maandag 16 september 2019

Mijmering 69 Van linzensoepje naar pannenspons, de compostbak en mannen in de olie plus een nieuw aardbeiplanten bedje...

Beste mensen,
 
Elke uitgang is een ingang tot iets anders.
Elke gesloten deur brengt een open raam........
Wees niet bang langzaam te gaan
wees alleen bang stil te staan.....

Annemiek

69 Consumindermijmering 2019.
 
Tip.
Een pracht weekend vol zonneschijn en ik moest van de weg blijven met mijn dronkemans fietsgedrag... Nou ja... korte ritjes moet maar... naar de winkel en de consuminderhuizen doe ik wel nog... door de week. Hoe graag was ik door het heuvelland gefietst op die gouden zondag op de driewieler die nog niet klaar is. Maar... ik tel mijn zegeningen als ik bedenk het hofje te hebben waar ik bergen aarde heen en weer kan verzetten. 

Ik heb mijn hoge bergschoenen aangedaan met de veters strak getrokken en zit de lamme poot goed vast aan de enkel. Die kan nergens heen. De nachtpon nog aan en mijn haar recht op de kop ben ik de tuin in gedoken. Achter poorten en schuttingen en begroeide afrastering in mijn wereldje waar geen mens me ziet. Nou ja, de buurman zou me kunnen zien uit het slaapkamerraam maar er is aan beiden zijden geen gaap interesse...

De grote betonnen potten werden leeg gemaakt en de oude aardbei planten apart gelegd. Die komen later in de lege compostbak op een restje compost van vorige jaren. Dat laagje heet een starter.  

Terug naar de betonnen potten... De aarde werd eruit geschept en ergens op een hoop in het moestuintje gelegd. Grove scherven onderin de pot en die heb ik in overvloed gezien het feit dat ik veel laat vallen. Iets verder in de moestuin werd “nieuwe” aarde opgegraven en in de potten geschept tot 70% vol. Daar kwam later tot 85 % compost bij met tot slot potgrond uit een zak maar wel van een goed merk. Je ziet nieuwe aarde in potten hoeft niet veel te kosten. De afgelegde kindjes van de oude aardbeiplanten kwamen in dit nieuwe bedje en ze hebben de toekomst... Nog tijd genoeg voor de vorst om verder te groeien want wortels hebben ze voldoende. Ze zijn immers onder begeleiding op "kamers" gaan wonen in potjes potgrond met de navelstreng van moederplant nog lang aan het jonkie vast... Totdat het wortelkluitje volwassen werd. Toen is de schaar erin gegaan...zonder verdoving.


De compostbak werd uit elkaar getrokken waar al twee jaar veel snoeihout inzat dat grotendeels tussen keuken GFT en allerlei is gecomposteerd. Af en toe een emmer water erbij en brandneteltoppen (geen wortels) die voor snel composteren zorgen. Het was geen heel fijne compost maar grove en prima... De winter maakt het grove wel fijn.

Aan de slag in de moestuin border waar ik wat knolletjes weg ruimde en de schimmelige courgette planten. Wat onkruid hier en daar geruimd maakte de grond al losser.
 De bodem werd verder met rust gelaten om het bodemleven niet te verstoren en kwam de ruwe compost bovenop het schoongemaakt stukje aarde. De gewonnen kalk van gemalen eierschalen werd erover heen gestrooid en de andijvieplantjes iets verder uit elkaar gezet om tijdens de herfst licht en lucht om hun lijfjes te voelen. Dan drogen ze mooi op na de ochtendnevel en de mist... Dat houd de schimmel buiten de deur eh...de tuin. Fijn die andijvie dichtbij de keuken...



Tip 2 Ik had wat knoflook gehaald zo bij de Turkse winkel en de teentjes als een antieke kanten (directoire) randje in de aarde gedrukt aan de rand van de border. De teentjes driekwart in de aarde met het puntje net nog boven de grond. Daar gaan stengeltjes aan groeien die je de hele winter door als knoflook kan gebruiken. Van elk teentje eentje....of zo. helemaal kaal knippen dan verstoor je de teen die plantje probeert te worden
.
Tip 3
Om de knoflook zat een netje te vergelijken met mandarijnen netjes. Je knipt kop en kont van die netjes en heb je een tunneltje. Je kan ook nog vier of vijf tunneltjes over elkaar heen trekken en de dikke “tunnel” oprollen. Touwtje erom en heb je een prima pannen sponsje. Hoe meer tunneltjes van grotere netjes over elkaar hoe dikker de pannenspons...Hergebruik....

Tip 4
De dagen worden korter en BER in de maanden ben ik via sluiproutes naar de Turkse winkel in Heerlen gefietst. Een hele voorraad gedroogde bonen/linzen werd gekocht waar ik de winter mee door kan. Verder is er nog voorraad die eerst op moet... Ga eerst op onderzoek want de prijzen verschillen per winkel.... 1,85 per kilo linzen is goedkoop. Een bekertje wordt immers driemaal zoveel en perfecte vleesvervangers naast de witte bonen, kikkererwten, de kidneybonen en en...

Tip 5
Meteen kwam linzensoep op het menu. Zo klaar en zooo  lekker.

Ingrediënten:
Beker blonde linzen
1 ui
teentjes knoflook
2 wortels
paprika
pepertje als je hebt
knolselderij als je hebt,
had ik niet en werd een handvol stukjes koolraap
blaadjes lavas (maggiplant)
blaadjes selderij van de selderijknol
(die door de droogte nog meer groeien moet)
3 groentebouillonblokken
anderhalve liter water.

Werkwijze:
De ui van schil ontdoen snipperen en fruiten in iets olie in de soeppan. Even later de gesnipperde knoflook erbij en even mee roerbakken. Water toevoegen, de groentebouillon en alle groenten in stukjes. De wortels had ik geschild omdat die uit de super kwam en geen biologische... De rest kwam uit mijn tuin... Als soep nog wat indikt, de dag erna, mag je nooit zomaar water erbij doen. Verwarm in een pannetje op het vuur een kwart liter water met een halve bouillonblok en breng aan de kook. Dat kan bij de soep als je de soep opwarmt...

Tip 6
De rode glaskool raapjes die overbleven werden gerooid en in schijven gesneden. Het schillen van schijven is gemakkelijker dan van een knol. De schijven in dobbelsteentjes gesneden werden twee minuut geblancheerd in kokend water. Dit water werd gebruikt voor de linzensoep want vitamientjes hoef je niet weg te gooien. De stukjes knolraap verdwenen na afkoelen in de vriezer. Allemaal samen in een zak waar ze na een paar uur weer werden los geschud zodat ze los ingevroren handig te doseren zijn. Af en toe een handje eruit voor in een gevulde omelet of zo met doperwtjes en champignons en en...

Mijn leventje....
Met de pon aan zo uit bed de hoge schoenen aan in de zonneschijn. Geen knellende BH bandjes hollekidee alleen een directoire als je nog weet wat dat is... (Een katoentje dat nergens knelt en geen rare frutsels heeft of smalle bandjes) Zo ben ik aan het grond verwerken gegaan en zo ben ik in de middag in de sta-op-stoel gevallen op een oud laken en als een blok in slaap gevallen. Na steevast twee uur begon de dag opnieuw en werd weer verder gegaan... Floor maalt er niet om en hebben we heerlijk gegeten aan de tuintafel... Zij haar visje en ik de soep... Toen had ik al wat mannen (blommen) gefrituurd in de olie nadat ik ze had gevuld met zelfgemaakte kruidenkaas. Er werd meer in beslag gewenteld maar daarover de volgende keer...

In de achter noen heeft Floor haar nieuwe winter vachtje gewassen en ik mijn stinkende lijf tot tweemaal toe grondig ingezeept en geboend. Mijn haren gewassen en de zand uit mijn oren gehaald. Een schone pon aan waar ik later het bed weer mee  indook. Ponnen slijten bij mij enorm...en een ruim lang T-shirt doet het ook. Voor mijn part staat er Hels Angels op of wat dan ook... Het was een dag met een gouden randje en ik was kapot gegaan op een balkonnetje aan een flatje... Wandelen achter een rollator is niet zo leuk als grond verzetten en op een fiets een zwabberende fietstocht is ongelukken opzoeken of opgepakt worden met een alcohol test als gevolg terwijl ik van de blauwe knoop ben... Nou ja... Ik mag van mezelf weer in het weekend een glaasje Bailly of hoe zoiets heet... Dat mag in herfst en wintertijd....en Floor krijgt dan een visje...

Annemiek.