zondag 14 november 2021

Mijmering 87 Uiensoep met hartjes, Sinterklazenbrood en evaluatie van een roerend jaar...

Beste mensen,

De kalende kersenboom

in de nachtelijke tuin
tooit zich met sterren....

en in mijn hart zijn de lichtjes aan,

ondanks alles...

Annemiek.

 
 
Mijmering 87 2021.
 

Tip.
Langzaam aan wordt het kouder. De eerste nachtvorst dient zich aan....en wordt de zomer opgeborgen...

De zomerjassen in de kast. Ritsen en knopen dicht. Zakken leeg en uitgeklopt... de jas gerepareerd en/of wassen indien nodig... Zomerschoenen verzorgt en in de kast, eventueel poetsen of naar de schoenmaker? 

Duur spul verdiend een reparatie... Laat je al je goede goed rondslingeren dan gaat het snel ten onder...

 
De kleerkast werd geïnspecteerd en de strijkplank werd ernaast gezet. Eerst werd het hanggedeelte nagekeken en de dunne bloesjes werden op de strijkplank opgevouwen. De kastplanken werden helemaal leeggemaakt en Floor sorteerde mee. Van de wal in de sloot. 

Alle kleding werd op het bed gelegd. De dunne bloesjes kwamen achterin de kast en de dikkere kleding vooraan.

Elk kledingstuk ging door mijn handen en wat ik niet meer draag wordt doorgegeven. 

Het is te doen want ik heb maar twee kastdeuren zomer/winterkleding. In het middengedeelte hangen de jassen en reserve kleerhangers. 

Ik vond drie broeken die vermaakt moeten worden en zal ik tijdmanagement moeten inzetten... anders komt er niets van.

 
Tip 2
Aan de stengels van de sedum in de vaas komen kleine worteltjes en ik heb een smal gat gemaakt in de border waar de blommen in werden gezet. 

Gat dicht en gaat ma natuur aan het werk. Volgend jaar zijn het plantjes...

 
Tip 3
Een regenachtige zaterdag waarin uiensoep werd gemaakt met eh...hartjes... Recept soep?
 
Ingrediënten:
1 vergiet vol dikke uien
3 blokken groentebouillon
2 tenen knoflook
scheut olijfolie
eventueel scheut sherry
of witte wijn
2 eetlepels bloem
1 eetlepel kerrie.
 
De uien van schil ontdoen met... een mondkapje op. Daardoor vallen geen of minder tranen. 


De uien middendoor en in ringen snijden. Scheut olijfolie in een soeppan en de uienringen op hoog gas roerbakken. 

Zeker 8 minuut en blijf in de buurt om aanzetten de voorkomen, dus roer af en toe... 

Strooi halverwege kerriepoeder erbij en de gesnipperde

knoflook. Bakken geeft de smaakjes vrij van de uien en de kerrie.
 
Blus af met de scheut wijn of sherry, ik nam witte port. 

De bouillonblokken toevoegen en twee eetlepels bloem op hoog gas door de uien roeren. 

Al roerende laten garen en een liter water toevoegen. 


Aan de kook brengen en blijven roeren. Op laag gas enkele minuten doorkoken. De soep is nu klaar.
 
Tip 4
Hartjes en Sinterklazen brood. Het deeg ken je al en even de herhaling: 
Maak van bakpapier een inlegger voor een vlaaivorm of leg bakpapier op een bakplaat. Verwarm de over voor op 200 graden.
 
Ingrediënten voor het deeg:
250 gram volle yoghurt of kwark
8 eetlepels zonnebloemolie
4 eetlepels melk
Snuf zout
1 ei
1 zakje bakpoeder
bloem.
 
Alle ingrediënten behalve de bloem in een kom met een garde omroeren. 

Ruim 300 gram bloem toevoegen en kneden met je hand.

kneed kort en snel en voeg al knedende bloem toe tot het deeg loslaat van je handen. 

Halveer het deeg...
 
Rol met de deegrol een bol deeg uit tot een dunne plak.


Met een koekjessteker kleine hartjes uitsteken en op de bakplaat leggen. 

Eventueel al in de oven zetten. 

Ik heb drie grotere hartjes uitgestoken waar belegde broodjes van werden gemaakt. 


De rest van het deeg werd uitgerold tot een dunne langwerpige plak. 

Speculaaskruiden in een kommetje mengen met ongeveer evenveel suiker. 

Het deeg natmaken met je handen en bestrooien met de
kruiden/suiker maar het buitenste randje vrijlaten.
 
De plak deeg strak oprollen, aandrukken en met de sluiting naar onder op de bakplaat leggen. 

De rol natmaken en bestrooien met suiker. 

De zijkanten rol goed dichtdrukken of omvouwen naar onderkant. 


De hartjes afbakken tot lichtbruin en de rol 8 minuutjes langer...
 
Drie kleine hartjes heb ik bovenop een kom uiensoep gelegd en met geraspte kaas bestrooid. 

Omdat de oven nog aanstond met het Sinterklazenbrood erin
kon de soep ernaast en smolt de kaas... 

De twee grotere hartjes werden broodjes kaas en was het menu compleet... Wat fruit na en helemaal goed.
 
Het Sinterklazenbrood werd in dunne plakjes gesneden en met boter besmeert voor bij de koffie... 
Wat een heerlijke traktatie op een donkere zondagmiddag in het zuiden...
 
Tip 5
Van de drie lidcactussen heb ik de derde langer buiten laten staan. Waarom? 
Als de planten binnen worden gezet gaan ze direct bloemknoppen vormen. 

Nu heb ik twee bloeiende planten en eentje nog in de knop... Het is maar dat je het weet...
 


Mijn leventje...
Martine Bakx die al meer dan 7 jaar me ondersteunt met mijn blog, schonk vele dozen tipjes boeken van eigen hand.. 

De titel is NAGELUK en ik ben er heel erg blij mee. 

Een schrijfster wil dat haar “kindjes” goed terecht komen en daar weet ik ook alles van. 

De boeken worden doorgegeven aan mensen die in onze workshops leren meer te doen met minder. 

Ze krijgen het boek in hun kerstpakket en nog nooit was daarin een passender cadeautje... 

Het ontroert me... dankjewel Martine! Met dit groot geluk van NAGELUK.

We zijn gestart met Sinterklaas cadeautjes uitgeven voor kleine kinderen. 

De cadeautjes zijn van het personeel van een sponsor die anoniem wil blijven. 

De nieuwe coronaregels staan geen kerstmarkt of Sinterklaasevenement toe.

We bieden voor de voordeur van consuminderhuis Molenberg kerstspul aan voor onze doelgroep om mee te nemen. 


Rond deze tijd maak ik graag pas op de plaats en wat was het een roerend jaar... 

In de wereld om ons heen en in het consuminderhuis... 

Heel veel mensen verloren hun baan en de samenleving werd grimmiger. 


Meer egoïsme en verbetenheid, onvrede, verwend gedrag, meer fraude ook... zag ik om me heen. 

Iedereen moet ergens iets van vinden en het uitdragen. Het mag en kan in deze tijd als je maar niet vergeet om te kijken naar de medemens...en wat allemaal WEL GOED IS! 

De brutalen hebben de halve wereld en de mensen in stille armoede zwegen nog meer dan voorheen... 


Elke week geven we wel een inboedel uit maar vaak twee en soms drie inboedels per week. 

Twee vrijwilligers verloren we aan het daklozen circuit en eentje pleegde zelfmoord. Zonder consuminderhuis zou dat laatste meer zijn geweest... daar ben ik van overtuigd.
 
Ik startte afgelopen jaar een actie om de hond van Selma naar Nederland te halen omdat ze die achter moest laten in Colombia door corona. Verenigd met de hond in Nederland is het lieve beest uiteindelijk gestorven. 


De kanker zat al in zijn lijf en ik was erbij toen hij werd begraven in het heuvelland. Selma heeft haar lieveling naar huis kunnen halen en dankbaarheid is groot....
 
We zijn afgelopen jaar een actie gestart voor Ahmed en zijn kinderen om zeven kinderen naar Nederland te halen. 

Omdat Ahmed niet de juiste verblijfsvergunning had moest die eerst gewijzigd worden en de IND werkt traag. 

Ondertussen werd gewerkt aan de paspoorten en geboorte uittreksels en wat al niet meer. De twee oudste kinderen zullen het eerst komen en moeten bij een Nederlandse ambassade nog een MVV stempel krijgen op hun paspoort. Omdat in Somalië geen Nederlandse ambassade is zullen ze naar een ander land moeten afreizen voor die stempel en daarvoor moet weer een visum aangevraagd. Inmiddels is duidelijk dat het land Turkije zal zijn. Daar woont een zus van Ahmed die de twee kan opvangen en begeleiden... We blijven de zaak volgen en doorgeven via de MIJMERINGEN.
 
Vele trouwe lezers kennen het verhaal van pappa en de boys....uit vorige kerstverhalen. Pappa is eindelijk uit de sores en een van mijn kerstverhalen zal over dit gezin gaan. Einde november kunnen jullie de kerstverhalen weer verwachten...

Ik heb veel mindere eigenschappen maar de beste is wel mensen van de afgrond weghalen. Dat kan ik nog steeds en afgelopen week is me dat ook weer gelukt met een meneer die ik nog net kon redden al had het weinig gescheeld. En ja... ik heb er daardoor weer een kind bij en is het voor wat hoort wat. Meneer werkt al een tijdje in ons consuminderhuis en alles komt goed onder “moeders vleugels” en mijn team die steeds meer van me overneemt... 
 
Annemiek