtschelding en dat scheelt tegen de 400 euro per jaar. Waarom dan vorige jaren niet? Mijn inkomen is niet gezakt.... Ik wil dat natuurlijk weten en heb opgebeld naar de BSGW. Ene heer Kessels stond me te woord en wist het zelf ook niet totdat hij zag dat ik begin dit jaar 65 ben geworden. Als je boven de 65 bent mag je meer inkomen hebben. Onder de 65 wordt je dus eerder gekort en vraag ik me af hoe dat zit met de toeslagen. Ik krijg eind augustus mijn AOW voor het eerst ( zes maanden na mijn 65e) en omdat ik pensioen heb opgebouwd in mijn arbeidsverleden (zelfs tijdens mijn WAO) krijg ik naast de AOW ook pensioen, van mezelf plus de nabestaandenpensioen van een overleden echtgenoot. Meer inkomen dus en valt de kwijtschelding BSGW volgend jaar weer weg en hoogstwaarschijnlijk ook de toeslagen. Onder de streep veranderd er daardoor niets aan mijn inkomen dat minima blijft. Toch is het heerlijk niet meer afhankelijk te zijn van toeslagen ( huur en zorgtoeslag) want eigenlijk is dat geleend geld dat bij de minste onverwachte verhoging inkomsten moet worden terug betaald.......... De grootste winst is consuminderen en daardoor altijd grip op geld en leven........
 
Annemiek