woensdag 6 september 2017

Mijmering 90 Geraniums, septemberwerk en ontspullen van je hoofd en hart....

Beste mensen,

Ben eens wat liever voor jezelf
en start met “ontspullen” van alles wat je van jezelf MOET.”

Annemiek.
 
90 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
September en de herfst is duidelijk in aantocht... hoeveel mooie dagen we ook nog krijgen. Voor wie nog geen geraniums stekte is het nu echt hoog tijd.
Potjes vullen met goede potgrond en de grond aandrukken. Toppen van de geraniumplanten knippen het liefst zo lang mogelijk. Het onderste blad verwijderen en bloemen en knoppen eveneens verwijderen. De stek diep in de potjes met potgrond steken en rondom de stek de grond aandrukken. De potjes op een schotel zetten of in bakjes en bovenin water geven. De stekken op een plekje in de luwte zetten en bij regenweer de onderschalen/bakjes legen. Bij droog weer eenmaal per week water geven en verder met rust laten. Over enkele weken bij koude nachten mogen de stekken naar binnen op de vensterbank van de logeerkamer of zo. Dat kan ook eind oktober worden als het goed weer blijft. In ieder geval op een koele en vorstvrije plek laten overwinteren. Eenmaal per week een eierdopje water geven per stek en altijd de bloemknoppen eruit knippen. De kracht moet in de planten blijven....
 
Mooie geraniumplanten kunnen een tweede jaar mee als je ze binnenshuis laat overwinteren. De toppen heb je al eruit geknipt om te stekken dus zijn ze al iets gekortwiekt. Tegen de tijd dat de stekken naar binnen gaan ( bij koude nachten) kunnen de planten die je wil redden ook naar binnen. Graaf de planten met wortelkluit uit bakken en de volle grond, waar ze ook staan en zet ze in potten die op de vensterbank passen op een koele vorstvrije kamer. De planten goed inkorten en net als de stekken ook eenmaal per week een eierdopje water geven per plant zodat ze amper groeien maar wel overleven. Tegen april weer goed water geven, de knoppen laten groeien en in mei 2018 buiten zetten........ Deze zorg voor plantjes helpt je de winter door....maar alleen als je deze zorg als echt leuk ervaart!
 
Tip 2
September en alles krijgt een herfstbeurt zodat je spul lang meegaat en je geen zorg meer hebt als de winter komt.... De ramen een grote beurt geven kan prima als het regent, in ieder geval als mijn
regentonnen vol water staan. SUNSODA ontvet goed en lost vuil op of neem een goede allesreiniger al weet ik geen betere dan SUNSODA met 8 PH waarde. kost ook nog 18 cent voor ruim twee liter....goedkoper bestaat niet. Ramen en kozijnen hoef je niet te reinigen door op een trap te klimmen. Als je geen Brabantia borstel raamwisser hebt doet de zachte bezem het ook. De ramen natmaken en wat SUNSODA op de bezem en insoppen maar. Met de borstel kom je in alle hoekjes en gleufjes van de kozijnen. Laat maar even weken en borstel na. Met een bakje spoel ik ramen en kozijnen schoon, met ruim regenwater uiteraard en de zwaartekracht laat het water wel neerdalen. Als ik het volgende raam heb schoon gespoeld kan het eerste raam gedroogd met de trekker. Daarna met een doek om de trekker op steel langs houtwerk en met een oude theedoek over
de ramen. De horizontale vlakken van de kozijnen waar altijd snel vuil opkomt kan in september met een beetje autowas ingesmeerd om de kozijnen waterafstotend dus vuilafstotend te maken. In het voorjaar kan het kozijn rondom dezelfde beurt krijgen, maar alleen als je daar zin in hebt........
 
Tip 3
De schuurdeur en trespa plaat erboven krijgt in september ook een beurt. Met bezem of ander borsteltje in gleuven en naden met SUNSODA. Ook weer goed naspoelen en zie ik de extra vieze plekjes die rondom de klink zitten. Met een uitgenepen natte doek en wat autowas krijg je die vlekken wel verwijderd. Even uitwrijven en er zit direct een vuil en vochtwerende was rond de klink.
 
Tip 4
Loop langs poorten en hekken en kijk wat onderhouden moet worden. Bij de achterpoort van mijn hofje woekert de hedera van de achterburen tuin. Daar ga ik niet om zeuren bij buur maar snoei de hedera weg tot bovenkant muur. Mijn poort werd eveneens met een borstel met sop bewerkt en zie ik de plekken waar roest op komt dagen. Het zijn de lasplekken en tijd om daar wat antiroest en verf op te smeren. Staat op het programma......... De poort werd in ieder geval al in de autowas gezet dus is ook water en vuil afstotend. De poort gaat daardoor jaren langer mee en het betekend minder werk in wintertijd.
 
Tip 5
Een zak couscous in de kast is nooit weg als je snel wilt koken. Water koken en de juiste hoeveelheid couscous in de pan en deksel erop. Laat maar wellen en bak ondertussen wat je hebt aan groenten. Een uitje wat peper, champignonnetjes en deze keer een chayote in stukjes al mag het ook courget zijn. Ik heb er een zakje erwten bij gedaan uit de vriezer en even sudderen. Een restje tuinbonen uit de vriezer kan ook... of blokjes koolraap of flitters boontjes, wat je maar hebt en op moet. Couscous is weer eens iets anders en heel smakelijk al kan dat ook aan mijn Arabische herinneringen liggen.......

 
mijn leventje....
In september bekijk ik wat weg kan uit mijn tuin. Een stoel die naar de natuur terug is gegaan naast de oppottafel en waar ik niet meer in durf te gaan zitten. Een stuk biels  zo rot als een mispel en een mand die uit elkaar valt. Vaak kan het spul zelfs op de composthoop als het onbewerkt rotan of riet is. In  de compostbak in stukken gesnoeid verdwijnt het vanzelf. Een werktafel met marmer blad die steeds groen uitslaat kan ook wel weg want de oppottafel voldoet helemaal. Soms kan een mens teveel hebben en na een jaar ontspullen in huis bekijk ik zelfs mijn hofje met nieuwe ogen. Op de planning om te verdwijnen zijn de houten armleuning stoelen waar geen mens op gaat zitten en ramen wassen bemoeilijken. De houten schilder ladder heeft een sport verloren en de rest is rot en heeft toch maar tien jaar dienst gedaan als sla ladder. Die kan ook weg en vind ik wel een ander gemakkelijker rek om sla op te telen....of niet.  Je merkt dat september me laat kijken met nieuwe ogen.... dat gebeurt altijd als seizoenen wisselen. Kijken wat verzorgt moet en veilig gesteld maar ook wat weg kan....Ontspullen in huis heeft me een stuk verder op weg geholpen.....
 
Na mijn huis, tuin en hof ontspullen is een nieuw soort “ontspullen” ontstaan.......Het kwam als vanzelf en hoe meer ik dichterbij mezelf kwam ( door  ontspullen in huis en ruimte in mijn hoofd krijgen) werd duidelijk dat niet alleen spullen en geld me niet gelukkig maakten ( wist ik al zeer lang)....
..... Maar vooral de zaken die ik lange tijd vond te moeten doen maakten me niet meer gelukkig, maar uit automatisme nog steeds aanwezig waren als een soort automatische piloot gedaan met groeiende tegenzin.... Inmiddels heb ik met succes deze inmiddels overbodige eigenschap uit mijn systeem verwijderd.
 
 Het betekende dat ik afscheid kon nemen van zogenaamde vrienden die alleen maar aan me hingen en ik nooit eens terecht kan .... het betekend ook dat ik minder consuminderkringen geef en de deelnemers echt gemotiveerd moeten zijn want de kringen die ik geef zijn met diepgang en lering door bewustwording want daar wordt ik echt gelukkig van..... dat geluk geeft een mens als onderliggende laag mee door, zoals met alle gevoelens in mensenwerk....Degenen die de kringen als tijdverdrijf zien of een avondje uit of geëntertaind wilden worden leren niets in een consuminderkring en kunnen beter een avond met vriendinnen doorbrengen.....

Het betekend ook, dat ik al een tijd niet meer alleen de kar wil trekken in ons consuminderhuis en nu ook niet meer degenen zal vervangen die uitvallen.... dus zijn er nu vervangers voor mijn vervangers... De continuïteit moet wel gewaarborgd blijven van dit prachtig huis.
 
Ik hoef steeds minder van mezelf en door alle tijd die ik daarmee heb gekregen kon ik aan mijn vijfde boek beginnen. Zonder tijdsdruk, korte verhalen schrijvend over mensen die me raakten en ook over mezelf verborgen in die verhalen. Zeer zeker ook verhalen over het consuminderhuis waar echt wonderen gebeuren en voordat ik uit de tijd ben wil ik die wonderen beschrijven, ook al wordt het manuscript misschien wel nooit uitgegeven... Schrijven maakt me gelukkig en ik kies meer voor geluk en heb al heel wat mindere zaken en zaken die ik al veel te lang deed ( en niet meer wist waarom) aan de wilgen gehangen. Met dit nieuw soort ontspullen van mijn hoofd en hart ben ik aan de slag gegaan en dat zal nog wel enige tijd duren...
 
Annemiek