maandag 23 september 2019

Mijmering 71 Herfst ratatouille, quiche zonder deeg en bezinnen over meer zelfvoorzienend leven en hoe je dat aanpakt...

Beste mensen,
Toen ik mezelf begon lief te hebben,
begreep ik dat ik altijd op het juiste moment
en op de juiste plaats ben,
en dat alles wat me overkomt zo moet zijn.
Vanaf dat moment was ik rustig.
nu weet ik dat is VERTROUWEN...

Annemiek

71 Consumindermijmering 2019.
Tip.
Herfst... met pastinaak topinamboer en chioggia op het menu. De laatste paprika  van de planten en tomaten die niet meer rijpen. Courgette planten die nog eigenwijs gaan bloeien en een enkele courgette die in de Quiche kan...maar eerst; ratatouille op het menu in herfst stijl.... en bijna alles kwam uit eigen moestuin....
Consuminderhuis Molenberg heeft al een stukje ontgonnen moestuintje ongeveer in het hart van het huis en dat doet me denken aan ons huis in Mateur Tunesië, waar dit ook zo was. Je hoefde nergens heen omdat je winkeltje aan huis lag. De ramen zien uit op de moestuin al lag in Mateur het keukenblok aan het raam en in Molenberg de eetkamertafel... 

Om goed te benadrukken hoeveel rijkdom in een moestuin kan groeien, ben ik afgelopen vrijdag de kook workshop gestart met groente oogsten. Homa haalde de weelde uit de grond. Prachtige wortels en pastinaken, mooie dikke chioggia (Italiaanse bietjes) en kruiden plus knoflook. De aardappels waren al eerder geoogst. De puntpaprika tomaat en de courgette kwamen uit mijn moestuin. 

De dikke ui is eigenlijk het enigste wat werd gekocht.... en een scheut olijfolie.... De deelnemers werden er stil van....Dit heet zelfvoorzienend leven...



Ingrediënten herfst ratatouille.
Enkele tomaten
enkele wortels
enkele pastinaken
2 dikke chioggia’s
2 paprika
zeker vier tomaten
1 grote of twee kleinere courgettes
3 aardappels
1 dikke ui
drie tenen knoflook
peper/zout
kruiden als tijm
basilicum en enkele blaadjes salie
olijfolie



Werkwijze: De groente werd gewassen en de chioggia en pastinaak geschild. (schil te hard) De wortels afgeborsteld en de aardappels idem. Dat kan bij biologische groente, die hoeven niet geschild. De hardere groentesoorten werden in kleinere stukken gesneden en de zachtere soorten in grotere stukken. De bedoeling is dat alles op dezelfde tijd gaar is. De pastinaak had nog kleiner gemoeten en de aardappels iets later toegevoegd want die waren ongeveer verkruimeld wat niets afdeed aan de smaak..en al doende leert men. .De paprika werd van zaadlijsten ontdaan en de tomaten middendoor gesneden. Er had een pepertje bij gekund maar dat was ik vergeten.


De gesnipperde ui werd gefruit in een grote pan in  iets olijfolie en kwam even later de gesnipperde knoflook erbij. Daarna alle gewassen en gesneden groente en de kruiden toevoegen en op hoog gas met de deksel op de pan aan kookpunt brengen. Er hoeft geen water bij want het vocht in de groente vooral de tomaten is voldoende. Denk eraan dat elke keer dat de pan open gaat vocht en warmte verlies betekend. 


Blijf erbij...tijdens dit proces van op hoog gas (aanbranden voorkomen) en zet het gas laag als de groente aan de kook zijn en het sudderen kan starten. Met een schuimspaan de groente af en toe voorzichtig omscheppen zodat je niets kneust en laten garen in ongeveer 20 minuut. Prik in de hardere soorten om te controleren of ze beetgaar zijn. 


Je hebt geen pastinaak en chioggia? Koop ze niet want ze zijn loei/duur (in onze tuin gratis) en neem je meer wortels en aardappels. We hebben zalig gegeten van wat de moestuin ons gratis gaf want pootaardappels en chioggia zaad plus pastinaak zaad is zelf geteeld. De wortels hebben een zakje zaad gekost van 1,25 euro... Mike haalde het onderste uit de pan en ik verklapte dat ik thuis wel eens mijn bord aflik...


Tip 2

We hebben geen enkel landbouwgif gebruikt in de moestuin alleen maar koemest en kalk. Daardoor is  biologische groente onze oogst.  De van wilde bramen, distels en brandnetels doorregen jungle werd 40 cm diep uitgegraven en de aarde gezeefd. Daarna flink gemest. Het is weliswaar nog maar een klein "schoon" stukje maar bracht toch al heel wat op.  De dikkere bietjes werden meteen mee geoogst en direct uitgedeeld...

Mister Song start komende week de tweede ontginning en wil dat graag alleen doen in kleine beetjes. Hij werkt nog steeds het liefst ver van mensen en af en toe een rit met de logistiek maken is al buiten zijn comfortzone en kan net... Toch zit er langzaamaan groei in meneer en hij bepaald wat kan en nog niet... lijkt het. 

Wat de tip is? Nu je jungle achter je huis ontginnen of je grasveldje afsteken en de plaggen op de kop op een hoopje leggen. De aarde twee schoppen diep omspitten en alle onkruidwortels eruit vissen. De grove kluiten hoeven niet fijn gemaakt dat doet de vorst wel. Die twee schoppen diep bereik je door een sleuf te graven en de aarde daarvan aan het einde van het te ontginnen stukje te leggen. 


Naast de sleuf spit je een tweede sleuf waarvan de aarde in de eerste sleuf verdwijnt (na alle wortels eruit te hebben gehaald) Aan het einde heb je een open sleuf over waarin de aarde van sleuf een verdwijnt.

Bij van onkruid vergeven aarde zoals brandnetel wilde bramen distel heermoes zevenblad paardenbloemen werk je in grotere stukken en wordt de aarde gezeefd door het spiraal van een bed uit de jaren toebak. Je kent ze wel die stalen dingen. Je legt een groot zeil op de aarde naast het te ontginnen stuk tuin en plaatst het bed met spiraal op dat zeil. Je begint met de steekschop de grond uit te steken en werkt naar een stuk zolang en breed als het bed is. De kluiten worden op het bed gekieperd en gezeefd met je handen met handschoenen aan. Het onkruid inclusief wortels blijven op de spiraal achter en worden steeds in de kruiwagen afgevoerd naar een hoop ergens in een hoek van de tuin. Dit is GEEN compost en zal later afgevoerd moeten worden. Compost komt later weer in de moestuin en deze zooi liever NIET!


Op het zeil heb je nu mooie gezeefde aarde en het bed kan nu in of boven het uitgestoken gat van 40 cm diep. Daarnaast begin je weer een gat te maken van dezelfde afmetingen en zeef je de kluiten op het spiraal waardoor de gezeefde aarde in gat EEN valt. Zo tekens verder en als je op een dag een gat uitgraaft en zeeft ben je een held. Een monnikenwerk uiteraard maar met elke kuil graven heb je voorgoed een stukje jungle ontgonnen waar je moestuin start en zelfvoorzienend leven. Waar de aarde op het zeil naar toe gaat? Daarmee worden ontgonnen stukjes aangevuld want onkruidwortels namen voorheen veel plaats in.....Natuurlijk hoeft Mister Song dit niet te doen, alleen als hij dit als fijn zal ervaren en ik let altijd op hem.

En jij? Je kan met een strookje grasveld starten en als je een stoepje hebt wip dan om en om een tegel uit je stoepje. Schep het zand eruit en vul het gat met potgrond of tuinaarde elders uit je tuin. Plaats een winterhard kruidenplantje in elk gat en dat kan bieslook zijn of tijm of salie... Even flink water geven en aan de natuur overlaten... 



In bakken en potten groente telen brengt veel zorg, Je giet altijd teveel of te weinig water. Wisselteelt wordt meestal niet toegepast en de aarde niet vernieuwd. De volle grond is een betere optie en jawel ook bij hittegolfjes hoeft niet worden gegoten.  Als je niet giet vanaf het begin van zaaien zullen de planten hun wortels recht naar beneden laten groeien op zoek naar grondwater. Met extra giet/water verwende plantjes zullen het loodje leggen bij hitte en droogte omdat hun wortels in de breedte groeien en het kwakkel plantjes blijven. Vaak wordt voor dat gieten ook nog gezuiverd leidingwater gebruikt zie ik bij volkstuinen en kan ik beter niet kijken om razernij te voorkomen...

In de moestuin van Molenberg is geen spat gegoten afgelopen jaar en we hebben echt wel mooie pastinaak, wortels aardappels en chioggia... Dus...laat je niets wijs maken. Gieten hoeft alleen bij waterrijke groente zoals tomaat komkommer en paprika plus courgette. Die teel je dus dichtbij huis (hebben we ook gedaan) om regelmatig te kunnen gieten met opgevangen regenwater.

 In hitte laat je de aarde mooi dicht ook al scheurt de grond. Niet aankomen want aarde openbreken betekend nog meer vochtverlies... We hebben in Molenbergs moestuin amper geschoffeld... een keertje maar toen de plantjes net opkwamen en klein onkruid uit de rij werd geplukt. Daarna kwam al snel de hitte en bleef de aarde gesloten....

Tip 3
Quiche zonder deeg.
Niets gemakkelijker dan quiche zonder deeg. Zorg voor een mooie kleursamenstelling en dat betekend broccoligroen en bijvoorbeeld zoete aardappel. Daarnaast kan van alles.
Ingrediënten die ik gebruikte:
1 flinke zoete aardappel
1 flinke stronk broccoli
wat puntpaprika
2 gewone aardappels
1 courgette
1 dikke ui
geraspte kaas
 
Voor elke kilo groente:
200 gram volle kwark
6 eieren

 Werkwijze:
De oven voorverwarmen op 200 graden.
Wat ik fout deed was de courgette en de paprika niet voorkoken. Ik dacht dat het bij deze groente zo ook wel ging... Dus niet! Ze waren niet helemaal gaar. Alle groente wassen en schillen en de aardappel en zoete aardappel in schijven gesneden in weinig water met iets zout beetgaar koken. De broccoli in roosjes snijden en de stronk in kleine stukjes en in een tweede pan met weinig water en iets zout beetgaar koken. Ik had 2 kilo groente dat betekende dubbel eieren en kwark. 

De eieren werden los geklopt en gemengd met de kwark en flink wat geraspte kaas. De gesnipperde uien inmiddels gefruit en afgekoeld kwam bij dit mengsel. De beetgare groente werd in laagjes in een ingevette (met zonnebloemolie) springvorm gelegd en laag voor laag opgebouwd. (zie foto’s) Tot slot de ei-kwark-kaas-ui substantie erover heen gieten en met geraspte kaas afdekken. Zo simpel is dat...




De vorm met inhoud met aluminiumfolie afdekken en in de oven schuiven. Na 30 minuut de folie verwijderen en nog zeker 15 minuut laten bruinen.... De quiche kan warm of koud gegeten worden en in taartstukken in de vriezer voor dagen als je te moe bent om te koken... Of...met een gezinnetje in een keer soldaat gemaakt met een frisse sla erbij.
Mijn leventje...
herfst is mijn lievelingsseizoen en de hitte voorbij waar ik niet meer zo goed tegen kan. In de herfst kan je beter werken in de tuin en prima fietsen...nou ja als mijn fiets af zou zijn en dat duurt nog drie weken en kan ik beter niet aan denken. Te lang geduurd en ik moet niet zeuren als ik de sores van de mevrouw lees die al maanden op haar aangepaste fiets wacht.  


Woensdag is De Poot klaar en zijn we weer een stuk verder. Deze week is de eerste week dat ik maar een medische afspraak heb vanaf de maand mei en morgenvroeg om 8 uur start mijn hulp in de huishouding. Ik zal de stofzuiger zak nog legen en een emmertje SUNSODA maken en werk ik zoveel mogelijk met haar mee al is het maar om aanwijzingen te geven. Mijn bureau doe ik zelf en het pijpenrekje.

Mijn gasfornuis met de naam Madame Boretti doe ik ook zelf... samen met de tijd als het moet en dan bedoel ik gaspitten laten weken en ovenplaten of rekken laten weken als een ongelukje is gebeurd. We zullen zien hoe e.e.a. verloopt en ik heb groot vertrouwen in mijn zelfstandig werkende hulp. We beginnen met de sierpleister muren van spinrag te ontdoen met de plumeau en met het borsteltje aan de stofzuigerstang de plinten stofvrij te maken...

De radiatoren hebben een beurt nodig voor de CV wordt aangezet. Met borstels op plekjes waar stof zich heeft verzameld en met een vochtige doek afnemen. Achter kasten die te verschuiven zijn wordt stof en spinrag verwijdert en de kast zeker 10 cm van de wand laten zodat lucht ertussen kan en vocht verdwijnt als die in de muren zit. Dat voorkomt schimmel....Ook al wordt het kouder in de nacht... mijn ramen worden elke ochtend tegen elkaar open gezet om frisse lucht toe te laten en gebruikte vochtige lucht te laten verdwijnen. Daar blijft een mens gezond bij....
De gordijnen en zonwering blijft open want de zon verwarmd mijn woonkamer vier graden hoger. Dat scheelt... In de avond een dekentje op je benen en denken we nog heel lang niet aan verwarming en stookkosten.... sokken kunnen aan want voeten warm is alles warm en kan je de open schoentjes al gaan poetsen laten herstellen en opbergen... Herfst is eventjes stilstaan bij alles wat de zomer bracht en zorgen en vooruit kijken maar vooral genieten van kleur en geur en heerlijke zonnige dagen die nu minder voorkomen en daarom nog veel meer als Gouden dagen worden ervaren....


Annemiek.