woensdag 25 september 2019

Mijmering 72 Salie oogsten, chioggiazaad, tomaten die niet rijpen, DE POOT en louter dankbaarheid...

Beste mensen,
Droefheid is enkel een muur tussen twee tuinen
en ben ik in tuin twee aanbeland...

Annemiek.

72 Consumindermijmering 2019.
Tip.
Dankbaarheid als de huishoudelijke hulp is geweest. Ze kent me als de coördinator van Consuminderhuis Parkstad maar dat is een andere mevrouw dan Annemiek thuis. Werk en privé zijn bij mij strak gescheiden en thuis ben ik heel kwetsbaar en dat heeft ze gezien toen ik moest huilen toen ze wegging en me achter liet in een schoon huis... Huilen van dankbaarheid lucht op. Weten dat je weer grip op je leven hebt geeft energie en terwijl de hulp kasten afstofte was ik haar net een slag voor door de decoratie op de betreffende kast af te soppen. De eetkamerstoelen werden eens goed gestoft, de lampen en de tafels en de radiatoren af gewassen en stof verwijdert tussen de panelen. De poezen op het poezen rek gingen in bad en Floor gaf karrevrachten zoentjes aan de hulp en dat zegt iets....
De sierpleister met de plumeau en de plinten met een borsteltje. Ze vond een knop van de kastdeur onder de kast en de bank ging van de plaats en werd af gewassen met SUNSODA. De worteldoeken vlogen naar buiten en de kussens er achteraan. De woonmantels uit de manden en gelucht en geklopt en alle vloeren wel heel grondig gestofzuigd. Toen waren Floor haar kattenbak en voerbak al buiten gevlogen en later grondig schoongemaakt. Ik kon net het WC vloertje nog in de week zetten en de pot doe ik zelf wel hoor. Die wordt sowieso dagelijks bij gehouden. Dweilen kan ik alleen met de vloertrekker en de dweil erom heen. De hulp heeft de hoekjes nog gedaan op het pleetje want ze zakt zo op haar knietjes. Alle deuren zijn afgewassen als een vliegende tornado...De trap naar boven gestofzuigd en volgende week komt de eerste verdieping aan de beurt.
 
De tegelvloeren werden in de week gezet met SUNSODA en na enige tijd afgetrokken en geneutraliseerd en droog gedweild. Ik kon weer iets betekenen door de dweil uit te wringen want ook al trillen mijn handen de kracht zit er nog wel in...zolang het duurt. Ik moet mijn bureau zelf opruimen heeft ze gezegd en zal ik ook doen want daar heeft een mens weer zin in wetende dat elke week die lieve stormwind door je huis waait...
Tip 2
Dankbaarheid als hopen salie wordt geoogst die in kleine bosjes bijeen gebonden aan de balustrade bij de trap wordt geknoopt. Daar drogen ze het beste... donker en in luchtstromen. Over twee weken als de blaadjes droog zijn komt het blad in plastic dozen met deksel om uit te delen of zelf te gebruiken. Biologische salie kost bij Zonnatura 2,05 euro voor 32 gram. Ik heb wel een pond denk ik (500 gram) en voor een kapitaal... Salie werkt bij luchtweginfectie en nachtelijk zweten tijdens de overgang. Tegen ontstekingen en infectie in mond en keel. Salie bevordert de spijsvertering en werkt bij problemen bij menstruatie en nervositeit.

 “Hoe kan men sterven met salie in zijn tuin” is een Arabisch gezegde dat mijn schoonmoeder Fatima (koosnaam Fatoma) steeds aanhaalde. Ik zie haar zo nog voor me met de henna streepjes op haar neus en geen mens wist hoe oud ze was...zij zelf ook niet. Ze droeg setjes van topjes met bijpassende lange wikkelrokken in vrolijke print waarover heen een safsari kwam voor buiten. Ze was zo klein en zo verbijsterd over haar uit de kluiten gewassen Europese schoondochter. Ze moest me steeds aanraken... Ik heb vele vrolijke setjes voor haar genaaid en opgestuurd als ik weer in Nederland was gearriveerd... Maar ik dwaal af...
Tip 3
Alle bladeren werden rond de laatste tomaten weg geknipt maar rijpen zullen ze niet meer denk ik. Ze krijgen nog een week de tijd en zal ik de hele plant met wortel en al binnen halen. Het was/droogrek voor het raam in de logeerkamer gezet komen de planten daarop te liggen bij het licht en rijpen de tomaten de komende maanden wel. De wortels moet je natuurlijk goed uitschudden zodat de aarde eraf valt voor je ze binnen haalt.  Ik zal een foto ervan maken...
 
Tip 4
Dankbaarheid bij de vele chioggia zaden die geoogst kunnen worden. In het hart van de planten bos zijn de zaden al droog en bruin gerijpt. Van een stengel worden alleen de dikste zaden eraf gestroopt en de kleintjes niet gebruikt. We gaan voor sterk zaaigoed. Als het een beetje meezit en de zon nog wat zaden droogt kan ik zaden uitdelen in het voorjaar aan de mensen van de kook-tuin-workshops in Molenberg. Voorlopig drogen de geoogste zaden na in huis in een  open bakje op de kast in de gang...

Tip 5
De knoflook krijgt al groene puntjes en dat betekend dat ze aan zijn en worteltjes kregen. Vlakbij de keukendeur de hele winter frisse knoflookstengels is een rijkdom... Het kan nog... dus koop een dikke knol of een paar knollen op de markt of in de super en zet de teentjes voor driekwart in de volle grond....
Tip 6
De branders van je gasstel vuil? Leg ze een nacht in het laatste afwaswater en in de ochtend zit het ingebrande vuil zo los dat het in een minuutje verdwijnt met een stukje soappad van brillo of een onbekend merk...oftewel staalwol. De tijd deed je werk...

Mijn leventje...
De chayote planten zijn nu pas in bloei, nog later dan vorig jaar en een vrucht heeft al een behoorlijke afmeting. Ik hoop wat chayotes te kunnen oogsten om voor volgend jaar weer planten te hebben. De Chinese klimcourgette zal ik nooit meer telen want die was echt niet te vre....

Pure dankbaarheid... nu de Neuro Swing oftewel “De Poot” af is. Vanmorgen heb ik hem gekregen en werden de schroeven( de veer) afgesteld bij de enkel. Ik moest proeflopen en werd nog wat bijgesteld. De Poot is op maat gemaakt en kan net in een gewone schoen. Nou ja een stevige schoen en mijn mooie pumpjes kan ik wel vergeten... Dat is geen punt en misschien gebruik ik ze nog eens als zit schoentjes bij een gelegenheid of zo... 

De forse bouten bij de enkel kan je als wapen gebruiken zo groot en zwaar zijn ze maar wat een blijheid toen bleek dat door de veer de verlamde voet weer is af te wikkelen en de harde steun om mijn been, voet en been aaneen smeed en overeind houdt. Dat betekend stabieler lopen en wat met stok niet eens meer mogelijk was, lukt nu met De Poot. De trap op en af is nog een dingetje wat oefening vraagt en hoe het fietsen lukt zal ik morgenvroeg ervaren.
Een week vol geluk en louter dankbaarheid maakt een mens stil en bij elk proefloopje zie ik weer nieuwe dingen die ik weer kan. Het bukken lukt opeens zonder leun stok en de neiging naar voor dreigen te vallen blijkt minder. Ik denk dat ik minder snel uitgeput zal raken bij bewegen en dingen doen. Dat zie ik morgen wel... Dit had ik allemaal niet verwacht en hopen we dat de ziekte even pas op de plaats maakt...Een beetje langer dan even...en steken we een kaarsje aan bij het “Moder Godske” uit louter pure dankbaarheid....

Annemiek.