dinsdag 12 februari 2019

Mijmering 14 Hedera besjeskrans, snoeien delen en ompoten en een mest meneer....die al het lelijke in me boven haalde....

Beste mensen,

Het verleden is voorbij
en de toekomst een illusie
Je leeft maar een dag.....
VANDAAG...

Maak er een feestje van

Annemiek.
 
 
14 Consumindermijmering 2019
 
Tip.
Je kan al zoveel in de tuin doen. Voorwerken opruimen en delen en omzetten...
Voorbeeld? Ik heb een knutsel/tuinmand waarin de attributen die het meest gebruikt worden. Handschoenen nijptang hamer klosjes wikkeldraad bollenpoter grote haaknaald panty’s (om te binden) en stukjes touw. Het bespaard je vele malen teruglopen naar de schuur. De mand meenemen en je hebt het meeste bij de hand op de klus plek. Door het seizoen sluipt daar van alles in dat er niet hoort en de mand werd opgeruimd...
 
Tip 2
De tijm stond toch teveel in de schaduw van de sering/hortensia en werd met een flinke aardkluit uitgespit. De twee kregen een plekje bij de rozemarijn die wankel op het randje stond en ook werd verzet. Ze vormen nu samen met de salie de grens tussen kruidentuintje en moestuintje....
 
Tip 3
De wisteria oftewel blauwe regen NU snoeien als je het al niet deed. Kies daarvoor een vorstvrije dag zie voorbeeld https://www.directplant.nl/tuintips/blauweregen-snoeien Je kan ook kijken wat van de mijne overbleef. Nu snoeien betekend de hele zomer bloei tussen de bladeren op de nieuwe ranken.
 
Tip 4
Moeder natuur geeft vele gratis cadeautjes...Je hoeft ze alleen maar te ZIEN. De hedera bes nu volop overal aanwezig. Knip ze met een kort steeltje eraan waarvan het blad wordt verwijdert. Neem een stukje ijzerdraad of een ringetje ergens van. De bovenste rand van een grote plastic bloempot is al goed je ziet er toch niets meer van.... De besjes zie voorbeeld op tien voor tien TEGEN DE KLOK IN met een klosje wikkeldraad vastleggen op de ring. Leg ze dicht tegen elkaar want gedroogd krimpen de besjes. Natuurlijk vallen nog al wat besjes eraf maar dat deert niet. Niet snel werken maar goed kijken waar weer een besje moet. De krans moet ongeveer overal hetzelfde zijn. Rustig maar... er komt nog een tweede wikkelronde waarbij je onvolmaaktheden recht trekt en hier en daar een opening vult.
 
De wikkeldraad leg je tijdens de tweede ronde over besjesgroepjes heen en valt de draad ertussen. Zo leg je besjes extra in een gaatje vast en drukt in model waar de krans te dik was. Gewoon proberen..... Natuurlijk blijft de krans breekbaar dus leg hem maar ergens neer waar hij voorlopig niet weg hoeft tot hij droog is. Rondom een vaas of pot op een lichte ondergrond is het mooiste. Op mijn antieke kastje zie je een gedroogde krans van vorig jaar en een nieuwe van vandaag. Zoals je ziet worden de besjes gedroogd kleiner en doffer. Door grijze wikkeldraad te nemen valt de draad niet zo op na droging van de besjes. Wikkeldraad bestellen op internet is het goedkoopste... google maar. De besjes direct na het snoeien verwerken....
 
Tip 5
Helemaal in het lentegevoel vergeet ik haast te koken... Doen met wat er is vind ik een dikke winterwortel die gevierendeeld in de lengte en in stukjes wordt gesneden, lijkt het bospeen. Ik heb nog erwtjes in de vriezer en een vegaschijf van eigen maaksel. Daar kan gebakken aardappeltjes bij met een plukje verse sla uit de wasteil. Midden winter verse sla...en ik ben er zielsgelukkig mee....
 
De wortel werd geschrabd en gesneden en opgezet in weinig water en iets zout. Aan de kook komt daar een zakje diepvries erwtjes bij. Beetgaar eventueel afgieten en een klontje boter en schepje suiker erbij. Fijn geknipte peterselie mis ik deze keer en die komt weer in het voorjaar in de tuin...ik ga geen peterselie kopen in de super... De aardappels geschild met de kaasschaaf (lekker vlug voor onhandige handen) worden vanaf kookpunt acht minuut gekookt. In schijven gebakken in de wok in zonnebloemolie en daar kan naaldjes van een takje rozemarijn bij uit je tuin. De vegaburger leg ik zo uit de vriezer in een klein teflon braadpannetje in een scheut zonnebloemolie met een deksel erop op hoog gas. De deksel was zoek dus werd het een bord. Wel af en toe kijken en
na ongeveer drie minuut omkeren en op laag gas verder bruinen ontdooien en verwarmen... je wordt er handig in.... Het bosje sla knippen was bijna een heilig moment en net boven de aarde werden de plukjes afgeknipt omdat de meeste weer opkomt... Wat een rijkdom.... Amper afgespoeld kwam de sla zo op mijn bord met weet je nog.... een beetje honing/mosterdsaus van gisteren... Zo lekker en je zou die hele wasteil leeg eten... Als ik het zo bekijk kan ik weken lang elke dag een plukje sla bij de lunch of de avond maaltijd. Voor jou... zet maar in september op je kalender: Wintersla zaaien op een beschut plekje....
 
Mijn leventje...
Ik kan de gedachten van mijn Floor lezen op haar poezensnoetje... De eerste foto op mijn woonmantel zegt ze: Opgestaan plaats vergaan en blijf eraf... Op de tweede foto zegt ze: Ik kwam hier zomaar langs en het voelde zo wollig dat ik even bleef rusten, al weet ik niet wat het is.  De derde foto lijkt ze te zeggen: GELUKT! Ja ja.... Ik ben maar weer naar buiten gegaan en de warmte gehaald met bewegen... Een eenzame knolselderij eruit gewipt en een paar regenboogsnijbietjes die te oud waren. Het moestuinveldje is daarmee weer vrij. Alleen nog mest eronder werken en daarvoor heb ik A...... A en ikke dat geeft kortsluiting en hij is zo’n man die denkt doordat hij tien cm meer heeft de baas over vrouwen te zijn. Meneer kwam een combimagnetron tekort en die krijgt hij van mij als hij bij ons komt werken. Voor wat hoort wat en meneer nam gelijk de leiding over...
 
Hij had een aanhanger en wij een tuin en hij zou mest halen voor nop. nou ja alleen km vergoeding volgens de landelijke norm. Oké... en meneer besliste wanneer en waar het moest komen en iemand zou aanwezig moeten zijn. Om de dooie donder niet ga ik met vlag en wimpel die mestkar binnen halen en ohh en ahhh kraaien en meneer zijn borst opzetten. Hij brengt het maar donderdagochtend naar Molenberg! Belt meneer vandaag op dat hij het toch morgen brengt dan kunnen we donderdagochtend om 9 uur beginnen met spitten... Om de dooie donder niet... Hij laat het maar bij hem thuis staan... afspraak is afspraak en ik ga geen vrijwilligers aan de kop zeuren om op woensdag paraat te staan tot meneer met de fanfare binnenkomt... Ze hebben het al zwaar genoeg en ik ben zuinig op onze vrijwilligers. Meneer A die de magnetron al heeft gekregen meldde hoe blij hij ermee was. Hij kon dode dieren ermee opwarmen nou ja...worst en zo.
 
Ik onderbrak meneer acuut en vertelde hem dat we de grond eerst gingen zeven volgens ideetje van de coördinator...en dan pas de mest onderwerken.  Die mest hadden we niet om 9 uur nodig. Tien uur was ook goed of elf....Wie die idioot was met het idee van zeven, vroeg meneer A.. IK DUS! Meneer A had de jungle gezien die om gespit moest worden en vertelde dat daar een diepgraver aan te pas moest komen. Hij zou eens kijken hoeveel die kostte... Zeker zo eentje die alle penwortels in mootjes van 1 cm hakt en je van elke wortel 20 jonkies krijgt... Om de dooie donder niet.... Dan heb je net twee weken mooie aarde en komt het onkruid in hordes meer dan ooit weer op. Meneer A stelde landbouwgif dus bestrijdingsmiddel voor dan ging al wat leeft kapot...”Inclusief de eter van de groente,” merkte ik fijntjes op.  Om de dooie donder niet!...
Meneer DACHT er niet aan om daaraan mee te werken aan die moestuin zeven en ik vertelde hem niet eens te WILLEN dat hij hielp. Ik zou het niet eens VRAGEN!! Hij moet alleen stront rijden op afgesproken tijd en zoveel we nodig hebben... Meneer moet nog een koelkast/vriezer combi... en die krijgt hij als we twee aanhangers mest hebben in Molenberg en een aanhanger in de moestuin van het moederhuis. Een dubbel asser dan wel.........Volmaken doet de mestboer heb ik begrepen met een grijper en leegmaken doen onze mannen wel. Meneer A hoeft alleen maar te rijden en het denken aan de eigenlijke gever van de mest over te laten... Die heeft een grotere kop eh... hoofd. Het is paardenmest en jawel daar zit veel onkruidzaad in maar maakt zware grond los.....
 
Mannen als meneer A drijven me binnen een minuut tot waanzin... Hij wilde de logistiek al overnemen met zijn aanhanger en wanneer hij kon beginnen...Met touwen zou hij alles vastzetten want die had hij wel.... En een plastic zeil ook... Ik heb meneer uit laten praten en dat is moeilijk voor mij bij dergelijke mensen... Ik heb alleen EEN woord ertussen gegooid: BESTELBUS... Nee die had meneer niet merkte hij op... WIJ WEL. Meneer heeft even gezwegen....
 
Annemiek