maandag 22 november 2021

Mijmering 89 zelf chips maken, blote billetjes in de sneeuw met appelschijven...en Ahmed.

Beste mensen,

Leven is dankbaar zijn,
voor de warmte en hulp die mensen geven
op het moment als je echt van iemand op aan moet kunnen.
 
Annemiek.
 
Mijmering 89 2021.
 
Tip.
Gerda lijmt nep takjes kerstgroen op een ronde schaal. Op dezelfde manier gelijmd zoals in mijmering 88 beschreven (met kit) 


Middenin kwam een glazen vaas met volière zand. Misschien woon je wel dichtbij het strand of kom je goedkoop aan zand dat stratenmakers gebruiken... Zet een kaars in de vaas met zand en tussen het “groen” wat kerstballetjes of wat je hebt... Veiliger kaarsjes branden bestaat niet...
 
Tip 2
Een kerststuk op een taartplateau op voet, maakt veel meer
uit dan zo op tafel...zag ik.
 
Tip 3
Vandaag maakte ik blote billetjes in de sneeuw met appelschijven... 
Dat is een variatie van blote billetjes in het gras, een aardappel stamppot met snijbonen en witte bonen.
 
Ingrediënten:
Half aardappels half topinamboer
of alleen aardappels.
half pond verse zuurkool
klontjes boter
zout
nootmuskaat
handvol gekookte witte bonen
2 appels
 
Werkwijze: De aardappels en topinamboer schillen en wassen. Ik wilde voor een deel chips maken van de
topinamboer. 
Daarom heb ik de grootste exemplaren genomen. 

Zelf van aardappels chips maken kan natuurlijk ook en slim om dat tegelijk met stamppot maken te combineren, zodat de “afsnijdsels” van de “chips” in de stamppot kunnen.

 

Van het dikste deel van de gewassen en gedroogde topinamboer sneed ik heel dunne schijfjes. 

Die werden in de wok in hete zonnebloemolie gebakken. Verrukkelijk moet ik zeggen...
 
De aardappels en topinamboer (die over bleef) in kleine stukken snijden en met iets zout en een beker water opzetten op hoog gas. 


Aan de kook op laag gas laten garen.


Tegelijkertijd zet je in een ander pannetje de zuurkool op met een beker water zonder zout. 


Aan de kook brengen en op laag gas garen. 

Net voor de hele reutemeteut gaar was heb ik de witte bonen (uit de vriezer) bij de zuurkool gedaan. 

Ze zijn voorgegaard en het waren de laatste in de vriezer zag ik. 

Komt goed... 

Aardappels en zuurkool eventueel afgieten klontje boter erbij
en nootmuskaat. 

De aardappels stampen en eventueel scheutje melk toevoegen. 

Je kan de zuurkool met de blote billetjes mengen met de puree maar apart opdienen kan natuurlijk ook.
 
Je begrijpt het al... de appels werden van klokhuis ontdaan
met een appelboor en in schijven gesneden,

gebakken in de olie waarin de chips werd gebakken.

Zelfs zonnebloemolie kan je hergebruiken zoals je ziet... 
Mijn leventje...
Ik had vandaag een welkome mee eter... die zijn handjes liet wapperen. Wat een goede maaltijd al niet doet...

Een meneer die de cilinder van slot keukendeur verwisselde en die cilinder ook nog ging halen op de fiets bij Hornbach. 

Ik had nog maar een sleutel van dat oude slot van het soort waarvan geen sleutel bijgemaakt kan worden. 

Meneer voegde ook nog de WhatsApp toe op mijn zakelijke telefoon ondertussen smikkelend van de topinamboer chipjes

Die app had ik per ongeluk verwijdert met mijn vingers die soms een eigen leven leiden. 


Een andere meneer bracht mijn gerepareerde orthese die
gebroken was en totaal uitgesleten na meer dan twee jaar intensief gebruik. 

 Jawel... ik krijg staal nog kapot en gaan mijn gedachten naar mijn pa die regelmatig zei dat ik bij de marva moest gaan. 

Als kind brak ik schoenen op de bal van de voet al middendoor. Dat is zo gebleven en gelukkig mag de meneer van de orthese een nieuwe orthese maken van de zorgverzekering. 


De oude heeft hij kunnen repareren met een stuk staal en zware bouten en die doet het tijdelijk weer. Wat een zegening... 

Ik heb direct gevraagd of ik de oude ook mag houden om de tuin mee om te spitten en dat mag... Wat moeten ze er ook mee niet waar. Wat een geluk...
 
Het is opeens echt koud en ben ik blij handschoenen meegegeven te hebben aan Ahmed. Hij werkt voor Arriva op stations en bushaltes. 
Op zijn mooist.


In de zomer heb ik al gewatteerde broeken (skibroeken) apart gelegd in mijn kantoor voor onze vrijwilligers die van ver op de scooter komen. Voor wat hoort wat is nu zwaarder dan in zomermaanden. 

Afgelopen donderdag kwam weer eens de meneer die ik ken van een zorgwekkende zorgmijders team, dat maatwerk probeert te leveren bij de echte stakkerds.

Ik denk met hem mee en een meneer die in een koud huis leeft op de beton kreeg een dik wollen vloerkleed en drie wollen dekens. Ik heb ze deze keer tussen de dekens van de vrachtwagen uitgehaald omdat mijn voorraad op was. Wol is warm en meubels vervoeren kan wel in synthetische dekens.
 
Terug naar Ahmed en zijn kinderen... De aanvraag voor de MVV stempel (om Nederland in te mogen) moet de IND voor half februari afwerken... De grote vertragingen worden op corona geschoven en zal ook wel gedeeltelijk zo zijn. Geduld is een schone zaak en in ieder geval staat een stempel met datum op de officiële stukken zodat duidelijk is dat de aanvraag voor het bereiken van de 18e verjaardag van het oudste kind gebeurde. Hoe moeilijker de weg hoe vaster we ons vastbijten in de zaak.
Denk je ook aan de vogels?

 
Vier mensen tegelijk mogen kleding uitzoeken in ons consuminderhuis met mondkapjes op want onze kledingruimte is groot. We geven bij droog weer kerstspul uit op de stoep en alle pasjeshouders (dus minima) met kinderen krijgen nog steeds cadeautjes die we van Sinterklaas kregen. 

Jamila maakte heerlijke pittige wintersoep die goed warm werd gegeten en daar werd dagen later nog over gepraat hoorde ik... Wat je ook maakt... erwten bruine bonen of kikkererwtensoep of chili sin carne. Als het maar bonen zijn die houden je lijf lang warm...
 
Annemiek