woensdag 2 augustus 2017

Mijmering 78 geroosterde groente ovenschotel, selfmate man/woman en maandafrekening en energieverbruik...

Beste mensen,

Evalueer wekelijks je doelen...
Een betere leerschool bestaat er niet
voor de selfmade man/woman.......

Annemiek
 
78 Consumindermijmering  2017
 
Tip.
Er is zoveel te zien in de tuin. Vanmorgen was ik erbij toen bijtjes van de mannelijke naar de vrouwelijke bloemen vlogen, en daardoor de bolcourget hebben bevrucht. Een tweede bijtje ging in omgekeerde volgorde de rij langs. Die moet het nog leren denk ik... of heet gewoon Bijtje Dwars! Ik ben begonnen met de bol courgetjes graveren maar de houtguts is wat bot geworden na al die jaren. Ik zal eens kijken voor een andere...op korte termijn. Met een dikke lange schroef moet het ook kunnen denk ik wel. Graveren doe je door in de schil van pompoen en courgettes lijnen te trekken. De “wond” die ontstaat wordt door de plant gedicht met wit/beige littekenweefsel. Dus de courgettes en pompoenen altijd graveren aan de plant en dat betekend soms dat je op de grond moet gaan liggen. Toen ik op een goede dag, enkele jaren geleden in de voortuin lag, kwamen mensen vragen of ik niet goed was geworden.... Nog een geluk dat ze niet eerst de ambulance hadden gebeld.
 
Tip 2
Eindelijk beginnen de dikke tomaten te rijpen en omdat kerstomaatjes altijd veel eerder oogst klaar zijn heb ik daar een heel regiment van. Geel en rood......Rekening mee houden bij het zaaien in februari......
 
Tip 3
De maandafrekening is gemaakt van juli en ik kwam een kleine 50 euro tekort. Dat komt omdat de klusmeneer is geweest en  een nota van de dierenarts. Het tekort wordt uit de spaarpot aangevuld en geen vrouw overboord. Een derde van de Nederlandse huishoudens heeft geen spaargeld achter de hand. En dat zijn niet altijd degenen met een laag inkomen. Ik heb weer eens rond gestruind op de site van het NIBUD. Ik geef dus veel te weinig uit naar mijn inkomen....zeggen ze. Daar heb ik dus afgelopen maanden geen last van gehad met het opknappen van mijn huis. Probeer eens bij NIBUD je persoonlijk advies en klik ook de tips aan........... https://persoonlijkbudgetadvies.nibud.nl/#/panel/2
 
Tip 4
De jaarafrekening energie is binnen. En natuurlijk noteer ik maandelijks de meterstanden en bereken mijn verbruik, maar vooral wil ik meekrijgen wat de zonnepanelen op het dak binnen brachten.
Ik heb afgelopen jaar 2016/2017 aan stroom 1051 KWh verbruikt en 1277 KWh binnen gehaald.
Aan gas heb ik 686 kuub verbruikt en dat is 85 kuub meer dan het jaar daarvoor. Ik was wat meer thuis en had het wat kouder........
Het advies voorschot is 50 euro per maand maar heb ik op 60 gezet. Ik krijg 142 euro terug in augustus en dat kan de spaarpot in. Natuurlijk zijn er vele mogelijkheden om digitaal je verbruik bij te houden maar niet iedereen heeft een computer nietwaar. Misschien heb je iets aan mijn voorbeeld verbruik?
 
Tip 5
Ik ben mijn tuinrondje gaan maken met kommetjes en mandjes. De bramen geplukt direct in de diepvries voor de confituur. Als het oogst seizoen voorbij is verzamel ik alle bramen in een pan en aan de slag.......
Vandaag staat geroosterde groenten op het menu met de volgende groenten die ik oogstte:
 
Worteltjes
enkele aardappels
halve courget
2 uien of 3 kleine
glaskoolraapje
2 chioggia als je hebt
kerstomaatjes
takjes tijm
salie
rozemarijn
olijfolie
zeezout
 
Werkwijze: De oven voorverwarmen op 200 of 225 graden.
De aardappels die direct uit de grond gewipt werden afgeborsteld hoeven niet geschild. De courget en wortels idem. De koolraap en de chioggia werden geschild en met alle ingrediënten gewassen, eventueel afgeborsteld en in grove stukken gesneden. Een ovenschaal werd ingevet met olie en de groenten verdeeld in de schaal. De takjes kruiden bovenop. Twee eetlepels olijfolie over de groente sprenkelen en afgedekt met aluminium folie in de oven zetten. Drie kwartier later de folie van de schotel halen en de groenten opnieuw bedruipen met de olie ( schaal schuin houden en met een eetlepel de olie oppakken). Misschien moet er nog iets olijfolie bij en kan dit over de groente gesprenkeld worden. Als de groente een beetje geroosterd zijn ( hangt af van de oven hoelang dit nog duurt) kan het gerecht geserveerd en met grof gemalen zeezout bestrooit. Er kan een kom sla bij....
maar had ik geen zin in. Dit gerecht geeft bijna geen afwas en dat is ook eens fijn. De voorbereiding doe ik meestal buiten op de oppot tafel en uit de grond krijgen de groente de eerste wasbeurt met regenwater. Daarna afschrobben met drinkwater en eventueel schillen. Het groente afval kan zo de compostbak in en over de tafel gaat de handveger en de regen spoelt weer schoon op dit moment....

 
Wat nog meer erbij kan? Enkele champignons, aubergine en natuurlijk hoeft de koolraap niet... maar die was er nu eenmaal. In de herfst kan pastinaak en topinamboer erbij en als je hebt haverwortel en natuurlijk bonte wortel en alle soorten paprika en peper maar die was ik vergeten.... Verder pompoen als je die hebt en selderijknol in de herfst en altijd zoete aardappel. Kijk gewoon wat je hebt en wat te betalen is of wat je tuin brengt. mijn menu kostte vandaag alleen de olijfolie gas en zeezout.......ehhhhhhhhh 1 euro?
 
Mijn leventje....
Wie schrijft die blijft en de administratie is weer bij. Bij het wekelijkse ijkpunt oftewel mijn doelen evalueren blijkt soms dat ik toch weer de mist in ga. Ik ben al een tijd bezig met liever zijn voor mezelf maar de mens moet wekelijks evalueren en eventueel bij stellen anders valt men weer in de automatische piloot oftewel valkuilen. Ik moet zeggen dat het bijstellen vandaag al automatisch gebeurde dus ik maak vooruitgang. Raadsels? Voorbeeld?
Afgelopen zaterdag had ik een afspraak met een nieuwe vrijwilliger in de moestuin van het consuminderhuis, meneer werd in geleerd. Zoiets doe je niet op je vrije zaterdag Annemiek! De meneer stuurde zaterdagochtend een mail dat er familie omstandigheden waren waardoor de afspraak geannuleerd moest worden. Kan gebeuren dus stelde ik voor op maandagmiddag.
 
Meneer zag mijn mail te laat en stelde dinsdagochtend voor.... Dinsdag had ik een afspraak tot in de middag dus stelde ik woensdagochtend voor.... okeeeeeee en werd bevestigd.PFFFff. Ik had nog steeds een goed gevoel want ik ben een begripvol mens. Helaas duurde de familie tragedie voort en meneer schreef vanmorgen een mail... een uur voor de afspraak of het ook donderdag kon. In eerste instantie ben ik daarmee akkoord gegaan omdat ik inmiddels de reden van de tragedie kende en een begripvol mens ben....Het zou betekenen dat ik donderdag tijdens een drukke coördinatie en tussen geplande gesprekken in de ochtend en de cursus in de middag heen en weer zou moeten fietsen tussen de moestuin en het consu huis. De meneer snel/snel uitleggen wat hij moest doen en stel je voor dat hij geen snel/snel begrip heeft? Om gek van te worden, al dat gejakker, dus doe ik niet! In de moestuin van het consuminderhuis woekert het onkruid en is er oogst nood... dus kreeg ik de neiging om ondanks mijn handicap vandaag zelf alvast in mijn eentje te gaan klooien. Met alle gevolgen van dien.
 
NEE DUS!!!
Schreeuwde mijn “goed voor Annemiek” engeltje in mijn oor. Bijna was ik in een valkuil gevallen en dus niet.... want ik leer het wel. Ik heb meneer een mail gestuurd dat naar mijn mening duidelijk is (na de derde keer afzeggen) hij eerst tijd moet nemen om die familie tragedie op te lossen en daarna pas vrijwilligerswerk moet zoeken. De moestuin zal door vijf aanwezige vrijwilligers in het consuminderhuis in toerbeurt aangepakt moeten worden. Te beginnen komende week. Ondertussen blijf ik zoeken naar de volmaakte tuinmeneer/mevrouw....Dus als je zin hebt?
 
Annemiek