woensdag 9 oktober 2024

Mijmering 96 Hartige pannenkoek, Spruitjes/champignons/sinaasappelrasp en een verhaaltje...

 

Beste mensen,

We nemen geen rugzak mee uit het verleden maar een schatkist.

Elke dag mag je kijken of tussen de zooi nog wat moois zit…

Annemiek

Mijmering 96 2024.

Tip… De nachten zijn al te koud en teveel regen voor rijpende aardbeitjes. Bij het kleinste rode blosje worden de aardbeitjes geplukt om binnenshuis te rijpen.

Tip 2… De rijpe frambozen gaan nog steeds rechtstreeks in het zakje dat daarvoor even uit de vriezer kwam.

Tip 3… Een eind willen fietsen gaat mijn weg naar de RD4. Twee vlaai/pannenkoek schalen buit gemaakt die ik nog miste. Samen voor 3,50 euro en helemaal blij mee. Niets mis met tweedehands…

Tip 4…Spruitjes met champignons en sinaasappelschil rasp.

Ingrediënten:

Aardappels als je puree erbij maakt.

Spruitjes

Half bakje champignons

Rasp van een sinaasappel

Klontjes boter voor de spruitjes en de puree

Plus nootmuskaat voor beiden.

Werkwijze: Je kan een inzetzeef gebruiken. Onderin de ,pan de stukken aardappel en bovenop de spruitjes. 

Iets zout en een beker water. Deksel erop en vanaf kookpunt 10 minuut koken op lage pit.

In een stoofpan de schoon geborstelde in stukken gesneden

 champignons smoren in iets olie en klontje boter.

 Vleug zout erbij en de sinaasappel schoon schrobben. 

Met een rasp van schil ontdoen maar niet het witte dat smaakt bitter.

Sinaasappelrasp bij de champignons, 

de spruitjes en iets nootmuskaat. 

Even omscheppen en warm houden. De aardappels eventueel afgieten fijnstampen en scheut melk plus klontje boter toevoegen. Nootmuskaat erbij…

Tip 5… Hartige pannenkoek.

Ingrediënten:

1 gesnipperd uitje

Enkele schijfjes paprika

Tomaten groot of klein

Enkele champignons

Geraspte kaas.

Voor de pannenkoek:

1 ei

1 bekertje bloem

Snuf zout

Melk

Werkwijze: Fruit in een stoofpan de gesnipperde ui en de champignons. Voeg de stukken paprika toe
en de schijven of halve tomaatjes. 

Op laag gas sudderen terwijl je het beslag maakt en de pannenkoek bakt.

Aan een kant garen, ietsje bruinen en omdraaien. Kant twee net garen en de pannenkoek weer keren. 

Verdeel het hartig beleg op de pannenkoek en rasp wat kaas erover.  Variaties zijn natuurlijk mogelijk…

Mijn leventje… Net voor de regen weer kwam zijn alle voorgenomen buiten klussen afgerond. 

Op tijd de lidcactussen binnen en de kratten en bakken op de hof vol jonge aardbeien plantjes. Vrolijke viooltjes hier en daar… 

De kruisbessen struiken van de voortuin omgepoot naar de borders en dat heeft een bedoeling. 

Vlaaischalen RD4.
Het lopen gaat hard achteruit en in een rolstoel of trippelstoel kan ik wellicht zomer 2025 zo langs de borders het klein/fruit verzorgen.

Jeffrey mijn hulp en ik hebben weer wat kasten uitgeruimd en ontspult. Een krat administratie uit vervlogen tijden doorgevochten. 

Nog een wasmand vol te gaan en de oud papierbak raakt alweer vol. Een hondentondeuse doorgegeven aan twee hondjes en een nieuw scheerapparaat aan een meneer…

Een verhaal uit het herschreven manuscript van mijn boek: Onderweg naar vrijheid.

Huwelijksplichten.

Hartige pannenkoek recept
in beeld
Aan mijn blauwe hemel van geluk waren donkere wolken verschenen. Haast ongemerkt was
dat gebeurd. Opeens was me iets vreemds opgevallen. De vele bezoekjes van mijn vader en mijn schoonouders. Op de vreemdste tijden stonden ze aan de deur. Keken argwanend rond alsof ze iets of iemand zochten. Het was me niet ontgaan. 

De vele vragen over onze weekendinvulling. Hun bemoeienis begon me behoorlijk te irriteren. Vooral de verdrietige en beschuldigende blikken van mijn schoonmoeder. Oh…..ik begreep het allemaal wel.

Het klassieke soort huwelijk voor Hans en mij waren bij haar in gedachten. Nog steeds geen baby’tje in aantocht. Nou, dat waren onze zaken. Daar had niemand iets mee te maken. En terwijl de irritatie bij mij groeide vroeg mijn schoonmoeder of ik eens langs wilde komen. Ze
wilde met me praten….. 

Nou dat kon. Het was als vanouds, de gezellige eenvoud van de keuken. De geur van koffie die met de hand werd opgeschonken door het filtertje in de thermoskan. Terwijl ik aan de formica keukentafel zat, met het besef dat er vele gelukkige momenten aan die tafel waren doorgebracht.

De bergen aardappels die we schilden op zondagavond tijdens de verkeringstijd. De frites pan op het vuur. Het snijden en voorbakken, soms een emmer vol. Voor zes personen. 

Af en toe kwamen de buren op de geur af en bakten we gewoon door. Aardappels genoeg. Die kostten niet veel.

Gezelligheid kende geen tijd. Mijn schoonmoeder was meer moeder voor me dan mijn eigen moeder. Het besef dat ze verdrietig was om Hans en mij zat me dwars en gaf me een schuldgevoel. Daar hadden we niet bij stilgestaan.


Terwijl mijn schoonvader erbij kwam zitten werd de koffie ingeschonken, de deur naar de kamer gesloten. Ik voelde me alsof ik “op het matje” werd geroepen. En dat was ook zo! 

Hij deed het woord met een verbeten gezicht, terwijl zij huilde. “Waarom Hans en ik apart sliepen? Waarom ik alleen uitging in Geleen? Was er iemand anders? Ik was gezien terwijl ik met vriendinnen was en met andere mannen danste.

Met stemverheffing sprak hij alsof hij een klein kind ter verantwoording riep. Nou, dat kon ik ook, op die toon. “Ja, ik ging uit met Nelleke en haar zussen en troffen vrienden.” 

Nee! Ik had niemand anders, ook niet op het oog. En hoe wij ons huwelijk invulden was een zaak tussen Hans en mij!!

De afspraken die wij daarover hadden gemaakt ging niemand iets aan. Ik vroeg toch ook niet hoe hun huwelijk was? 

Of we van elkaar hielden en op welke manier, moesten we daar ook nog verantwoording over afleggen? Er was zelfs door mijn schoonouders overleg met mijn ouders geweest, hoorde ik.
Buiten me om nota bene…en waar was Hans? Hoefde hij niet op het matje te komen?

Boos was ik, laaiend. Maar ook verdrietig met het besef hoeveel pijn ik hen deed. Dat was nooit mijn bedoeling geweest. Dat hadden ze niet verdiend. 

We hadden niet stil gestaan bij het feit dat de buitenwereld, in het bijzonder de schoonfamilie,
zo gekwetst zou zijn door ons “nephuwelijk”. 

Geen moment was daaraan gedacht. Hans en ik moesten maar eens overleggen wat ons te doen stond.

Annemiek.