donderdag 9 november 2023

Mijmering 89 Pindarotsjes, kalk in de aarde, worteloogst, gevulde omelet van restjes, aandacht tijd en tipjes enne viooltjes…


Beste mensen 

Lichtpuntjes...


Soms zijn ze zo groot

soms zijn ze zo klein

je hoeft ze niet te zoeken
je kunt ze ook zijn

Annemiek

Mijmering 89 2023.

Tip… De laatste zomer wortels werden geoogst… 

Ze kunnen niet tegen vorst en hoeven maar op te zijn. 

Ze werden gedeeltelijk weg gegeven en een menu van gemaakt.

Leidsche stamppot… het recept daarvan ken je inmiddels wel.

Evenveel aardappels pastinaken en wortels plus uien. 

Met een beker water en iets zout aan de kook brengen en tien minuut zo houden. 

Moe gewerkt (moest echt even dutten) werd de kookplaat uitgezet. 

Ze moesten ze zichzelf maar garen die knollen zonder toezicht en werd de kookmuts over de pan getrokken…

Toen ik wakker werd ging de stamper door de stamppot 



De stamppot is voor vandaag en morgen en een bakje voor in de vriezer.

Tipje. Een heerlijkheid is dat glazen werkblad buiten en werd het groenteafval zo in een emmertje geschoven 

en leeg gekieperd in de compostbak. 

Een klats water over de tafel en de handveger… 

Hoe gemakkelijk kan het leven zijn…

Tip 2… Siham de hulp heeft de glasgordijnen afgenomen en werden ze gewassen. 

Dat was nodig zag ik… ik heb alleen (inbetween) glasgordijnen aan het voorkamer raam, voor de nodige privacy… 

De overige ramen hebben alleen overgordijnen omdat ik altijd de tuin in wil kijken. 

Bij wassen glasgordijnen gebruik ik fijnwasmiddel enne (alleen bij glasgordijnen) wasverzachter. 

De gordijnen werden direct na het wassen vochtig opgehangen na centrifugestand 800. 

Ik doe jaren met een kleine flacon wasverzachter viermaal per zes maanden een dopje kost geen kneup.

Tip 3… Nog wat speculaas deeg over van gisteren (in de koelkast bewaard) wilde ik pepernoten maken voor de kids van Siham.

Er had nog bloem bij gemoeten maar zo druk met vertellen werd ik afgeleid en zie… de pepernoten zakten uit en werden koekjes. 

Niets mis mee want ze waren heel lekker.

Tip 4… De papieren stofzuigerzak werd geleegd door de vouwrand voorzichtig los te maken. 

Zak leegschudden en met duct tape weer dichtgeplakt. 

Kan hij nog een ronde mee. 

De stofzuiger filtertjes kan je zelf uitwassen en drogen… gaan oneindig  mee.

Tip 5…Pindarotsjes. Bij de PLUS een stuk puur chocolade gekocht van eigen merk met 52% cacao
bestanddelen. 

Dat moet minimaal 48% zijn dus zit goed. 

Een zakje ongezouten pinda’s van 250 gram.

De chocolade au bain-marie smelten in een vuurvaste schaal 

in een pan kokend water. De pinda’s erdoor roeren 

zodat ze allemaal met chocola zijn omwikkelt. 

Hoopjes van de prut op bakpapier leggen en laten afkoelen.

In de lege vuurvaste schaal kan je melk gieten en heb je chocolademelk. 

Ik heb een boterham erdoor geveegd… 

De pindarotsjes zijn pracht cadeautjes in een mooie beker met folie erom heen. 

Natuurlijk lukt het ook met melkchocolade maar niet met witte…

Tip 6… De oude vergiet in de border is overvol eierschalen. 

Tijd om ze te malen in de moulinex. 

Het maalsel werd op de bladeren gestrooid in de border 

en ik kwam tot halverwege en alle beetjes helpen. 

Dit is de tijd om kalk te strooien in je tuin. 

Te koop bij bouwmarkten zoals van Cranenbroek.

Het is belangrijk om jaarlijks kalk strooien te herhalen omdat aarde verzuurt. 

Voor een goede groei van groente en planten zeker doen. 

Wel tenminste drie maanden voordat je mest in de aarde onderspit, 

anders heft de kalk de werking van de mest op.

Tip 7… Een wisdoekje heeft uitgerekte elastiek. Een elastiekje om het lapje en het gaat nog jaren mee.

Tip 8… Doen met wat er is komt gevulde omelet op het menu Ik had nog:

Enkele kastanje champignons

De laatste tuinbonen in de vriezer

Altijd erwtjes in de vriezer

Enkele kleuter worteltjes

1 paprika in de koelkast

Plakjes knolselderij in de vriezer

Stengels knoflook in de border

Nog 3 eieren.

Werkwijze: De worteltjes werden afgeschrobd 

en in stukjes in wat water in de melkkoker gekookt. 

Daar kwamen na enkele minuut de tuinbonen en erwtjes bij.

In de stoofpan in iets zonnebloemolie werden de champignons in stukjes gesneden gebakken. 

Even later de paprika in stukjes erbij en de knolselderij in stukjes.

Uiteindelijk de inmiddels beetgare harde soort groente toevoegen 

en in snippers gesneden knoflookstengels met iets zout en peper.

Een omelet bakken van de losgeklopte eieren en heb je een pracht maaltijd en zijn alle restjes opgewerkt…

Mijn leventje… Nog drie geraniums in pot werden nog binnen gehaald en staan nu ook boven. 

Tussen de buien door ben ik nog 12 viooltjes gaan halen voor in de wasketel op mijn hofje. 

Drie plantjes kwamen in de puntmand en werden allen omringt met mos. 

Een beetje water en geen omkijken meer naar. 

Bij het tuincentrum is een amaryllis aan mijn vingers blijven hangen.

Een rood/witte en kostte opgepot 3,99 euro. 

De losse bollen waren 2,50 euro en ben ik toch voor de opgepotte gegaan.  

Voor die 1,50 euro meer waren ze al aan de groei en potgrond kost ook geld. 

Mijn woonkamer is nog nooit zo vol bloei geweest 

en dat heeft de mens ook nodig in deze tijd…

Manuela stuurt altijd een app als ze onderweg is naar Floor en mij 

en wordt de koffie al opgeschonken als ze de poort door komt. 

Het is heerlijk om vriendinnen van eigen maaksel amandelspeculaas en pindarotsjes bij de koffie te kunnen geven. 

Ik moet zeggen dat ik ze tegenwoordig heel goed kan bewaren 

wetende hoe heerlijk het voelt aandacht en tijd te krijgen…

en dat zit in eigen maaksel volop.

Annemiek.