zondag 5 november 2023

Mijmering 88 Amandelspeculaas, peertjes stoven, kneuterigheid, een wintermenu en gelukkig zijn…

 Beste mensen,

Bloemen zijn langs elke weg te vinden

maar niet ieder weet er een krans van te vlechten.

probeer iemand te zijn in vooruitgang, kwaliteiten ontwikkelen

delen en doorgeven...

Het brengt heerlijke momenten in vriendschap.

Annemiek

Mijmeringen 88 2023.

Tip… Nog wat hederabesjes over heb ik nog een klein kransje gemaakt om de schaal met huislook op te pimpen. 

Eerst maar de schaal met potgrond bijvullen en dat kan door de bovenlaag eruit te wippen( met een kaasschaaf.)  

Potgrond onderin, de bovenlaag weer erop en  de schaal in het midden van de besjes krans gezet. 

Prachtdecoratie die niets kost en weer een winter meekan…

Tip 2… De plantjes in de pannen op het pannenrek gaan zeker dood als het gaat vriezen. 

Ze maken een kans als ze in de volle grond worden gezet op een beschut plekje…

De pannen kwamen op de kop op het rek zodat geen
water erin kan blijven. staan.

Veel buiten potten zijn niet vorstbestendig dus maak ze liever leeg en zet ze op de kop of maak ze nu al schoon en zet ze in de schuur.

Tip 3… De kuil is al gegraven (vlakbij de keukendeur) waar bij
gemelde matige vorst de bietjes worden ingekuild. 

Soms moet dat opeens gebeuren…en hoeft maar klaar te zijn. Voorlopig is matige vorst  nog niet aan de orde en kan ik nog oogsten direct van “Het Land.” Het weerbericht dagelijks volgen is aan te raden…

Mijn mooiste mand kreeg winterviooltjes en brengt een glimlach elke keer als ik ze zie...

Tip 4… Herfstbladeren zijn waardevol en alleen van gazon verwijderen en op de borders leggen rondom de planten. 

Ze zijn voeding en bescherming tegen vorst en je zou wel gek zijn als je ze in de bladkorven van de gemeente gooit of in de GFT bak. 

De regenwormen werken de bladeren wel onder de grond…

Bij enorme hoeveelheden blad kan je bladcompost maken. De bladeren in grote plastic zakken proppen en aandrukken, 

zak dichtknopen en ergens uit het zicht gooien. 

In het voorjaar heb je dan pracht compost om in te zaaien of te verdelen in je tuin.

Als je ook nog eierschalen bewaarde kan dit fijngestampt tussen het blad in de zak, 

of tussen het blad in je tuin gestrooid. 

Gratis kalk voor in je goeie grond. 

Mijn eierschalen spaar ik op in een ouwe vergiet die vlakbij de keukendeur in de border staat…

Tip 5…Ik hou zo van het kneuterige in huis en tuin als de winter komt. 

Alle drie de lidcactussen die ik weer binnen haalde zitten vol in knop.

 Van de week is een kleintje aan mijn vingers blijven plakken. 1,49 bij de LIDL. 

Ze geven me maanden bloemen en daar kan een boeket kasbloemen niet tegenop.

Gekochte plantjes zijn meestal al aan verpotten toe… 

Zet maar meteen in een grotere pot wat ik ook
deed.

Tip 6… Ik gebruik 40 euro huishoudgeld per week en als er iets overblijft  wordt houdbare voorraad van gekocht. 

Deze keer vier flacons shampoo plus bouillontabletten. 

De shampoo kost net een euro per flacon… is PH neutraal en goed genoeg. 

Omdat ik mijn haar niet verf of permanent, noch laat stylen voldoet elke shampoo. Crèmespoeling hoeft ook niet… 

Ik gebruik de shampoo ook als douche schuim als mijn haar toch is ingezeept. 

Hoofd schouders knie en teen…enne de rest.

Een douchebeurt van 5 minuut kost 0,32 eurocent inclusief water en kan je zelf uitrekenen hoeveel jouw beurt kost en je gezin.

Een dag je huis verwarmen bij deze buitentemperatuur kost tussen de 6,11 en 10,23 euro. 

Het is maar dat je het weet.

Tip 7… Doyenne ducomice peren stoven

Ingrediënten:

Zoveel peren als nodig om de bodem te bedekken van je pan

1 kaneelstokje

2 eetlepels suiker

Evenveel rode wijn als water tot de halsjes van de peren bijna onderstaan.(zie foto).

Werkwijze: De peren schillen met de dunschiller en het steeltje eraan laten. De peren in een pannetje zetten met kaneelstokje water/wijn en de suiker toevoegen. 

Aan de kook brengen en op laag pitje laten stoven…. 

Alleen die geur al…en gratis na stoven onder de kookmuts kan natuurlijk ook.

Tip 8…Spruitjes met aardappelpuree en gepaneerde knolselderij.

De nodige aardappels

Spruitjes

Nootmuskaat, zout

Klontjes boter

Eventueel scheut melk

Voor de knolselderij:

Plakken geblancheerde knolselderij

Paneermeel

1 ei

Peper/zout

Werkwijze: De aardappels en spruitjes verwerken en de spruitjes vanaf kookpunt 10 minuut aan de kook houden, dan zijn ze het lekkerste.

De schijven knolselderij door een losgeklopt ei met peper/zout en door paneermeel. 

Nog eens herhalen en bakken op matige pit in braadpannetje met iets zonnebloemolie. 

Een gestoofd peerke erbij en verrukkelijk…

Zoals je ziet kook ik op een tweepits elektrische kookplaat... met drie pannen en zet een pan zo nodig even onder de kookmuts. 

Werkt perfect...

Tip 9… Speculaas met amandeltjes.

Ingrediënten:

350 gram boter of margarine, ik nam 250 gram boter en 100 gram margarine.

500 gram donkere basterdsuiker

Zeker 700 gram bloem

Flinke scheut melk

Snuf zout

Zakje bakpoeder

1 ei

30 gram speculaaskruiden.

Zakje geschaafde amandelen en nog een ei.

Bakblik bedekt met bakpapier.

Werkwijze: Meng in een kom ongeveer de helft van de bloem met de 

basterdsuiker, zout, speculaaskruiden en bakpoeder. 

Voeg ei en boter toe en snij met twee messen de boter in kleine stukjes.

Voeg de flinke scheut melk toe…

Kneed met de hand tot een stevig maar soepel deeg en voeg bloem toe 

tot het deeg loslaat van je handen. 

Kneed het deeg tot een bal en rol uit tot ongeveer de maat van je bakblik.

Vouw de deegplak en leg op het bakblik bedekt met bakpapier.

De oven nu voorverwarmen op 180 graden!

Snij de deegplak op maat en repareer waar nodig. 

Eventueel met de deegrol over het deeg rollen. 

Bestrijk het deeg met het losgeklopt ei en bestrooi met de amandelen.

Bakken in ongeveer 30 minuten. 

Direct uit de oven de speculaas in vierkanten snijden en af laten koelen. (zie foto). 

De randjes kan je direct al uitdelen… 

Bewaren in koekdozen of hergebruik plastic zakjes…

ps. Er was een stuk deeg over dat in een plastic zak in de koelkast werd gelegd. 

Morgen is er weer een dag...

Mijn leventje… Medische hulpmiddelen laten vaak te wensen over en zoek ik steeds weer oplossingen. 

Als ik ga slapen wordt een urinezak aangekoppeld aan het slangetje dat uit het gaatje uit mijn buik komt.

Het rekje waarmee die zak ophangt aan mijn nachtkastje is troep en valt de zak doorlopend van het rekje. 

Geen enkel soort rekje voldoet als je handen trillen.

 Inmiddels heb ik de oplossing gevonden in de vorm van een broek kleerhanger  met klemmen 

waardoor de urinezak geen kant op kan. 

De uiteinden van de kleerhanger moeten nog wat afgezaagd maar voorlopig werkt de kleerhanger uitstekend…

Doe je voordeel met de tip als je ook een urinezak moet gebruiken.

De laatste aardbeiplanten werden geplant in bakken bij Petra en Pascal.

De goede potgrond was al gehaald hoorde ik van Petra en zag bij aankomst  drie zakken van 40 liter elk. 

Tussen de buien door hebben we met z’n drieën de plantjes ter aarde besteld... eh geplant.

Onderin de bak puinvulling waarop wat aarde die links en rechts lag. 

Daarop de goede potgrond en de plantjes. 

Nog plantjes over werd een gehavende pot “gerepareerd” door een inzetstuk plastic pot. 

De pot werd op dezelfde manier gevuld. 

Pascal tilde de zakken en haalde water in gietertjes en 

eh emmers en veegde de stoep toen er nog niets te vegen was. 

We waren pas in de verlenging…

Koemestkorrels overal bij en water lost die korrels op. 

Er stonden nog planten in potten die in de volle grond moesten voor ze stierven 

en ik ontwaarde op de vensterbank dingen die ooit lidcactussen waren geweest. 

Ze waren al heel oud vertelde Petra en of er nog enig leven inzat was de vraag…

Het ding werd opgepot en wie weet... want we geloven nog in
wonderen. 

Het ding werd in shock gebracht door ijskoud water over de prie te gooien en mocht daarna weer op de vensterbank. 

Een heel mooi nieuw gekregen lidcactusje werd eveneens opgepot en heb ik de ogen gesloten voor wat stengels verderop.

Tot de laatste krummel goeie potgrond hebben we gebruikt voor een bloembak waar sleutelblommen nog in de pot in waren opgesteld. 

Ik had hun geklaag al gehoord. “We willen eruit!!!” Ze kunnen tevreden zijn want ze hebben nu de ruimte en Petra heeft al lichtgroene vingers… 

Het was een hele belevenis en dit mens in trance was de tijd vergeten…


Petra ook en Pascal niet…lijkt me toen ik enig gebrom hoorde.

Ik had mijn hoorapparaten niet in dus hoor niet veel...

Annemiek