woensdag 14 augustus 2024

Mijmering 80 Pruimen vlaaivulling, tropen klusjes, een vlaai met "rastertjes" en een verhaaltje...

Beste mensen,

Je bent niet ongelukkig door wat je meemaakt,

maar je bent ongelukkig door de manier waarop je ermee omgaat.

Annemiek

Mijmering 80 2024.

Tip… Tropenschema. Om zes uur liep de wekker en werden ramen en deuren tegen elkaar open gezet om de “frisse” lucht binnen te laten die mijn huis afkoelde tot 22 graden.

De potplanten buiten kregen water en opgeruimd wat nodig was. 

Vanaf acht uur gaan de ramen deuren en gordijnen/zonneweringen dicht. 

De temperatuur buiten zal vanaf die tijd met twee graden per uur stijgen tot 35 graden en binnen blijft het redelijk koel. 

We blijven binnen Floor en ikke en houden in de middag een siësta…

Tropenschema klussen…

De administratie bijwerken in mijn koel huis.

Rollers bijschuiven op een rail.

Grondig stoffen op mijn gemakje.

Een naai/knip klusje bling/bling van een shirtje knippen en een paar sokken “stoppen.”

De facturen en garantie bewijzen opschonen. We bewaren veel teveel…

Drie lades opgeruimd…

Tip 2… Korte lijn afval scheiden en hergebruik…Ik katheter weer zelf vijfmaal per dag 

en staat een vaasje bij de hand waar de gebruikte katheters ingaan. 

De plastic verpakkingen daarvan gaan in een leeg broodzakje dat aan een steunbeugel is gebonden. 

Als het zakje bij de plastic afval gaat worden de katoenen
draadjes uit het zakje getrokken. 

Ze worden gebruikt om mezenbollen mee op te hangen aan de vogelvoermand. 

Een pedaalemmertje in het kleinste kamertje is niks voor mij .

Er blijft wel eens een stukje citroen over in de kan met citroenwater. 

Dat gaat in een kommetje met de kop en kont van de nieuwe citroen. 

Zoals je ziet vang je fruitvliegjes ermee…

Tip 3…Te warm om te koken komt tomaat/ei salade op tafel. 

Zo gemaakt en gemengd met de dressing die voor jou goed is. 

Kommetje yoghurt erbij en fruit. 

Koken en bakken tijdens hitte dagen,

verhoogt alleen maar de temperatuur in je huis.

Tip 4… Zwarte pruimen vlaaivulling.

Als ingevroren overrijpe  tomaten gemakkelijk van schil te ontdoen zijn, kan dat ook met overrijpe pruimen. 

Dat wilde ik wel eens weten en heb een aantal overrijpe pruimen enkele uren ingevroren. 

Net aan gevroren kon ik de pruimen indertijd gemakkelijk schillen en…in stukken snijden. 

Elke pit heb ik natuurlijk in mijn mond gehad. 

De pruimen werden gewogen en heb ik gekozen om met geleisuiker 2:1 te binden.

De volgende keer zal ik dat met aardappelzetmeel doen want het was iets te zoet naar mijn smaak. 

Na afkoeling  leek het me beter de staafmixer erdoor te halen en de volgende keer zal ik de stukjes kleiner snijden. 

Wordt vervolgt…

Toen moest natuurlijk een vlaai gebakken worden en wilde ik zien of mijn trillende handen nog professionele ruitjes konden maken. 

Nou het ging net…en geef ik mezelf een 5.

Je kent het korte snelle deegje nog wel denk ik, zo niet google dan de woorden “kort snel deegje mijmeringen.”

Ik gebruik het liefst bakpapier in de bakvormen en van de rest deeg heb ik een vlechtje gemaakt en een toeslagje wat niet meer echt lukte. 

De smaak zal er niet minder om zijn. 

Mijn leventje… De koemestkorrels bij de frambozenstruiken heeft zich geloond. 

De eerste frambozen van de jonge struiken zijn groter dan ik ooit had.

Hagel zo dik als knikkers richtte een ravage aan op het hofje.

Bloemen werden gekopt en sloten regen viel in dankbare aarde, borders en de aardbeienbakken. 

Vroeg in de ochtend na de storm staat alles er fris bij. De temperatuur daalde van 34 naar 20 graden en luchten we dankbaar ons huis Floor en ikke. 

Geen airco in mijn huis al heb ik die wel, het apparaat wordt gebruikt om op stroom mijn huis te verwarmen in de winter.

Verhaaltje uit het boek Heimwee naar Heusden.

Mijn vrienden van De Alfa Bar.

 

Gerard, Dieter, Leo en Marlies. Ze waren de vaste kern van een vriendengroep, waar wel eens iemand bijkwam en ook weer eens iemand afviel. Via Gerard van Haaren werd ik één van hen.

 

Soms zaten we aan een tafeltje, maar meestal stonden we aan de rand van de danszaal. We dansten vaak, meestal met elkaar. Soms had iemand van de groep even een scharreltje.

Nooit voor lang en als het dan weer uit was, vingen ze elkaar op.

De Alfa Bar, een café met een zaal erachter. Het was niet de meest chique gelegenheid van Beek. Maar wel de meest bezochte en de gezelligste. Gewoon voor iedereen betaalbaar. 

Er was geen entree. Een drankje en je had voor weinig geld een geweldige avond. Er hing een grote tangobal aan het plafond. Als er langzame nummers werden gedraaid, ging de meeste verlichting uit en schenen spotjes op die draaiende bal.

De verliefde stelletjes waren er weg van, het verhoogde de romantiek.

Ik danste het meeste met Gerard, zelfs toen hij verliefd was op Herman Ede. 

In die tijd was het onmogelijk, twee homo’s die samen dansten. Gerard had er veel verdriet van. 

We waren echte vrienden en vertelden elkaar onze diepste geheimen. 

Wat hadden we veel steun aan elkaar. Ik vond het leven wel goed zo. Uitgaan met de vriendenclub, wat praten, dansen en genieten van de muziek. 
Iedereen betaalde zijn of haar eigen consumpties of om en om, daar waren geen verplichtingen aan verbonden, ook niet als iemand even krap zat…

 Gerard had thuis veel problemen vanwege zijn geaardheid. Zijn moeder accepteerde hem zoals hij was, maar zijn vader beslist niet. Die dacht dat hij het homo-zijn wel af kon leren. En zo niet…zou hij het er wel uitslaan. 

Gerard was duidelijk zichtbaar gay, met zijn lange blonde engelenkrullen zijn opzichtige kleding maar vooral zijn vrouwelijke manier van bewegen en lopen, de elegante handgebaren. Je kon er niet omheen en hij was prachtig!


Wat heeft hij het thuis zwaar gehad met al dat onbegrip. Uiteindelijk hebben hij en ik lange tijd de hele kluit belazerd. Ze vroegen er om.

We speelden dat we verkering hadden. Ik ging zondags wel eens naar hem toe. Zijn moeder was een lieve hartelijke vrouw. Zijn vader een norse vent. De moeder had ons wel door, maar ze liet het maar zo. Ze hield veel van haar zoon en was het niet eens met de aanpak van haar man, dat bleek uit alles.

Soms deed Gerard aanhalig, om het geloofwaardig te maken voor zijn vader. Daar moesten we dan later vreselijk om lachen. We kochten vriendschapsringen, omdat we echte vrienden waren. Dat was


gebruikelijk in die tijd.

Als hij met Herman Ede op stap ging, vertelde hij thuis dat hij bij mij was. Een enkele keer heb ik hem mee naar huis genomen en hem voorgesteld aan mijn vader en moeder.

Die vonden hem maar raar. Ik weet niet of ze in de gaten hadden dat hij gay was, anders maakte Gerrie hen wel wijzer.

Moeder vertelde in ieder geval dat Gerard niets voor me was. Nou dat maakte ik zelf nog wel uit, hij was mijn beste vriend! 

Ik moest niets hebben van verkering en uitzet sparen zoals mijn zus Gerrie deed. 

Ik kon haar omkopen voor een dubbeltje en  nam ze de afwasdienst van me over als ik naar Nelleke wilde.

 Alles ging in het geldkistje dat op de bovenste plank van de muurkast stond, ze spaarde voor haar uitzet. Op die plank lag ook de groeiende stapel theedoeken en washandjes in plastic verpakt.

 Ik begon er niet aan…  Mijn vriendenkring was genoeg, daar was ik gelukkig mee. Ik was erbij toen de soul in opkomst was en de reggae.

 De meest boeiende tijd waren toch de zestiger jaren. Het was een prachttijd…

Tijdens de avonden in de Alfa Bar werden the Beatles, the Rolling Stones, Bob Marley en Elvis gedraaid. Maar ook Malando met zijn tango’s, en Laila van Bruno Majcherek.

Procul Harum en Otis Redding.

Door muziek kon ik even alles vergeten. Mijn vreselijke moeder en mijn vreselijke thuis. 

Even vergeten dat de enige manier om ervan los te komen, verkering en het huwelijk was. Dat was een te hoge drempel voor me…

Ik wilde geen vent met graai handen en verkering. Ik wilde op kamers, maar dat kon ik vergeten. Getrouwd de deur uit en anders niet!!

 Mijn moeder vertelde dat ze me met de politie zou laten terughalen als ik weg zou lopen. 

Tot mijn eenentwintigste thuis? Ik moest er niet aan denken…

Annemiek