zondag 19 maart 2017

Mijmering 31 Groente fruit LENTE maaltijdsalade..

Beste mensen,

Bij kennissen ben je je voortdurend bewust
van het enigszins onwerkelijk beeld dat ze van je hebben.
Hij/zij zal je leven lang een kennis blijven....

Vele huwelijken zijn tussen kennissen. Soms is je broer of zus een kennis.
Je kunt drie uur in het gezelschap van iemand zijn en een vriend voor het leven hebben.

Deze persoon voelt als een werkelijke partner, broer of zus, vader of moeder zoals die zou moeten zijn...
in jouw beleving.....

Annemiek
 
31 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
 
Nu is de hang naar gebonden soepen en stamppotjes opeens voorbij. De lente in zicht brengt zin in lichte maaltijden met veel verse groenten en fruit ondanks de regen. Een maaltijd salade groenten en fruit voorziet helemaal in mijn behoefte. Een symfonie van zuur zoet en bitter met een zelfgemaakte dressing en eigenlijk kan er nog veel meer bij maar dat is dan voor een andere keer...........
 
Ingrediënten:
1 stronk witlof
1 mandarijn
1 appel
handje rozijnen
trosje druiven
beetje citroensap
scheutje azijn.
 
Voor de dressing:
2 Eetlepels yoghurt
1 eetlepel mayonaise
beetje citroensap
tipje mosterd
scheutje (kruiden) azijn
scheutje olie
versgemalen peper/zout.
 
Werkwijze:
Maak maar eerst de dressing en roer alle ingrediënten door elkaar. Even proeven en voeg toe wat naar je mening nog toegevoegd moet worden. Een beetje zoet door enkele korrels suiker misschien? De dressing kan enkele dagen in de koeling bewaard worden in een kommetje met schoteltje erop.
 
De buitenste bladeren van de witlof afhalen en het stronkje in fijne slierten snijden. Het bittere harde stukje niet mee snijden. In een kom de witlof direct mengen met een theelepel citroensap. De appel goed wassen, vierendelen en met schil in kleine stukjes snijden. De appel direct mengen met de witlof ( waar de citroen bij zit) De mandarijn schillen, van witte vliesjes ontdoen en de partjes doormidden knippen met de keukenschaar. Rozijnen toevoegen en de druiven wassen en eventueel doormidden snijden of knippen. Een klein scheutje azijn erbij en de groente/fruitsalade op een diep bord scheppen. De dressing in een streep overdwars op de salade. Direct serveren en rustig eten. De zoet/zuur/bittere smaakjes samen met de dressing is een symfonie en daar moet je tijd voor nemen.
 
Wat er nog meer bij kan? Smalle reepjes daslook of bieslook. Stukjes rucola of zevenblad. Een gekookt eitje in stukjes en/of verse ananas. Verder eetbare bloemen maar die zijn er nog niet en is het wachten op de witte daslookbloem. Er kan een bruin broodje bij maar dat hoeft niet eens........
 
Mijn leventje...
Elke dag door de tuin wandelend zie ik de miniplantjes opkomen. De snij/sla in de geveltuin en de pluk/sla in de pannetjes op de sla ladder. De raapsteel in de pot komt op in kleine ronde blaadjes en onder het gaas (bescherming tegen Floortjes woelen) komt de spinazie op. De woekerende daslook heeft haar wortelstelsel nog verder uitgebreid en dat is prima. De wind drijft de wolken voort en ik vecht op de trappers van de fiets tegen de wind. Ik hou wel van dat geweld...  De lieflijke bloemknopjes  van de sleutelbloemen zijn allemaal open gegaan op het rek. Overgezet uit de tuin in potjes potgrond geeft ze een groeispurt. Ik zag nog een kluitje gele bloei in de tuin die ik morgen ga overzetten. Het kost allemaal niets en brengt zoveel fleurigheid.... Als de wind gaat liggen komt de regen en de temperaturen zijn best hoog dus het deert niet......alle potten en kratten hebben afwateringsgaten en het teveel aan hemelwater kan weg stromen.
 
Ik heb wat administratie gedaan en via internet mijn aangifte 2016 voor de belastingdienst. Alle bedragen staan al ingevuld dus is het een kwestie van controleren. Ik kon zelfs aangeven of een pensioentje afgekocht werd of maandelijks uitbetaald. Je ziet aan het einde van de vragen serie wat je moet betalen of terug krijgt en dat komt in juni. Een proefberekening van de toeslagen leerde me dat ik terug moet betalen einde jaar en daar had ik al een vermoeden van.....Mijn AOW met de opgebouwde pensioentjes is maandelijks enkele honderdjes hoger dan de WAO die ik voorheen kreeg. Dan valt de huurtoeslag weg en het voelt goed moet ik zeggen daar niet meer afhankelijk van te zijn. Mijn arbeidsverleden daar ben ik trots op en zeker op
het feit dat na afgekeurd te zijn nog geen dag zonder werk te zijn geweest. Vrijwilligerswerk doen voor de gemeenschap voelt veel beter dan op de rug van de gemeenschap te liggen... Het extra inkomen elke maand uit de moestuin is ook meegenomen en dat is meer dan je zou denken. De wildpluk van vlierbloesem en vlierbessen en de tijm voor siroop. De bramen en frambozen en de kruisbessen plus aardbeien niet te vergeten....zorgt voor een goed gevoel dat zoveel mogelijk zelfvoorzienend leven heet... Het besparen is niet zo belangrijk maar belangrijker is de winst op het milieu. Mijn eerlijk aarde aandeel is goed en wordt steeds beter.... De lege eierdozen gaan weer mee naar de super en worden hergebruikt. Zo weinig mogelijk spul in plastic verpakkingen proberen te kopen en fruit en groente worden altijd los gekocht. De sticker na het wegen op het stoffen tasje geplakt zodat ze bij de kassa de bedragen gewoon kunnen scannen. Je kan zelf zakjes en kleine doosjes meenemen om te hergebruiken voor kaas enz... Maar dat wist je al denk ik........
 
Annemiek