zondag 8 september 2019

Mijmering 67 Hete bliksem voor nop, tomaten/groentesoep met pit....en Floor haar nieuwe vriendje.....

Beste mensen,
Toen ik begon mezelf lief te hebben,
werd duidelijk dat ik alleen de gevolgen van eigen gedrag hoef te dragen.
Hoe lief mijn dierbaren en de medemens me ook zijn...
ieder zal zijn/haar eigen pakje moeten mee slepen en geen ander ermee belasten.....

Annemiek

 
67 Consumindermijmering 2019.
Tip.
Een overvloed aan kruisbessen in de vriezer en wat lekkers voor een vergadering maken bracht me op harde wener bodem. Er zijn een twee en drie sterren wener bodems. Ik koos voor de drie sterren en die kost het meest en is het lekkerst. Minder kan ook en dat is een kwestie van roomboter voor blue band verwisselen. Dat is een ster en nog steeds veel lekkerder dan kant-en-klaar bodems. De bodem invetten met roomboter heet nog altijd “met roomboter bereid.” Twee sterren betekend half roomboter/half blue band in het recept. Drie sterren is alles roomboter....
Ingrediënten:
250 gram roomboter (of blue band)
op kamertemperatuur
150 gram suiker
snuf zout
1 ei of lepel melk
scheutje melk
bloem
anderhalf zakje bakpoeder.
Werkwijze:
De oven voorverwarmen op 180 graden. De vorm invetten met boter en met bloem bestuiven. De boter in dobbelsteentjes snijden. In een deeg kom ongeveer een derde kilo bloem, de suiker, bakmeel bakpoeder ei en scheut melk. De ingrediënten kneden en bloem toevoegen tot het deeg loslaat van je handen. Deeg uit de kom tot een bol vormen en uitrollen tot een lap. De lap in vieren vouwen en in de vorm leggen. helpen bij de randjes... Deeg op de rand afrollen met de deegroller en eventueel stukjes zetten waar scheurtjes of gaatjes zijn. Lapwerk heb je altijd bij zandtaartdeeg. De rest van het deeg kan je een klein bodempje mee beleggen of koekjes van maken. alleen bolletjes draaien is al iets wat voor koekje kan doorgaan....
 
Tweemaal de ingrediënten kan ook en bak je een voorraad bodems en bodempjes. Ze zijn goed te bewaren in plastic zakken tot wel drie weken.  Mijn bodem heb ik belegd met kruisbessen uit de vriezer en dat werkt als volgt:
De diepvries kruisbessen in een pan met twee eetlepels water op hoog gas met de deksel op de pan. Als de bessen aan de kook zijn ...zijn ze ontdooit. In een bekertje twee eetlepels water en twee eetlepels aardappelzetmeel oproeren. Eerst twee derde van deze vloeistof bij de bessen gieten, aan de kook houden en voorzichtig omscheppen om de bessen niet te kneuzen. De wittige aardappelzetmeel wordt nu doorzichtig en bind de vloeistof. Nog ietsje dikker? dan de rest van het aardappelzetmeel erbij....De kruisbessen iets laten afkoelen voor ze op de wener bodem gaan. Afkoelen en met slagroom opspuiten.
 
Tip 2
Appels in overvloed bij Erenstein Kerkrade waar ze gratis voor het oprapen liggen. Dan maak je hete bliksem... een recept uit vroeger tijden en zo gemakkelijk en heerlijk...
Ingrediënten:
evenveel aardappels als appels
2 dikke uien
zout en nootmuskaat
klontje boter.
Werkwijze:
Neem goudrenetten of James grieve appels en kruimige aardappels zoals mijn rode Desiree. Schil de aardappels en appels met een dunschiller of kaasschaaf (voor de onhandige of de wapperaars van handen).
Was de aardappels/appels en snij in kleine stukken. Zet ze samen op met heel weinig water en iets zout. Met de deksel op de pan aan de kook brengen op hoog  gas en aan de kook op laag gas garen. Af en toe kijken of de inhoud van je pannetje niet droog kookt. Ondertussen de uien doormidden snijden en in ringen. De uien in zonnebloemolie in de wok of koekenpan fruiten tot middelbruin.

Als het goed is zijn de aardappels/appels gaar als het water is verdampt. Nootmuskaat erbij en een klontje boter en met de stamper stampen tot een grove stamppot. De gebruinde gefruite uien erdoor scheppen geeft kleur en extra smaak...
Dit menu kostte alleen de gekochte uien en wat gas en boter en zout en nootmuskaat. 30 cent of zo....en voor twee dagen. De appels zijn geraapt en de aardappels zelf geteeld van poters hergebruik... Er ligt alweer een mandje aspirant pootaardappels in mijn schuur...

De aardappels die we nu oogsten zijn van pootaardappels van vorig jaar oogst in september. De kleinere exemplaren heb ik daarvoor uitgezocht en bewaard. Goed verzorgt vorstvrij en donker in een mand om als pootaardappels te dienen. Steeds gekeken of geen rotte ertussen lag en bij vorst afgedekt met hooi.

 Eind februari zijn ze vanzelf gaan doorschieten toen de zon door het schuurraam scheen. 19 Maart zijn de aardappels in de grond gegaan op Sint Joep. Dat hoort zo zegt de woensdagvriend... en daar houden we ons aan. 

 In 25 cm diepe pootgaten gemaakt door een bollen poter werden de pootaardappels voorzichtig neer gelegd zonder dat een scheutje brak en toegedekt met aarde, 30 cm van elkaar en 40 cm tussen de rijen. De tijd deed de rest en flinke planten groeiden op.

Net voor de bloei werd de aarde tussen de rijen opgehoogd om het regenwater van de heuveltjes af te laten lopen en wat meer aarde rond de voet van de plant te brengen om te voorkomen dat aardappels boven de aarde groeien. Aardappels boven de grond worden groen en zijn giftig. 

 Mister Song heeft al heel wat aardappels geoogst voor de broodlijnen oftewel de voedsellijn voor crisis gezinnen. Elke week oogst hij weer twee rijtjes.... zo uit de aarde in de bigshoppers en de mensen zijn er gek mee....Nog een receptje van eigen oogst in september?


 
Tomaten/groente soep
Ingrediënten:
Veel tomaten
paprika
worteltjes
dikke ui
twee groentebouillonblokken
pepertje
aardappeltje
selderijblad van de
knolselderij in de tuin
1 liter water
zonnebloemolie.


Werkwijze:

De ui snipperen en fruiten in de soeppan in iets olie. Water erbij en de groente. Bio wortels hoeven niet geschild en de aardappel wel. De zaadjes uit de peper halen en laten drogen om als peper in gerechtjes te doen en later te zaaien rondom Kerst in closetrolletjes potgrond. Terug naar de soep....Alle groente in stukjes in de soep met de bouillonblokken. De tomaten in stukken erbij en de schilletjes laat ik eraan. Goed voor de stofwisseling en goed voedsel gooi je niet weg. Lekker vers van de aarde tomaten/groentesoep. 
Geen landbouwgif en geen insecticiden. Als je een handje bio pasta op het laatste mee kookt heet de soep minestrone soep....


Mijn leventje...
Mijn Floor krijgt al enige tijd wekelijks een injectie tegen allergie. Afgelopen week hebben we overgeslagen en dat kon net. Komende week zal ze weer een spuitje moeten en ze pikt precies op wanneer ik besluit naar de dierenarts te gaan. Haar dierenarts mandje staat verdekt ergens in de gang en daar kijk ik niet eens naar. Misschien is het de manier waarop ik haar aankijk en weg is ze...onder het logeerbed in het uiterste hoekje waar ze uren zit. Onder het bed kruipen is niet aan de orde want daar moeizaam aangekomen flitst ze weer weg. Een kommetje room lukt wel eens en moet ik snel zijn...Ik heb al eens de afspraak dierenarts moeten afbellen omdat Madame zich verstopt had....


Tegenwoordig is er kattenvoer met groente en jawel...Floor is op de vega tour ...nou ja half. Ze is er dol op van elke dag feest van Felix waar ze doorgaans haar neus voor optrekt. Te goedkoop en nu even niet. Onze band is een beetje verkilt door de dierenarts bezoeken en dat zal wel weer goed komen. Vandaag sloot ze vriendschap met een piepklein muisje dat ze volgde met haar ogen en geen haartje kwaad deed.... urenlang... tot ze elkaar uit het oog verloren en muis zal daar niet rouwig om zijn denk ik. 


De herfst hangt in de lucht en toen ik wat rond fietste haasten velen zich naar de friet tent of kwamen terug... De pizza bezorgers reden rond en ik was heel erg blij met mijn gezond menu van eigen grond. 
Voor twee dagen want ik moet morgen weer op driewieler oefening en heb daarna geen zin meer om te koken... Ik heb een PGB gekregen van WMO om mijn eigen Flyer fiets te laten ombouwen tot driewieler. Medipoint heeft immers geen driewieler voor dit mega mens. Zijn ze onder de streep nog goedkoper uit en ik ben zeer gelukkig met deze beslissing. Verder kreeg ik een PGB voor drie en een half uur huishoudelijke hulp per week waar ik ook blij mee ben... Over enkele weken is de fiets klaar en de hulp in actie... wordt aan gewerkt....

Annemiek.