zondag 3 september 2017

Mijmering 89 Indiase courgetsoep en rommel lade ruimen in 15 minuut...

Beste mensen,

Geluk hangt af van wat men kan geven,
niet van wat men kan krijgen....

Annemiek.
 
 
89 Consumindermijmering  2017.
 
Tip.
Opeens zit de herfst in de lucht met nevelige ochtenden en prachtig laag zonlicht. Mijn lievelingsseizoen vol geuren en kleuren en wat weemoedig. Spinragwebben in de heg en oogst van de laatste mega courgette plus kind en een dikke Bessie turf Desiree die daarbij kan, plus een rood paprikaatje, punt paprika's  en peper. Indiase courgetsoep op het menu om uit te delen en vrienden rond mijn tafel te scharen....kost geen kneup en brengt gezelligheid......Receptje?
 
Indiase courgetsoep:
1 of 2 courgettes
1 grote of enkele kleine uien
knoflooktenen of stengels
paprika rood en/of groen
mag ook puntpaprika zijn
vers of gedroogd pepertje
of wat peperkorrels gemalen
olijfolie
3 groentebouillontabletten
kerrie en eventueel kurkuma als je die hebt
kokosmelk of scheut melk of koffiemelk.
 
Werkwijze:
De groenten werden buiten op mijn gemakje schoongemaakt en gesneden. De courget mag met schil en zaden en het mag natuurlijk ook een bolcourget zijn. In dat geval zonder zaden en bij harde schil van schil ontdoen. De aardappel schillen....
De gesnipperde ui met een eetlepel kerrie fruiten en even later de gesnipperde knoflooktenen toevoegen en de gesneden paprika. ( waarvan de zaden worden gespaard en gedroogd om in december te zaaien in potjes op de vensterbank)  Even roerbakken en afblussen met anderhalve liter water. De in stukken gesneden courget toevoegen en de blokjes aardappel plus de bouillonblokken en eventueel de stengels knoflook als je die hebt. Aan de kook brengen en op laag gas garen met de deksel op de pan. Ondertussen heb ik de rommel lade opgeruimd met een van mijn truuks uit de trukendoos en daarover dadelijk meer...
 
De blender door de soep en eventueel nog iets kerrie en/of kurkuma en een scheut kokosmelk of melk/koffiemelk wat je maar hebt....misschien iets zout/peper? Laat de soep nog drie minuut pruttelen zodat de smaakjes goed intrekken en kan het gas uit........
 
Tip 2
De zonnebloemen in het zaad drogen al goed en eentje kan afgeknipt voordat de vogels de zaden ontdekken. Er zitten zelfs kleine slakjes op zie ik en die worden samen met het bovenlaagje verwijderd door te wrijven. De stengel diep weg geknipt komt de zaadbloem in een huisje van gaas en opgehangen aan de wisteria. Aan alle kanten kan zon licht en lucht erbij zodat geen schimmel ontstaat........

 
Tip 3
De sedum is net in bloei en ik wil wel meer van deze vlinders trekkende bloeiende planten in mijn tuin. De planten zijn wintervast dus komen altijd weer gratis terug na de winter. Om de plant te vermeerderen kan je de plant na de bloei uit de grond halen en de wortelkluit halveren. Mijn truuk is gemakkelijker.......
 
Snij de bloemen met lange stengels af tot in het hart van de plant. Ris de bladeren van de stengels waar de stengels onder water komen en zet de bloemen in een hoge kan of vaas in huis of op de tuintafel en verwissel het water wekelijks. Eerst in huis en daarna op de tuintafel kan natuurlijk ook en laat staan als de bloemen lelijk worden en zelfs dan zijn ze mooi van lelijkheid... Overal waar de bladeren zaten komen wortels aan de stengels en laat maar groeien een maand of zo of langer. Daarna in een diep pootgat de bloem in de volle grond zetten op een rijtje om de 20 cm of zo. Water geven en aan laten gaan en dat duurt meestal een week. De bloem 15 cm boven de aarde afknippen en moeder aarde neemt het over. Hoeveel bloemen had je in je vaas? zoveel jonge plantjes komen in het voorjaar op.... ook al lijkt de stengel vergaan tijdens de winter.
 
Tip 4
De rommel lade was een zooi en die heb ik tussen het koken door geruimd door de lade om te kieperen in een grote bak. Zet maar op een stoel die bak en sop de lade even uit. Vier bakjes op een rij op het aanrecht...
1. voor spul in de schuur
2. voor spul dat je elders in lades hebt
3. voor spul dat doorgegeven kan worden
4. spul om af te voeren
 
Allereerst werden de grote spullen opgedoken uit de bak. Daarna de kleinere en de allerkleinste troepjes ( een beker vol) zoals paperclips, broodzaksluiters en schroeven doe ik bij de tv. In de tijd dat de soep gaarde en de blender erin moest was de lade schoon en opgeruimd in nog geen 15 minuut. Ik ben er zelfs bij gaan zitten. De bakjes werden direct geleegd waar de inhoud naar toe moest en alweer is ongemerkt wat zooi geruimd waar je misschien wel bergen hoog tegenop zag.
 
Mijn leventje....
De Rode Desiree aardappels werden uit de voortuin gerooid en het gevoel van zelfvoorzienend leven juicht in mij. Twee meter verder dikt de aardpeer ( topinamboer) die gemengd met de aardappels me de winter doorhelpen. Aardappels zijn voor mij groenten en zelfs in stamppotjes worden ze gemengd met aardpeer knolselderij koolraap en pastinaak. In de geveltuin werden weer drie potten geleegd van paprika en pepers en de potten staan bij de keukendeur om met het laatste afwas sop een wasbeurt te krijgen. De potten met de jonge chicorei oftewel roodlof heb ik tegen de gevel gezet waar ze de meeste zon vangen. Er is een krat jonge rucola plantjes in de groei op die zelfde plek en de laatste vleestomaten kleuren nog. Er kan nog knoflookteen in de aarde en dat kan best de keuken knoflook zijn. Laat de tenen met de punten uit de aarde steken en geniet de hele winter van de stengels die veel lekkerder zijn dan de tenen........
De rotstuin aan de voorkant van mijn huis krijgt tweemaal per jaar wat onderhoud door te snoeien. Meer onderhoud is er niet en veel beter dan de grindtuinen die steeds maar toenemen.....Door dit weinige onderhoud kan ik meer tijd investeren in mijn moestuintje en zelfvoorzienend leven...
 
Floor is tegenwoordig van de spreuken als ze erbij zit als ik tuinwerk verricht. Ze vertelt me o.a. dat ons laatste hemd geen zakken heeft en begint in de middag aan haar derde zakje nat voer en ik denk aan haar goede raad als ik na een 50 km lange fietstocht langs het ijssalonnetje kom in Schinveld waar ze dat zalige noten ijs hebben. 5,25 euro de coupe en daar is elke cent van besteed.
 
Vriendelijke bediening, schoon gezellig terras waar ze steeds aan bouwen, er staat nu alweer een windscherm bij zie ik. Eenmaal per week mag wel... heb ik besloten maar zeker geen driemaal of zo.... goed dat ik maandafrekeningen maak en dat de nieuwe maand is begonnen.... Deze coupe kan bij september...
 
Afgelopen maand ben ik wel geschrokken van de terrasjespost en heb mezelf drastisch gekort. Door mijn probleem van de nieuwe valkuil te delen met Petra tijdens ons bijpraat etentje heeft zij de rekening betaald en dat was toch echt niet de bedoeling.... Het volgende etentje is voor mijn rekening en dat zal de eerste dagen van oktober zijn en helemaal goed omdat ik tegen die tijd minder fietstochten zal hebben en daardoor minder terrasjes aan doe denk ik wel. Dan ben ik weer gewend aan de knip op de portemonnee en een postelastiek erom heen helpt als ik op een terrasje zit en het sober zal houden als ik die elastiek zie. In de fietstas een boterham en thermos koffie helpt natuurlijk ook maar een terrasje moet er altijd bij als je tochten maakt van wel 50/60 km.....Maandafrekeningen maken is beslist noodzakelijk om nieuwe valkuilen direct te kunnen opsporen.
 
Annemiek met de iets meer gespierde benen....