zondag 28 februari 2016

Mijmering 24 De zon vangen, tuindecoratie voor nop, tips hergebruik en goedkoop groente zaad....

Beste mensen,

Bloemen kunnen niet bloeien zonder de zon.....
Mensen kunnen niet mens worden zonder de warmte van de vriendschap.....

Annemiek
24 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Mijn geveltuin is niets meer dan vijf kratten tegen de gevel gevuld met tuinaarde uit eigen tuin. De kratten hebben een plastic zak met gaatjes als voering zodat de aarde tussen de gaatjes van de krat niet weg kan maar het hemelwater wel. Ik heb er rucola en knipsla in gezaaid. Bruine en groene knipsla zaad gemengd op een bord zodat er bonte sla opkomt. Knipsla zijn allemaal blaadjes dus geen krop en 5 cm boven het groeipunt afgeknipt schieten ze meermalen weer uit. Je kan er steeds weer van oogsten. De kratten zijn even koude kas met glasplaten afgedekt. De zon tegen de gevel straalt terug en het plekje is net zuid Frankrijk zo warm als de zon schijnt........ Misschien heb jij ook zo’n geveltje aan de zonzijde?
 
Tip 2
Al mijn moestuinplekjes in borders en rondom mijn huis hebben een vrolijke noot zoals de met aarde gevulde laarsjes waar huislook groeit in open geknipte stukken en bovenaan de schacht....
Dat maakt de vrolijke nostalgische sfeer....Hergebruik hoog in het vaandel.
 
Tip 3
Bij de LIDL in Duitsland amper een half uurtje van mijn huis verkopen ze zaad vanaf 19 cent per zakje. ( alle zakjes waar het cijfer 1 opstaat ) Met ongeveer de helft inhoud als de zaden van AVEVE of de markt. Daar kost hetzelfde groentezaad van een ander merk 1,15 tot 1,75 euro. En er is niets mis mee. Het is maar dat je het weet........Ben er snel bij want het vliegt eruit bij LIDL. LIDL Nederland heeft binnenkort ook zaad of misschien nu al... dus let op...........
 
Tip 4
Het prachtig weer nodigt uit om de tuin op te ruimen en orde te scheppen. In mijn geveltuin werd de oppottafel ( hergebruik keukentafel) drastisch opgeruimd en het palletrek dat naar beneden was gekomen wordt niet meer opnieuw bevestigd. Een tafeltje ( hergebruik) en een veilingkist doen het ook. Het tafeltje vormt een afdakje voor het mandje van floor als ze in de geveltuin een dutje wil doen. Aan de zijkant staat een plexiglas glasplaatje ( hergebruik)  en ligt Floor aan weerskanten en de achterkant in haar mand beschut. Ze kan lekker soezen en meekijken naar alles wat er zo gebeurd in de tuin. De kist heeft vakjes waar nodige rommeltjes in opgeborgen kunnen worden Stukjes ijzerdraad en katoenen handschoenen. Er staat een mandje met stokjes en waterkannen plus emmertjes en een vergiet om groente mee schoon te maken zo uit de aarde met regenwater uit de ton de aarde afspoelen. Daarna was ik de groente pas met kraanwater. Dat scheelt veel water....... Onder de oppottafel ligt van alles wat ik daar regelmatig nodig heb en het ligt uit de regen en beschut. De oppottafel wordt eenmaal per jaar met oude frituurolie ingesopt en gaat al tien jaar mee zonder te rotten.......
 
De oppottafel is mijn lievelingsplekje aan de zijkant van mijn huis. Er staat een rotan stoel naast en het is er altijd warm als de zon schijnt. De zon wordt als het ware gevangen tussen wilgenschermen en de gevel. De rijkdom van het moestuintje en al die potten met groente planten maken er een feest van en nu wordt daar weer het begin van de sfeer gelegd van de lente en de zomer in nostalgie.
 
Tip 5
Een oude keulse pot waar vroeger zuurkool in gemaakt werd is zo lek als een mandje maar ze zijn oh zo mooi en wordt hergebruikt. Misschien heb jij ook zoiets? Onderin komt vulling van wat glazen potten een plastic bakje en wat je maar hebt......Op de bovenrand een krans en ook dat kan van alles zijn. De uitgebloeiede iris zaaddozen herken je misschien wel. Misschien staan irissen in je tuin of in de tuin van je vrienden of familie en de stengels en zaaddozen zijn nu droog. Je kan ze zo afplukken en wat staan ze mooi in de pot. Een pracht tuindecoratie waar je niets meer aan hoeft te doen. Er was een jute zakje waar ik stroken van heb geknipt om een strik te maken. Met behulp van een restje ijzerdraad werd die strik bevestigd aan de krans en het ziet er fleurig uit.......Allemaal hergebruik inclusief de gevlochten mand van wilde wingerd snoeihout gewikkeld op een fietswiel. Gewoon proberen al dat hergebruik en met consuminder ogen kijken naar wat je kan hergebruiken........
 
Mijn leventje.....
ZONdag in het zuiden en haalden we de lente binnen op het hofje.... Floor en ikke verbleven hele dagen buiten en is de eerste toon gezet van de lente symfonie. Vroeg in de morgen heb ik de meeste energie en werd het zwaardere werk gedaan.  Tijdens een lunchje buiten in de zonneschijn toen het even niet meer ging werd er gerust maar mijn handen werken altijd door. Warm aangekleed in de rotanstoel naast de oppot tafel in de luwte werden etiketjes geknipt van plastic dekseltjes die overbleven en zowaar twee krabbertjes voor in de keuken om pannen mee leeg te maken en het deeg van het aanrecht te krabben. Er was stilte omdat geen mens buiten was in het straatje en tot mijn verbazing vroor het achter mijn huis terwijl aan de zijkant goed te toeven was achter het houten wandje. We hebben daar de zon gevangen al ving floor de zon onder het afdak waar ze graag vertoeft.....er zijn vele plekjes op het hofje voor mijn poezekind en de energie van de stilte daalde neer in dit mens. Ik telde mijn zegeningen terwijl de kerkklokken luiden van de hoogmis en voelde ik de aanwezigheid van “Hij die de sla laat groeien” op mijn hofje. Hij zal me wel vergeven dat ik niet met goei bullen aan in de kerkbank zat. De dankbaarheid is groot over wat gebleven is en bedanken kan ook met een oude fleecebroek en een dik vest aan met vijf weerwassen op mijn hoofd.....Daar hoeft de goe gemeente niet getuige van te zijn.....
 
Annemiek