maandag 8 november 2021

Mijmering 86 Havermout/appel koekjes, rucola stamppotje, afdekblaadjes en administratie tijdmanagement...

 Beste mensen,

Wie of wat het ook is wat je boos of verdrietig maakt...

Het is je leraar...dus leer ervan...

Annemiek
 
Mijmering 86 2021.
De tuinklusjes vroeg in de morgen brengen vrolijkheid. 


Floortje dartelt om me heen en speelt met de blaadjes. 

Langzaam komt de zon door terwijl bladeren bijeen geveegd een plek krijgen op de borders. 

Rondom de sleutelbloemen die ik scheurde in de herfst en nu al bloemknoppen krijgen. 


 Rondom de hortensia van Suaad en de vreemde vogel die ik maakte van wilde wingerd takken. 

Het blad beschermd de planten tegen vorst. Tevens geeft het onderdak aan kleine beestjes terwijl familie regenworm het blad de bodem intrekt... 


Ik eet rijpe frambozen zo van de struik en zie dat ik een stamppotje kan maken van rucolablad dat oogst klaar is. Niet veel maar genoeg....
 
Om aan eiwit te komen zal ik wat witte bonen tussen de puree doen en de aardappels mengen met topinamboer voor een goede stofwisseling. 


Dat brengt me weer in de voortuin waar weer een stukje wordt omgespit en pastinaken en topinamboer oogst brengt.
 
Een vergietje van elk. 

In het zonnetje aan de oppot tafel worden een paar aardappels geschild en evenveel topinamboer. 


Gewassen en in kleine stukjes gesneden worden ze met een bekertje water opgezet. 
 
Twee vega balletjes uit de vriezer en een zakje witte boontjes die op het einde even worden mee gewarmd. 

De stamper erdoor en een klein scheutje melk klontje boter
en nootmuskaat.
 
Dan staat de gewassen rucola al klaar net genoeg voor een maaltijd. 

Met een schaar grof geknipt en door de puree scheppen.

Eventjes nog een minuutje op laag gas... en als je geen rucola hebt? 


Neem rauwe andijvie met een gesnipperd uitje door de puree. Bij rucola hoeft geen ui omdat de smaak daar niet bij past...
 
Tip 2
Een perfect lunchgerecht is havermout appel pannenkoekjes. Heel apart en hoe gezond is havermout. Wat je nodig hebt?
 

Ingrediënten:
Havermout (50 cent per pakje bij PLUS)

2 appels

snuf zout

1 ei als je hebt

theelepeltje bakpoeder

snuf kaneel.
 
Werkwijze:
Maal een half pakje havermout en meng in een kom met het ei, scheutje melk, zout en bakpoeder. 


Rasp een appel met schil boven de kom en voeg kaneel toe. 

Schep om met een houten lepel en voeg melk toe tot beslag dikte. 

Bak kleine pannenkoekjes van het beslag in zonnebloemolie.


Met een appelboor de tweede appel van klokhuis ontdoen en in plakken snijden. 

De appelplakken bakken en bij de pannenkoekjes serveren. 

Koud geworden zijn de havermout/appel pannenkoekjes prima voor mee naar school of werk...
 
Mijn leventje...
Weer een stukje tijdmanagement werd ingezet en een vervelende klus geklaard.


Een hergebruik kantoor ladekastje herbergt sinds vandaag al mijn administratie. 


Het past zo onder mijn "bureau" die van een doormidden gezaagde tafel werd gemaakt.

Met grote letters aangegeven in hangende mappen herbergt het kastje de vloed van papier zooi die gehandicapte mensen hun huis zien binnen stromen.

Overzichtelijker kan niet... en alles moet bewaard van de
volgende eindeloze lijst... 

De aanvragen bij WMO van trippelstoel, huishoudelijke hulp, traplift, rolstoel badkamer en aanpassingen van mijn fiets. 

Dikke mappen in steeds langere herhalingen die allemaal moeten bewaard.

De boekjes met gebruiksaanwijzingen en bewijs van leen
zolang men leeft en de regels daarvan....of facturen bij aankoop.
 
Het PGB en de SVB waarvan de huishoudelijke hulp wordt betaald in een map apart. 

De neuroloog en de revalidatiearts met de diagnoses.
De resultaten onderzoeken door een stroom medische
medewerkers gedaan samen in een map. 

Eentje met VISIO onderzoeken van mijn ogen en een map van audiologisch centrum. 

Een van de zooi van Schoonenberg en een map voor pensioen. 


De map voor belastingen en eentje voor de zorgverzekering...tot slot eentje voor mijn testament...  

Gelukkig heb ik de grootste zooi digitaal in MIJN OVERHEID anders waren drie kastjes nog niet genoeg...
 
Een laadje bovenaan in het kastje herbergt alle troepjes die
voorheen op mijn bureau rondslingerden. 

De pennen de visitekaartjes en de stof vangende open bakjes met van alles en nog wat. Wat een weelde... 

De tweede la herbergt nog te behandelen consuminderhuis stukken en zo bij de hand... 

Mijn volgende tijdmanagement opdracht is elk hangend

mapje doorspitten wat gebundeld moet en op volgorde datum binnenkomst. 

Daar moet ik even nietjes voor aanschaffen. Mijn bureau is nu een enorm leeg vlak.

Op de eetkamertafel (hoek) ligt geen stapel nog door te spitten papierzooi die Floor regelmatig op de grond keilt... 


Doe je voordeel met de tip van het hergebruik bureaukastje... en zeker wel ergens op te duikelen... 

Een lade in de antieke kast is leeg en liggen dierbare schrijfsels die ik vond.
 
Ik vond de envelop van Marian Aangenbrug waar nog

pastinaakzaad in opgestuurd zal worden. 

Tijd GENOEG want zaaien kan pas in maart.  Ik vond het paspoort van Floor die 14 jaar is en naar de 15 gaat. 

In april 2007 is ze als kitten in een schoenendoos gevonden in het bos. 

Samen met haar zusje Moortje en op dit moment zit ze bovenop het kussen in de rotanstoel naast me, want ze mijmert mee...en haar administratie zijn de brokjes en het nat voer enne...haar paspoort... 

Ze heeft een ook een digitaal "bestand" in haar nek gechipt voor als ze overweegt weg te lopen... Ze DENKT er niet aan...
 
Annemiek