maandag 18 september 2017

Mijmering 94 De tuin ontspullen en ruilen van inboedel voor hergebruik.....

Beste mensen,

Leef niet het leven zoals het is
maar zoals je het droomt...
Durf te leven...

Annemiek.
 
 
94 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.

Afgelopen weekend heb ik het huis ontspullen doorgetrokken naar hofje ontspullen. Ruimte in huis en hofje is ruimte in mijn hoofd en duidelijk merkbaar....
 
Het geluk zit niet in spullen en ook niet in geld. Door te ontspullen en de rijkdom van eenvoudig en sober leven kom je in de stilte. Innerlijke wijsheid doe je op... in verstilling. Spiegelen en bewustwording... goede gesprekken met vrienden en elke keer weer meer begrijpen over het waarom we op aarde zijn en waarom mensen en gebeurtenissen ons overkomen...Deze verrijking van jezelf brengt volmaakt geluk.....
 
Het ontspullen van mijn hofje startte met de houten schilders ladder waarop ik elk voorjaar in potten de eerste sla teelde in de maand maart. De ladder is rot en kan nu weg. De sla wordt voortaan geteeld in potten op een laag rek zodat ik gemakkelijker het raam kan wassen boven het rek. Achter de hoge ladder was dat toch moeilijk.
De veilingkisten zijn tot pulver vergaan. Ik hoefde ze alleen maar op te pakken en ze vielen uit elkaar. De tafel met marmer blad die ernaast stond is te groot, en werd verwisseld door een kleiner tafeltje met glazen blad dus gemakkelijk schoon te maken. Dit tafeltje staat waar de kisten stonden en kan ik ook gemakkelijker bij de woonkamer ramen om ze te wassen. 
 
Een ijzer frame ging weg en de bank onder het afdak is nu na 10 jaar ook rot en mag tijdens de winter nog even in de geveltuin staan waar Floor in het winterzonnetje erop kan dutten. Floor haar gewicht houdt de bank echt nog wel maar mij zeker niet....In de lente gaat de bank weg...... als regen en sneeuw hem verder terug hebben gebracht naar de natuur. Met het frame kan ik dan nog iets heb ik gezien.
 
De houten tuintafel van duurzaam hout heeft zijn tijd gehad en de poten zijn niet meer te vertrouwen. De tafel is al 20 jaar oud en steeds verzorgt door het hout met hergebruik oliebollen olie in te vetten na oud en nieuw, waardoor het hout waterafstotend werd. Deze procedure herhaalde ik elk jaar in januari. De manden, houten kransen, wilgen afrastering en het schuttinkje kregen dezelfde behandeling en gaan daardoor veel langer mee.....
 
Tip 2
De etagère van staal die ik kreeg van Sandra heeft nu drie laagjes aarde met huislook plantjes. Huislook kan je in dit seizoen verplaatsen en dat stelt niet veel voor. De plant/knopjes van andere begroeiingen halen en met een vinger een kuiltje in de aarde maken en het plantje erin drukken. De aarde een weekje vochtig houden....
 
Tip 3
De kamerplanten die de zomer in de tuin doorbrachten mogen naar binnen want de nachten worden kouder. De potten en overpotten werden af gewassen. Binnenshuis krijgen de cactussen heel weinig water en de lidcactus krijgt mest en regelmatig water. De lidcactus zal komende maanden knoppen ontwikkelen en gaan bloeien. Dat is altijd zo, als ze de zomer buiten doorbracht. Misschien wel als een soort bedankje. Nieuwe grond en een grotere pot kreeg ze begin van het jaar dus is het goed zo. Is dat bij jouw plant nog niet gebeurd dan NU verpotten en vertroetelen.........Ook als je plant binnenshuis bleef.
 
Tip 4
De eenjarige papaver omgekeerd in een emmer liet haar zaad vallen. De zaaddozen aan stengel werden bijeen gebonden tot een bos en kan nadrogen aan het rek onder het afdak. Het zaad werd door een fijnmazig zeef gezuiverd en staat in een kom binnenshuis. Een deel wordt gezaaid in de tuin in maart 2018 en de rest is voor maanzaadbroodjes.
 
De kaardenbol werd nog eens na geklopt boven de kom waarin hij rustte en het zaad heb ik aan de bosrand verstrooit. Moeder Aarde heeft het in dankbaarheid ontvangen.........
De pracht kaardenbol distels werden bijeen gebonden tot een bos en kreeg ook een plek aan het rek. Kaardenbol en papaverbollen worden gebruikt in
Kerststukken.... De grootste bos melde zaad kreeg een plekje binnenshuis aan de balustrade gebonden van de trap. Dat wordt mijn melde oogst voor 2018.
De paar zielige kers tomatenplanten werden uit de potten getrokken. De stengels waar nog tomaatjes aan hangen werden bijeen gebonden en in de luwte onder het afdak tegen de muur gebonden die de zon vangt. De tomaatjes zullen daar nog kleuren zonder wortelkluit of aarde....
 
Tip 5
Alle leeg gekomen potten en manden werden bijeen gezet en komende week met het laatste afwas sop schoon gemaakt. Elke dag een stel.........Ze krijgen een plaats in de ontspulde schuur. Potten die in de tuin blijven staan vol grond en oude dode planten vriezen steevast stuk ........of ze moeten al vorstvrij zijn of heel erg groot.
 
De klimcourget planten zijn zwaar uitgeput en worden geruimd. Drie klimcourgettes heb ik niet geoogst en laten hangen tot nu, ze zijn van groen naar geel gekleurd. Ze krijgen een plekje binnenshuis in de woonkamer als decoratie. Ze bevatten de rijpe zaden voor oogst 2018. De zaden worden rond januari uit de courgette gehaald en te drogen gelegd op een krant. In maart worden ze binnenshuis gezaaid in bakjes ......
 
Alle vijf pracht chayote’s die over zijn krijgen een plekje in de logeerkamer op een tafeltje. Ze brengen de winter door in de schemering vorstvrij, in deze onverwarmde ruimte. Vanuit een van de plooien van de pracht peervormige groente komt in februari een stengel op. Op dat moment mag de chayote half ingegraven worden, in een pot gevuld met potgrond. De stengel zal groeien en kan er een stokje bij om te steunen. Door regelmatig water geven en aan het licht zetten wordt de stengel een plant die half mei naar de volle grond wordt verplaatst. Ik ben zo weg van deze Mexicaanse groente dat ik komend jaar vijf planten wil hebben dus hopen dat het lukt.......... Ik kreeg vorig Sinterklaas twee chayotes van Miranda waarvan eentje ging rotten en eentje een plant werd met acht chayotes als oogst.
 
Tip 6
Houten bakjes waar planten instonden werden geleegd en schoon gemaakt. Op de kop te drogen gelegd gaan ze nog een zomer mee. Wie verzorgd die heeft wat... 
 
Tip 7.
Nieuwe spullen in huis koop ik nooit. Ik ruil ze of maak ze zelf. Afgelopen week kwam ik in de mogelijkheid een manou stelletje te ruilen met mijn eethoek. Manou is een natuurlijk product en past goed in mijn interieur. Het vraagt speciaal onderhoud en je kan het schoonmaken met water en een zachte borstel. Binnenshuis gebruikt moet het enkele keren per jaar buiten gezet in een flinke regenbui om soepel te blijven anders breekt de rotan. Buitenshuis gebruikt is het heel kwetsbaar en kan het in wintertijd met zeil ingepakt worden waar lucht onder kan om schimmelen te voorkomen. Te nat en te droog is dus niet goed. In ieder geval is het stelletje... een ronde tafel met drie stoelen bij mij in goede handen en wordt verzorgt. De kleur groen met groene bekleding past heel goed bij mijn groene overgordijnen in de woonkamer.
Een tweezitter bankje dat erbij hoort staat nu in de keuken gezellig te wezen en staan de zalmkleurige overgordijnen die in de keuken hingen als een tang op een varken..... Waar ruil ik “nieuwe” overgordijnen vandaan? De trap oplopend zie ik ze opeens en vind ze in de logeerkamer waar groene gordijnen hangen. Soms heb je meer dan je denkt.........Kijken met nieuwe ogen heet dat....
 
De twee overgordijnen van de logeerkamer komen op de dubbele rails van de keuken. De meest bij de deur zijnde rail is iets lager bevestigd zodat het gordijn op de vloer  “staat.” Laten zo........het houdt de kou tegen die vanonder de deur door komt. Gordijn twee op de iets hoger bevestigde rail hangt net op de vloer als ik de haken verzet en verbergt de staande kreukel van gordijn een. Een koord erom dat aan de buizen van de radiator werd bevestigd houdt de gordijnen bij elkaar zodat bij het openen van de keukendeur geen fladders gordijn naar buiten vliegen. Steekhaken zijn een uitkomst als je gordijnen tien cm moet verlengen of verkorten. De haken steek je in de plooiband waar je wil en nodig is........
 
Ruilen van hebbedingetjes kleding schoenen meubels gordijnen straattegels klinkers en zelfs huizen inclusief de slaapkamer die erin staat........is "kopen" met gesloten portemonnee en goed voor de Aarde, evenals doorgeven.
 
Tip 8
Met de potjes bramengelei uit eigen tuin komt de griesmeel weer in beeld. Griesmeel is gemakkelijker te maken dan je denkt. Twee bekers melk aan de kook brengen en drie volle eetlepels naturel griesmeel van dokter oetker aan de kokende melk toevoegen. Een eetlepel suiker erbij en roeren met een garde. Weer aan de kook brengen en als het over dreigt te koken op laag gas al roerende een minuutje of zo garen, tot de griesmeel dikker wordt. De kokende griesmeel in kommetjes gieten en om vel te voorkomen laat ik een laagje bramengelei op de snel stijf wordende griesmeel glijden... of bessengelei of.... een beetje suiker dat je afnam van de hele eetlepel die in de gries moest..... Bij dit recept hoef je niets te wegen en altijd goed. Zelf gemaakte griesmeel kan minder suiker bevatten als je dat wil....... Afgekoeld de kommetjes in de koeling zetten voor morgen.......... mmmmmmm
 
Mijn leventje....
Ik heb eens een huurhuis geruild. nou ja....een flat van Stein naar Brunssum. Ik had geadverteerd in een blad wat bij consumindermensen wel bekend is. De mevrouw die wilde ruilen had een complete slaapkamer in groen/beige en laat ik nu ongeveer dezelfde slaapkamer hebben... We zijn overeen gekomen dat we alleen de matrassen ruilden en de latten bodems en de rest van de slaapkamer bleef staan. Ik heb haar slaapkamer drastisch schoongemaakt en vond achter het hoofdeinde nog een weekendverpakking durex. Ik heb nog heel wat gedoe gekregen met mevrouw. Tijdens de dag van verhuizen na de ondertekening van formulieren bij beide woningstichtingen begon mevrouw te twijfelen en terug te krabbelen. Er ging heel wat tijd verloren aan gesprekken en geestelijke ondersteuning aan mevrouw en was ik blij dat de dag om was en de inboedel zover geruild. Omdat mevrouw nogal geliefd was bij menig vrijgezel in de buurt heb ik direct andere sloten op de deuren laten zetten.....

Ik heb ook eens geprobeerd om mijn huurhuis te ruilen tegen een huurhuis in Brabant omdat ik naar huis wilde. Ik was hoofd huishoudelijke dienst in een bejaarden verzorgingshuis, alleenstaande moeder, kostwinner en fulltime werkend. Toen ik een vervangende baan had gevonden ( in Breda) vond ik geen huis in die buurt en omgekeerd. Dat is de reden dat deze Brabander nog steeds in Limland woont...
 
Als je jong bent ruil je gemakkelijker heb ik gemerkt en beslissingen daarover nemen kost  als je ouder bent, meer tijd.
Mijn vriendin Jozé moest me echt een zetje geven toen ik haar raad vroeg of ik de manou set zou ruilen en waar die moest komen. Ik ben voor behoudend wat betreft inboedel en heb 35 jaar dezelfde eethoek gehad. Die moest kleiner door mijn handicap omdat er meer ruimte in huis moest komen en inmiddels had ik al een kleinere eethoek en zou het goed moeten zijn. Ik kan natuurlijk niet aan de gang blijven....... Dat is zo’n verwend gedrag... Uiteindelijk zijn we met z’n drieën gaan kijken en werd een droom waar. Mijn eethoek wordt doorgegeven en de manou eethoek staat nu in mijn woonkamer. Ik zal heel goed voor het setje zorgen zodat het later weer doorgegeven kan worden. Floortje is ook helemaal verliefd op het setje en het brengt veel energie. De naam manou betekend “God zij met ons” en daarmee is alles gezegd....
 
Annemiek