zondag 12 november 2023

Mijmering 90 Een taartje voor de vogels, bruine bonensoep, in beweging buiten zolang het kan…

 

Beste mensen

Tevredenheid is de steen der wijzen

tevredenheid verandert in goud wat zij aanraakt.

een aanhankelijke Floortje, een bloeiende plant op tafel

een lief woord aan de telefoon

elke avond weer, van de meneer die me welterusten wenst....

Dankjewel Johan.

 Annemiek.

 Mijmering 90 2023.

Tip… Elke ochtend buiten doorbrengen op de fiets(of lopend) is beter dan binnenshuis op de hometrainer of in de sporthal.. Dat wil zeggen als het droog is.

 Om te beginnen in de vroege ochtend alle wasgoed aan de lijn en de harde wind, tussen de buien door, droogt prima. 

Wind die door de shirtjes heen kon waaien (winterstijl was ophangen.) Nadrogen kan altijd binnen nog en heb je de “buiten drogen geur” wel al gevangen…

Tipje…Sopjes hergebruik. Een sopje van een shirt op de hand gewassen werd in de wasmachine gekieperd, voor de zwarte fijne was. 

Er kwam ietsje wasmiddel bij en draaide in dalurentijd de was in hergebruik sop... Het handwas shirt hing toen al uit te druipen aan een kleerhanger in de douche.

Tip 2 … De topinamboer

op “het laand” heb ik afgeknipt tot ongeveer 30 cm boven de aarde. De dikste stengels van de topinamboer werden van blad ontdaan en rechtop bewaard op een beschut plekje. 

Ze gaan verhouten en kan ik ze komend
seizoen als rijshout inzetten.

Het is leuk te zien hoe het gewas woekert, zelfs tot onder de trottoirtegels. Mark (die regelmatig pauzeert in het aangrenzend gebouwtje) hielp om wat tegels te wippen en trakteerde me op een kop koffie.

De bonenplanten werden uitgetrokken en de lelijke bladeren van de boerenkool staken getrokken. De staken laat ik staan en als je goed kijkt weet je waarom. 

Waar bladeren zaten komt nieuw jong blad en de witvlieg die de planten teisterde, verdwijnt vanzelf door kou en vorst. Moestuin in wintertijd… 

waar regelmatig pastinaak en topinamboer wordt geoogst en de chioggia’s binnenkort op reis
gaan naar de inkuil…

Tip 3…Op de markt in Eygelshoven staat een meneer met grote vierkante bakken ongesorteerde peren en appels. 

Een euro de kilo en elke peer en appel gaat keurend door mijn handen. Zes kilo voor 6 euro. 

De zak paprika 2 euro en een mega rode kool voor 2 euro. 

De paprika werd gewassen, in stukken gesneden en kwam in de vriezer. 

Na enkele uren de zak losschudden. Dat heet los ingevroren…

Tip 4…Pittige bruine bonensoep… oftewel doen met wat er is.

Ingrediënten:

Een beker gedroogde bruine bonen wassen en 24 uur in de week zetten.

1 grote ui

Enkele tenen knoflook

3 bouillonblokken

1 pepertje of veel gemalen peper

2 prei… nou ja vele kleintjes

Knolselderij

1 paprika

Selderijgroen als je hebt

1 dikke aardappel of pastinaak en/of wortel.

Werkwijze: Doen met wat er is, heb ik een rest gedroogde bruine bonen in de week gezet. 

De ui gefruit en de knoflook. Twee pollepels geweekte bruine bonen kwamen daarbij met anderhalve liter van het weekwater.

 De rest van de geweekte bonen kwam in de vriezer voor later.

Wortel niet bij de hand maar wel een flinke kluit jonge prei die ik in april zaaide en in juli op afstand van elkaar had moeten verpoten. 

Dat kwam er toen niet van en prei is prei. We gooien geen “goei ete “ weg en de soep was prima…

Tip 5…en mijn leventje… Een vogeltjes taart is gemakkelijk gemaakt. 

In een bos waar ik fietsen kan weet ik de plekjes wel waar elk jaar rond deze tijd pracht mos te vinden is. 

Daar rol ik hier en daar een tapijtje mos op. Je ziet niet eens dat iets ervan genomen is en weeft ma natuur weer een nieuw lapje.

Een rond plastic bakje werd bekleed met de lapjes mos die vast worden gelegd met naaigaren. 

Gewoon wikkelen en als het breekt gewoon opnieuw beginnen en verder gaan. 

Bovenop werd het mos los gelegd en het taartje kwam op een taartschotel.

Van Samira had ik een zonnebloem vol zaad gekregen die midden op de taart kwam. 

Daarom heen doppinda’s en wat vogelzaad gestrooid. 

Vele variaties mogelijk nietwaar...

De besjes voor de kleur en goed dat ik het taartje fotografeerde,

want een stel mussen en een roodborstje vielen een goed uur later over het zondag gebak heen… Het is ze gegund…

Annemiek.