dinsdag 9 februari 2016

Mijmering 17 Mexicaanse griep en "medicijnen" uit eigen tuin...

Beste mensen,

Het voornaamste is dat je het voornaamste
het voornaamste laat blijven....
en dat is naar je lichaam luisteren.... 

oftewel gaan liggen als de griep je velt....

Annemiek.
17 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Het komt te paard en gaat te voet en het helpt je niet je ertegen te verzetten. De Mexicaanse griep.... Het is een mix van het varkensgriepvirus, vogelgriepvirus en de menselijke griepvirus. De officiële naam is Mexicaanse griep of Nieuwe Influenza A H1N1-virus. Het is een virusinfectie van de bovenste luchtwegen, neus keel en longen en ja ik was ermee behept en aan het herstellen. Een griep duurt meestal een week maar voordat je helemaal bent herstelt kan wel twee tot drie weken duren. Langzaam aan dan breekt het lijntje niet.
Mexicaanse griep met de symptomen hoge koorts moeheid droge hoest, spierpijn en koude rillingen. Ik had het allemaal behalve keelpijn. Er kan een longontsteking bij optreden met ernstige ademhalingsproblemen en daar zat ik niet op te wachten. Vier dagen met hoge koorts in bed met mijn trouwe vazal Floortje aan mijn zij was wel voldoende. Een stapel schone ponnetjes in de kast die schrikbarend snel slonk en natte lakens en slopen. Een bed verschonen en jezelf douchen duurt bij Mexicaanse griep en tegen de 40 graden koorts  twee uur weet ik inmiddels want dit mens is eigenwijs en mijn dierbaren weten dat en blijven uit mijn buurt. Door de brievenbus schuiven ze paracetamol als mijn voorraad op is en aan de klink van de achterdeur hing een oude kussensloop geknoopt met bergen mandarijnen en drie broodjes wat voor daaaaaaaaaaagen voldoende was. De goede gever had even geen boodschappentas en durfde voor Annemiek geen plastic tas te kopen. Ze zou er nog zieker van worden met gedachten aan de vogels met plastic gevulde maagjes en en...Wat helpt is paracetamol tegen de koorts indien nodig en rust......lekker uitzieken en veel drinken. Vitamine C en sloten salie thee die infecties opgedaan door griepvirussen aanpakt en ik heb gelukkig veel salie in mijn tuin en daardoor gedroogd in potten zo bij de hand.
 
Tip 2
Als je dan toch de griep hebt maak er dan maar een rustperiode van en dat heb ik gedaan......... Een soepje van verse groenten met wat linzen die je buik warm maken. Daarbij een gedroogd pepertje met deze keer geen twee maar drie zaadjes van de peper in de soep. De soep maakte mijn neus aan het snotteren en bracht lucht. Nee je hebt geen antibiotica nodig als er verbetering in zit en je huismedicijnen goed aanslaan. De saliethee de vitamientjes van fruit en de groente in de soepjes..... De goede verzorging van schoon bed en ponnetjes.
 
Tip 3
Ik kon het niet laten direct de resterende gedroogde zaadjes van het gedroogde pepertje te zaaien. Dat kan in een lege eier doos tot de plantjes uitkomen en in grotere potjes kunnen. De opkomende tomatenplantjes en knipsla kregen tweemaal per dag de sprayflacon erover ( ziek of niet) want gieten mag niet en ze hoeven niet uit te drogen en te sterven omdat jij toevallig ziek bent nietwaar....
 
Tip 4
De woonmantel die Fieke voor me maakte van een wollen deken is niet alleen een pracht om te zien maar beslist noodzakelijk als je met hoge koorts even een knolselderij uit wil steken langs het pad. De muts op en is het alsof je met dekbed en al in de moestuin die knol haalde. Het is geen ochtendjas geen jas geen deken maar een woondeken en wie er eentje heeft wil hem noooooooit meer missen. De weelde van een warm bed om je heen van boven tot beneden. Nog maar eens goed bekijken en proberen na te maken dacht ik zo. De mensen die aan ons consuminderhuis verbonden zijn worden daarmee geholpen. In mijmering 100 van 2015 lees je hoe je een woonmantel kan maken. http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/2015/08/mijmering-100-woonmantel-met.html
Fieke heeft bij mijn mantel de opengeknipte “armsgaten” verlengt met mouwen omdat daar nog stof voor was en het maakt de mantel alleen maar warmer. Mijn voorkeur gaat uit naar een half dicht genaaide mantel middenvoor, waar je als een overal in kan stappen dus de mijne wordt ook nog dicht genaaid wat de warmte verhoogd aan je benen. De zoom blijft natuurlijk open anders kan je niet lopen. Er zijn dunne woonmantels van fleece om mee te werken thuis en de heerlijke dikke om lekker in te duiken en even niets te hoeven.....als je de Mexicaanse griep hebt bijvoorbeeld en al een uurtje op kan of een wasje buiten wilt hangen.
 
Mijn leventje....
Floor en ikke hebben lekker de boel de boel gelaten en mijn poezekind is voor maanden bij geaaid. Ze heeft dutjes gedaan tussen mijn voeten en knieën tussen dekbed en patchworkdeken. Ze weet dat ze niet in bed mag en ze zoekt dan net het toelaatbare op. Ze is mijn beddenkruikje als ik ziek ben en zolang er handen of voeten onder het dekbed uitsteken probeert ze “die dingen” te motiveren haar kopje te aaien, soms op een agressieve manier door erin te bijten. Als ze diep in slaap lijkt en ik eventjes naar de badkamer moet staat ze naast me. De teleurstelling als ik niet steeds naar etensbakjes ga voor de lekkertjes kan haar in woede brengen. Eenmaal afgelopen week is ze me aangevallen door haar klauwen en tanden in mijn benen te zetten die volgens haar “de verkeerde kant op gingen.” Dat is haar temperament en kreeg ze flink op haar donder...
 
Ik heb een dik boek van Danielle Steel uitgelezen de feel good romans die iedereen wel kent en mijn dierbare vriendin Antonia levert die aan als ze ziet dat er een pauze komt in het leven van dit bezig bijtje. Danielle Steel verhalen zijn uitstekend om de griep te doorstaan en ik heb regen en hagelbuien voorbij zien komen door de open blaadjes van de slaapkamer vitrage. veilig
liggend in mijn warme bed. Ik heb de zon zien binnen schijnen en vond dat het nu wel tijd werd om te laten weten waarom jullie deze week maar een mijmering krijgen..... Woensdag... dus morgen zal ik weer een budget/consuminderkring geven in het consuminderhuis. Ik wordt gebracht en gehaald en zal het niet te laat maken. Letten op je lijf en eraan toegeven is beter dan met zoveel mogelijk truuks op de been proberen te blijven nietwaar........ Je wordt er alleen maar zieker van. Ik hoop in ieder geval dat die Mexicaanse griep je deur voorbij zal gaan........
 
Annemiek