woensdag 3 december 2014

Mijmering 180 nog een ster kerst/ster/menu voor een habbekrats.


Beste mensen,

We hebben het feesten nodig
maar niet in oververzadiging en zinloosheid
van verplichte geschenken.

Geef tijd aandacht liefde....

Annemiek
180 Consumindermijmering 2014.

 
Aardappelschijfjes voorgesneden gepaneerd in golfjes of partjes in bolletjes en en en.... allemaal veeeeels te duur en je wil niet weten waarmee ze zijn bewerkt, om lang bewaren mogelijk te maken zonder kleurverlies. Doe maar gewoon en dat is beslist A1 kwaliteit als je met Kerst en alle dagen van het jaar zelf een aardappel schilt. Kook maar kort voor en snij ze in halve plakjes of partjes of zo. Bak ze in zonnebloemolie in de wok op hoog gas. Lekkerder dan lekker en zeer betaalbaar.....

Tip 2
Een knolselderij werd uit de border gehaald met de riek en af gewassen met regenwater. Dit mens gaat selderij sterren maken. Als de super overal sterren van maakt en daardoor meer geld kan vragen doe ik het gratis ook. De knolselderij met regenwater afwassen en in plakken snijden. De bovenste plak met het groen komt in een bloempot en gaat steeds nieuw blad geven op de vensterbank in de woonkamer. Voor in de wintersoepjes en de cup a soup. Ik heb er een stokje bij gezet en met een pantyreepje het groen vastgebonden aan het stokje....

Terug naar de selderijschijven....De schijven schillen wassen en samen met de hele geschilde aardappels opzetten in water met iets zout en beetgaar koken. Afgieten en van de plakken selderijknol met een koekjessteker sterren uitsteken. De restjes kunnen in de soep morgen of zo... of in de soepemmer in de
vriezer. Offe.....in de stamppot morgen of de puree want goei eten weggooien doen we niet.......

In de moestuin heb ik nog chicorei sla en die kan best tegen de kou al sneeuwt het ze blijft goed tot drie graden vorst. Hoe mooi is de gemarmerde kleur. Er is nog rucola in de geveltuin en die kan erbij. De sla
wordt gewassen en enkele mooie hele blaadjes bewaard. De rest van de sla grof gesneden of knippen en mengen met peper/zout frambozenazijn ( of andere azijn) olijfolie en wat zoet en dat is bij mij vlierbloesemsiroop. ( mag ook suiker of honing zijn.)

In de bewaarkuil heb ik een chioggia opgegraven,
gewassen geschild en geraspt. Wel eerst twee plakjes van de knol geschaafd om als decoratie te dienen op de sla. Een biologisch appeltje uit de schuur werd gewassen en van klokhuis ontdaan met de appelboor. De appel raspen inclusief schil op een klein deel na dat  in stukjes gesneden voor de “bite” zorgt. De chioggia en appel mengen en dezelfde dressing als bij de chicorei  gebruiken. Het slaschoteltje op een mooi
bord opmaken. Blaadjes sla hoopjes chioggia/appel en de partjes chioggia voor de sier. Er zou een gekookt eitje bij kunnen maar al die prachtige  groen/rode bontheid is zo mooi......daar hoort niets meer bij dan goudgeel gebakken aardappelpartjes...

De schijfjes/sterren selderij met peper/zout bestrooien en bakken in de koekenpan of wok. Na het omkeren van de plakken/sterren geraspte kaas erover strooien die in de hitte direct smelt.

Mijn leventje.....
Het sneeuwt op het hofje in Limland en de vogels vliegen af en aan naar de vogelvoertafel. IJs op het water in de waterkan en de daken zijn wit. Het kost wat meer tijd de groente uit de inkuil te halen want de aarde is zwaar en stug van de kou maar oh hoe geweldig die schatgraverij. Ik begrijp best dat velen geen chioggia hebben maar wie weet ga je komend jaar wel zaaien en heb ik je met mijn menu overgehaald om een minimoestuintje aan te leggen.  Sla uit de wintertuin is zo bijzonder. Als je nagaat hoe weinig het kost voor zoveel A1 kwaliteit zonder gif puur natuur.  Aardappels van eigen oogst en een appeltje gekregen. Knolselderij ook van eigen oogst en de sla idem. Paar duppies dat Kerstmenu en het is voor mij op deze manier altijd feest en Kerstmis.....Er hoeft geen beestje voor te sterven.......dat is nog het mooiste en opeens mis ik mijn beestje floor de poes.
Ze zit weer in de kleerkast op een badmatje dat ik nooit gebruik alleen voor de sier als er een logee komt. Eigenlijk zot nietwaar....nou ja floor ligt er graag op en dat is beter dan in mijn goeie winterjas klimmen wat ze ook graag doet. Terwijl Floor uit de kast komt gaan de ramen dicht. Ze hoeven niet de hele dag op kiep als het koud is. De kou slaat tegen de muren en brengt vocht nietwaar.......Door de jaren heen leert de mens.....

Annemiek