zondag 27 augustus 2017

Mijmering 86 Knopen en tasjes van je oude leren bankstel, geraniums overwinteren, dankwoord en chayote...

Beste mensen,

Dankbaarheid is de herinnering van het hart.......

Annemiek.

86 Consumindermijmering 2017.

Tip.
De zomers en de winters zijn niet meer als weleer....... Ik experimenteer graag en heb Mike aangeraden nog wat rijtjes bonen te zaaien. Een maand te laat maar het kan want ik heb een warme septembermaand besteld....De zaaibonen een dag in water leggen en ze zullen sneller kiemen, of water in de zaaigeultjes gieten maar dan wel voordat je de bonen legt of na het dichtharken van de geultjes ruim water gieten op de zaai plek.

Tip 2
Van restjes stof maken we in het consuminderhuis tasjes om in ingenaaide zakjes op te vouwen voor in de de schouder of handtas. We noemen ze “Misschientjes” omdat je misschien toch wat kopen wil of je vest of jasje in wil meenemen........

Tip 3
In de handwerk workshop maken we sinds kort leren knopen van restjes. Op een cocktailprikker wordt het leer gerold en gelijmd. De prikker eruit geschoven en heb je pracht “houtje/touwtje” knopen voor een woonmantel of vest.... Gerry maakte een sleutelhanger model Teckel. Anna wil een sleutelhanger met de A en de dames maakten een proeflapje voor een tas met rondom steekjes. Er kan een tussenbaan in de tas en zoals ik de dames  ken ontstaan de mooiste modelletjes. We hebben nog een totaal doorgezeten leren bank op ons pleintje staan. Daar werden de mooiste lappen leer uitgesneden en de schuimrubber vulling van de bank werd door Nelly in plakken en repen gesneden en de repen weer in stukjes. Dat wordt vulling voor zalige hoofdkussens of stevige kussens op de bank.........op welke maat je maar wil. Het leer bewerken van restjes werd ons geleerd door Louise Eschauzier van den Bosch........

Tip 4
De laatste beton bak en de grootste wasteil werden van oude aardbeiplanten en aarde ontdaan. De aarde kwam even op het stoepje en “nieuwe” aarde werd geschept uit de moestuin, waar de oude aarde weer inging om te herstellen.Tot 80% bak en teil met de aarde gevuld werden ze afgevuld met potgrond. Jonge aardbeistekken kwamen overal vandaan zelfs tussen de klinkertjes waar scheuten van de oude planten in de voegen waren gaan wortelen. Ruim koemestkorrels tussen de stekken en ruim water gieten. De eerste dagen water blijven geven tot de jonkies aan zijn. Daar heb ik nu verder twee jaar geen

omkijken meer naar. Ik heb nu drie beton bakken aardbeiplanten en twee wasteilen waarvan eentje vorig jaar werd vernieuwd........Aardbeiplanten geven na twee jaar kleinere vruchten en is het raadzaam de eerste jonge plant aan de scheuten in de aarde te drukken om te wortelen en daarmee later je aardbei bedden te verjongen......De potgrond kostte totaal voor alle bakken en teilen 6.33 euro. Daar heb je heel veel

biologische aardbeitjes voor...twee jaar lang... en de aarde wordt weer hergebruikt. Verder doe je Moeder Aarde een plezier omdat het vervoer van de oogstplek naar je bordje door je benenwagen wordt gedaan en geen uitstoot uitlaatgassen van vrachtwagens naar veiling en super waar tussenin ook nog veel aardbei afval wordt en teloor gaat. Bovendien zijn verse aardbeien alleen in je tuin geplukt echt vers.


Tip 5
De witziekte zit in de bladeren van de  bolcourget en pompoen en dat gebeurd meestal aan het einde van het seizoen. De sleet zit erin en de bladeren niet verwijderen maar alles laten zoals het is. De vruchten groeien nog zolang goed blad aanwezig is. De planten die in juni gezaaid werden hebben nog geen last van de ziekte die overigens niet besmettelijk is voor andere
planten. De bladeren en plantresten kunnen na de oogst gewoon mee composteren in de compostbak...

Tip 6
De eerste chayote werd geoogst en open gesneden leek het vruchtvlees of groente ( hoe je het noemen wilt) het meest op courgette. De handzame grootte als een peer leent zich geweldig voor een klein gerechtje zoals een paar reifkoekjes of in mijn geval met tomaten plakken en een gesnipperd uitje ( knoflook) gebakken in iets olie. Er kan tijm bij of wat je maar hebt in de tuin en kokend heet uit de wok geraspte kaas die meteen smelt.......In de oven kan ook nog maar hoeft voor mij niet.

Mijn leventje....
Nu pluk ik om de twee dagen wat gedroogde bonen van de klimrekken en krijgen ze een plekje onder het afdak om na te drogen. Het afdak is mijn verzamelplek voor de droogbonen waarvan de mooiste bewaard worden om te zaaien in 2018.

De boerengeraniums die ik bijna had afgeschreven na een domme actie in mei  zijn geweldig opgekomen en ik zal ze wederom stekken komende week. De planten zal ik begin oktober uit de bak graven en in potten op de vensterbank van de werk en logeerkamer laten overwinteren. Dat is dubbelop geranium komend jaar. De frêle juffertjes geranium van het gekochte soort laat ik ook overwinteren. Dat wordt een oerwoud van geranium op de vensterbanken maar helemaal goed........

Ik denk veel aan het gezin dat dit weekend in Ponypark Slagharen doorbrengt. De meisjes hebben samen met moeder cup cakejes gebakken met kokos en leuke teksten op de cakejes geschreven met glazuur. Ze hebben de cakejes met het hele gezin gebracht om te bedanken voor het geweldige weekend wat ze zomaar kregen. Met de vraag om het dankjewel door te geven via de mijmeringen aan ieder die bijdroeg. Om privacy redenen heb ik natuurlijk geen foto van de meisjes en ouders gemaakt.......

Volgt hieronder nog de tekst van pappa en de boys die pappa schreef voordat ze vertrokken naar de camping. Ze zijn inmiddels terug en in de herfstvakantie gaan ze met de tent........

Annemiek.

Een geschenk uit de hemel…..

Lieve Annemiek

Je hebt mij al zo veel geholpen vooral voor mijn jongens, waar ik je eeuwig dankbaar voor blijf ! En natuurlijk ook je collega’s en nu ook alle mensen die ik niet ken en zomaar meehielpen.

Daarmee werd ik vandaag verrast en zoiets had ik nooit kunnen denken. Ik stond zoals je weet helemaal met mijn rug tegen de muur omdat ik geen financiële mogelijkheden heb om maar iets leuks te kunnen doen met mijn jongens in de zomervakantie en al zo lang. Je bent bekend met mijn situatie en helpt mij en de jongens altijd waar je kan en ik hoef nooit iets te vragen, wat ik ook niet wil maar dan weet je het al door je intuïtie. 
Na ons gesprek vanmiddag was ik dan ook helemaal stil geworden door jou enorme financiële bijdrage van 500 euro mede ook mogelijk gemaakt door al die mensen die hun hart op de juiste plek hebben.
Hierdoor zal deze zomervakantie met mijn twee jongens zeker een succes worden en zullen wij er ook zeker van genieten. 

Ik ga lekker twee weekjes met mijn jongens op een camping staan. (en wordt het een stacaravan op vakantieveiling goedkoper dan de staplek voor de tent.)  Wat ze dan ook niet snel zullen vergeten.
Woorden van dank schieten dan ook te kort maar kunnen nooit genoeg gezegd worden.
Lieve Annemiek en iedereen die meehielp, hartelijk dank voor de financiële steun en alle hulp. Het is onvoorstelbaar groot voor ons.

Papa en de boys.