woensdag 10 december 2014

Mijmering 183 Gevulde Jack be Little oftewel minipompoentjes en Kerst woondeken.

Beste mensen,

Een vriend is iemand die om je geeft
het kan een man zijn of een vrouw
een hond of een poes die floortje heet....
of een witte muis.

Annemiek.
 
183 Consumindermijmering 2014.
 
Tip. Gevulde Jack be Little oftewel minipompoentjes.
 
Ingrediënten:
Minipompoentjes klein of middel wat je maar hebt of aan kan komen.
Ik heb ze afgelopen zomer geteeld en bewaard...
ingrediënten vulling:
250 gram bechamelsaus die je zelf maakt zie recept
zout/peper.
Paprika
2 uien
teentje knoflook
geraspte kaas.
voor de niet vegetariër 250 gram gehakt.
in plaats van gehakt kan enkele champignonnetjes gebruikt worden
 
Werkwijze:
Met een scherp of elektrisch mes het kapje van de pompoen snijden en de pompoentjes uithollen tot een
rand van ongeveer 2 centimeter. De pompoentjes van binnen met peper/zout bestrooien en 20 minuten in de oven zetten inclusief de dekseltjes.
 
De zaden afspoelen en op een krant te drogen leggen voor de pompoen teelt en oogst 2015. Bak in wat zonnebloemolie de gesnipperde ui en voeg even later de knoflook toe. De niet vegetariër kan nu het gehakt toevoegen. De vegetariër stukjes champignon al liet ik ze weg. De paprikastukjes toevoegen en op laag gas sudderen.
 
Maak bechamelsaus door een eetlepel boter te smelten en een eetlepel bloem toe te voegen. Al roerende beetjes melk toevoegen en met de garde klontjesvrij roeren. De bechamelsaus moet dik zijn. De groenten door de saus scheppen met drie
eetlepels geraspte kaas. De pompoentjes ermee vullen. Bovenop geraspte kaas strooien en de pompoentjes op een bakplaat in de oven zetten  op 200 graden tot de kaas gesmolten is en lichtbruin. Omdat de pompoentjes eerst leeg in de oven zijn geweest is het randje pompoen wat aan de schil zit zacht en gaar en kan met een lepel samen met de
vulling gegeten worden. Het smaakt verrukkelijk.......

 
Tip 2
Ik heb een rode polyester deken gekregen. Wol is warmer maar polyester is soepeler om in huis rond te hangen en wat klusjes te doen. De knalrode deken is uitermate geschikt als Kerst woondeken. Je kan sowieso nooit genoeg woondekens hebben. Als kouwelijke vrienden op bezoek komen hoeft de verwarming niet hoger maar deel je woondekens uit van de stapel. Het patroon en de werkbeschrijving wil ik graag nogmaals met je delen......
Het is een tweepersoonsdeken die op de grond wordt
gelegd dat werkt gemakkelijker. De smalle kanten worden naar het midden gevouwen ( zie foto) Middenvoor komt de opening. De schouders worden iets schuin afgeknipt en de restjes later als knooplint gebruikt om de woonmantel te sluiten.
 
Aan de zijkanten een inknip maken van zeker 40 centimeter, dat worden de armsgaten. Maak een rolnaadje langs de armsgaten en naai de schoudernaden dicht. Werk de naad af met zigzag
Naai de middenvoornaad dicht tot halverwege. Zorg dat de stof ongeveer tien centimeter over elkaar heen ligt zoals bij de sluiting van een jas. Leg met de zigzag een flinke trens waar het stiksel stopt om inscheuren van de stof te voorkomen bij het instappen van de mantel. Van de restjes worden linten gemaakt en op de mantel gezet........
Ik ben al klaar voor de Kerst.... een stapeltje boeken, de Kerst woonmantel en een menu uit eigen tuin.........
 
Mijn leventje.....
Wat zien ze er leuk uit de Jack be Little. De streepjes oranje passen heel goed bij pompoensoep dus zou ook in een pompoentje geserveerd kunnen worden met een wolkje room erop en een deeg ster. De pompoentjes wel eerst 20 minuut in de oven zetten.
Mijn Jackjes zijn toch nog flink aan de maat dus als voorgerecht teveel als er de machtige bechamel in zit en wordt het lunchgerecht of hoofdgerecht en helemaal voldoende voor een persoon.
 
Langzaam aan begin ik wat emotioneel te worden gaandeweg de maand december....dat komt omdat ik
hoop voor al die mensen toch ook dit jaar weer een fijne kerstviering te kunnen organiseren. Een flinke klus maar een klasse team staat daarbij naast me en werkt zich het heen en weer. Ik zie ook de wanhoop toenemen bij de mensen en af en toe kan ik iemand geruststellen die van 25 euro per week rond moet zien te komen. Zonder onze broodlijn lukt dat niet, zeker niet als je vaak op controle naar het ziekenhuis moet en de bus moet nemen of de regiotaxi van WMO. Daar moet je toch enkele eurootjes aan bijbetalen bij elke rit. Ik zie regelmatig tranen of bleke gezichtjes van mensen die geen tranen meer hebben. Maar ook blijheid en een lach als de geruststelling komt als de broodlijn wat extra’s heeft. Ik denk dat ik maar 140 jaar oud moet worden want het wordt er niet beter op voorlopig....en troost en blijdschap heeft de mens nodig en geniet ik daarvan mee...
 
Annemiek