woensdag 10 februari 2021

Mijmering 12 Je dierbaar spul bijeen brengen, meelmijt, in oplossingen denken en zuurkool a la Annemiek.

Beste mensen,

Langs de levensweg wachten mensen op een beetje zon

op een mens... misschien zoals jij....

om te delen....of te luisteren zonder oordeel.

 

Annemiek

 
Mijmering 12 2021.
 
Tip
In gedachten loop ik regelmatig door mijn huis bedenkend wat beter kan. 

Ik heb besloten alle meest dierbare spullen bijeen te brengen in mijn woonkamerkasten. Daarvoor zal ruimte moeten komen en ontspullen aan de orde... 

Dat deed ik toch al... zal je denken, jawel maar ongemerkt zijn weer spullen in de kast beland en je gevoel veranderd ook steeds weer. 

Noodzaak om om het kwartaal je kasten en lades weer even
door te nemen. Wat je nu bewaren wil gooi je over een maand of zo misschien wel weg.
 
Neem de flessen biologische wijn die al jaren staan. Ik heb niet zoveel met wijn en voor een glaasje een hele fles aan te breken is zonde... 

De wijn wordt doorgegeven en zet ik op de doorgeefplek op tafel. Daar komen meer spulletjes bij en opeens heb ik ruimte
in de kast... 

Opruimen kan trouwens het beste als je de hele kast of lade leegmaakt. 

Ik vond twee flessen olijfolie en het zilveren vorkje van mijn zoon en posters gemaakt van foto’s uit mijn jeugd. 

Op de foto zie je mijn oudere en jongere zus Gerrie en Tonnie en zie je al dat ik toen al groter was dan Gerrie. 

Moet je die voeten zien... De nonnen zullen wel hebben gedacht “zet die stevige meid maar op het stoeltje.” 

Je merkt het al de valkuil is mijmeringen naar hoe het toen was... Werk aan de winkel! 
 
Het dressoir in de gang werd nog eens nagekeken en dierbaar spul verhuisde naar de kamerkast. 

Ruimte was gewenst in het dressoir voor de pannen uit de keukenkast waar ik een bedoeling bij had. 

De tussenplank ging uit de kast en heb ik plaats voor mijn benen als de trippelstoel bij het keukenblok staat. 

Dergelijke stoelen zijn in hoogte verstelbaar en het past allemaal perfect. 

De kast daarnaast wordt later leeg gemaakt. 

Ik kan steeds korter mijn lijf overeind houden en zittend werken aan mijn aanrecht wordt een vereiste.
 
Helemaal in de ban van het ruimen werden de kastjes boven
het aanrecht uitgeruimd en ontdekte ik een nest meelmijten in een pak tarwemeel. 

 Ik ben zo iemand die meel van een molen bewaard als aandenken wel tien jaar lang. 

Heel interessant zo’n nest moet ik zeggen. 

Alle pakken werden nagekeken en bij twijfel weggedaan. 

Het pas gekochte zelfrijzend bakmeel ging in een plastic doos met deksel. 

De bovenste planken kom ik niet aan en mag de hulp doen komende dinsdag. 

Allemaal potten en de mijten eten alleen bloem en meel maïzena en griesmeel en zo... 

Ze houden niet eens van rijst zag ik...
 
De diepe lade werd weer opgeruimd en de dozen van etiketten voorzien met grote letters zodat ik ze bij slecht zicht ook kan lezen.

Opeens stond nootmuskaat met een C en mistte een S...ik
laat het maar zo om glimlachjes te ontlokken als ik de lade open. 

Wat moet ik met zoveel koekjes uitstekers en zoveel laurierblad jeneverbes en vier halve verpakkingen pleisters.

Opgeruimd bleek de lade overzichtelijker en de boven lade idem.
 
De rommellade was zo opgeruimd en elastiekjes hebben nu een plek en gordijnenhaakjes ook. 

Overzicht en minderen is beter voor concentratie storing.
 
Ik kan goed naar mezelf kijken en weet dat ik nog maar twee dingen tegelijk kan en bij koken in dezelfde ruimte moet blijven. 

Menig keer brandde een pan aan en dat gebeurd me niet
meer. 

De pan was zo toegetakeld dat hij onbruikbaar leek en heb ik hem bij het oud ijzer gezet. 

De vorst kwam en zie daar... de aangebakken troep lag als een vaste bevroren laag in de pan en de pan gered. Het is maar dat je het weet. 


Waar zout en soda niet had geholpen hielp vorst...
 
Tijd om te koken en zuurkool al la Annemiek op het menu.
 
Ingrediënten:
Zuurkool
aardappels
witte bonen
klontje boter
scheut melk
zout
nootmuskaat
1 appel.
 
Werkwijze:
Schil de aardappels, wassen en in kleine stukken opzetten met wat zout en een beker water. 

De zuurkool zonder zout in een aparte pan met een beker water opzetten. 

Aan de kook op laag gas garen en halverwege de bonen bij de zuurkool leggen. 

De bonen zijn uit de vriezer en 24 uur geweekt en
voorgekookt in porties ingevroren. Gemak dient de mens. 

Beide pannen eventueel afgieten en de aardappels stampen tot puree met nootmuskaat en een klontje boter. 

De zuurkool en bonen omscheppen en ondertussen heb je de appel in schijfjes gebakken in iets olie in een pannetje. 

De appel hoeft niet geschild als je hem goed afwast. De
zuurkool is voor twee dagen... en heerlijk met mosterd/honing saus.
 
Als nagerecht heb ik twee kommetjes custard gemaakt, een voor morgen en een warm voor vandaag. 

Ik neem altijd minder suiker als op het pak staat en halveer die aangepaste hoeveelheid ook nog eens. 


De helft strooi ik op de warme custard in de kommetjes om velvorming te voorkomen...
 
Enkele tipjes waar je misschien iets mee kan?

1. Die van een bodempje water koken in de pan voordat je melk erin kookt ken je al.
2. Koop eenmalig een potje peperkorrels met ingebouwd
molentje en hergebruik het potje door half peperkorrels en half zeezout erin te kieperen. Twee vliegen in een klap.
3. Met bibberhandjes strooi je nooit peper als je de pepermolen vult met een trechter.
4. bewaar lege potjes met strooidekseltje om regelmatiger fijn zaad te zaaien zoals sla wortel enz. in de moestuin.
 
Tip zoveel.
De bol rood “garen” ligt altijd op tafel en ik heb een tweede
mezenbol netje gemaakt van twee verdiepingen. 

De mezen zijn er helemaal weg van en hebben meer houvast dan aan een netje met een bol heb ik gemerkt. 

Het roodborstje is ook weer van de partij en mistte ik al. Ze woont zo ongeveer op het hofje...
 
Mijn leventje...
Twee mensen in crisis op het programma deze week en weer heftige gevallen. 

De meneer van vorige week hebben we we heel goed kunnen helpen door een inboedel te brengen plus de kinderkamers van drie kinderen in te richten. 

Alles erop en eraan kon jeugdzorg groen licht geven zodat de kinderen in hun vaders huis kunnen slapen. 
Floor zomer 2020.


Meneer heeft co ouderschap en hoe blij hebben we het hele gezin gemaakt. Meneer had tussendoor veel gesolliciteerd terwijl hij laminaat legde en latexte en jawel...

Afgelopen maandag kon hij beginnen bij een bedrijf en vrijdag kan ik het laatste ontbrekend stuk van zijn inboedel binnenhalen... Een zwarte “leren” bank en moet hij maar eens komen kijken... Ik kan weken blij blijven van zoiets...
 
Annemiek