donderdag 25 november 2021

Mijmering 90 De voorraadkast, pittige bruine bonensoep en klotskoppen in een taxi...

Beste mensen,

Wijs wordt de mens
die in het levensspel beurtelings
speler en toeschouwer is...

Annemiek.
 
Mijmering 90 2021.
 
Tip:
Controleer de voorraadkast en vul de houdbare boodschappen aan. De bloem, suiker, afwasmiddel soda en sunlight. De houdbare melk, pasta en wat je zoal
gebruikt. 

Bij mij was de shampoo op, en heb ik mijn haren met afwasmiddel gewassen. Dat is ook PH neutraal en staat de shampoo al op het boodschappenlijstje. De specerijen aanvullen. Die zijn bij de Turkse winkel goedkoop. 

Gelijk de gedroogde witte bonen aanvullen. Ik kom daar morgen zo ongeveer langs. 

Ik mocht van Manuela de hulp 50 kilo wegenzout overnemen, die had ze net gekocht en lag in haar autootje.  

Zo lief en gaat ze gewoon nieuwe halen. 12 euro voor 50 kilo bij Berns in de Dorpsstraat. Dat is te geef en breekt niemand zijn nek op mijn stoepje...als het glad zal worden. Veel kattenvoer in huis halen voor Floor... en houden zolang we op
de fiets kunnen....
 
Een dekje hooi op de winteraardappels in de schuur leggen en een dekje stro op de inkuil. Zijn je buitenkranen afgesloten?
Ik heb witte en bruine bonen in de week gezet. 

Op elke beker bonen drie bekers water.
De witte om te koken en in porties in de vriezer. Om te dienen als eiwit oftewel vleesvervanger. De bruine bonen om pittige bruine bonen soep te maken morgen...
 
Tja en kwam er iets tussen zodat ik laat op de avond pas die soep kon maken... dat was te gortig in de nacht nog wortels uit de inkuil halen. Zie je het voor je? 

Dan kookt een mens als ik de bruine bonen in het weekwater beetgaar en zet het gas uit. 



De witte bonen zijn tegelijkertijd gegaard en heb ik nog door het vergiet gegooid tegen middernacht... Vanmorgen vroeg werden die in porties in zakjes gedaan en in de diepvries gezet. Geweldige vleesvervangers in voorraad.
 
En die pittige bruine bonensoep? Werd nu eens in een andere volgorde gemaakt en helemaal niets mis mee...
 
Ingrediënten pittige bruine bonensoep:
 
1 beker gedroogde bruine bonen
2 groente bouillonblokken
1 paprika of enkele puntpaprika’s
pepertje
1 ui
2 tenen knoflook
1 dikke prei
lavas als je hebt
Scheut olie
3 wortels
 

Werkwijze:
De beker gedroogde bruine bonen wassen en in drie bekers koud water een nacht in een kom in de week zetten. De dag
erna de ui gesnipperd fruiten in een scheut olie in een soeppan. 

Iets later de gesnipperde knoflook erbij en mee fruiten. De wortels schillen en in kleine stukjes snijden met de paprika. Het pepertje van zaden ontdoen en in fijne reepjes gesneden toevoegen.

 
Ik had geen pepertje en heb ruim vers gemalen peper toegevoegd en wat paprikapoeder. Alles mee fruiten en de bonen met het weekwater toevoegen met nog een halve liter extra water. 
 
Op hoog gas aan de kook brengen en de bouillonblokken toevoegen. Omdat ik de bonen al gekookt had heb ik alles in de wok gefruit en bij de beetgare gekookte bonen gekieperd. 

Zo kan het ook....
 
De lavas klein geknipt en de spiertjes prei die nog in de tuin stonden schoongemaakt en in stukjes geknipt bij de soep. Niets mis mee... Een dikke prei uit gaan doen had ik even geen zin in... Een schijf knolselderij uit de vriezer in stukjes erbij....De soep dikte lekker in en heb ik twee dagen heerlijke
wintersoep.
 
Mijn leventje...
Bij het doornemen van de voorraadkast vond ik meerdere soorten gedroogde witte bonen en boon is boon. Ze gingen met elkander in de week... Opgeruimd staat netjes en heb ik bij de Turkse winkel al twee kilo nieuwe gehaald. Daar kom ik de winter wel mee door. Verder zie je op de foto’s hoe goedkoop kaneel en kerrie bij de Turkse winkel is en bananen voor 80 cent de kilo. 

Shampoo hoeft bij mij geen duur merk te zijn omdat ik dik gezond ongeverfd haar heb. Twee flacons a 99 cent is goed genoeg. Dat dik haar heb ik ter compensatie gekregen omdat alles aan me dik is... 

Fijn wasmiddel en maak ik in het weekend weer een emmer SUNSODA voor de bonte was en als allesreiniger. Floor heeft weer een berg voer en de voorraadkast vol. Ik blijf in
december het liefste weg uit de supers en ga alleen naar de markt voor verse groente en fruit...
De kaneel van zakje in hergebruik strooipotje
 
Vandaag weer een keertje met de regiotaxi weggeweest. Ik werd vanaf mijn huis naar Rimburg gereden en heb het pracht natuurschoon bewonderd tot bijna in Duitsland. 

Daarna via omwegen terug naar Landgraaf waar ik na 35 minuut weer langs mijn huis kwam. Hoe zot kan het zijn. Daarna naar Hoensbroek op twee plaatsen naar dagopvang voor een meneer in een rolstoel en twee dametjes op een andere plekje afgezet... 


Ik werd als laatste afgezet na een uur in de taxi te hebben gezeten... Ik moest op een adres zijn waar ik niet bekend was en meneer de taxi chauffeur ook niet. Op een eenzame weg waar een oude loods lag is meneer het erf opgereden en zakte we in de blubber. Een stok oude meneer opende een staldeur waar hij blij uit kwam gedoken met een paar haren rechtop de kop en vertelde dat we verkeerd waren... 

Dat wist hij al voor we iets gevraagd hadden. Meneer wist niet eens welk huisnummer de stal had... De taxi chauffeur werd goed kwaad en stelde voor nog een stal of huis te proberen en zou hij me afzetten waar hij me op had gepikt vertelde hij... Om de dooie donder niet!!
 

Bij de volgende bouw hoorde een huis en was het adres met het huisnummer waar ik moest zijn... Eigenlijk achter het huis want voor woonde een andere familie... Ze waren goed gemutst want ik mocht door hun huis heen naar het bouwsel achterom en kwam ik via een staldeur op de plaats van bestemming... 

Om een uur in de middag zou ik daar weer opgehaald worden en bellen ze als de regio taxi eraan komt... Dus niet... en is de taxi gewoon doorgereden want ik stond toch niet aan de weg? Na wat heen en weer gebel zou een nieuwe taxi komen en ben ik maar een half uur in de winterse kou aan de weg gaan staan en heb over Gods akker de vogels nagekeken en de prachtige lucht boven het vlakke land met in de verte heuvels... Een grote rust daalde op me neer en een laagje ijzel en was het haast jammer toen de regiotaxi veertig minuut te laat kwam opdagen....
 
Annemiek