maandag 13 maart 2017

Mijmering 29 Extra schoonmaakbeurten in een dagdeel, voorjaarskrans en en...

Beste mensen,

Kijk vooral dagelijks naar de positieve momentjes,
want positief denken leidt ertoe dat je het redt...

Annemiek.
 
 
29 Consumindermijmering 2017.
 
Tip.
Als ik in de keuken de warme kraan aanzet komt een hele waterkan vol koud water dat ik opvang en hergebruik. Voor koffie/thee of om mee te koken. Er gaat niets verloren van gezuiverd drinkwater...
 
Tip 2
Een emmer driekwart vol goed warm water en 2 druppels afwasmiddel is voldoende om alle ramen rondom mijn huis van buiten te wassen. Extra beurten dag en dat betekend vandaag ramen wassen en de vloeren “schrobben” van keuken gang en toilet. Een andere dag het basis schema schoonmaken van mijn woning. Ook al zie ik stof liggen of een ander klusje.... het blijft bij de voorgenomen extra beurten en dat is genoeg!
 
Tip 3
Ramen wassen buitenom doe ik met een Brabantia borstel aan steel met een rubber raamtrekker aan de borstel. Flink inborstelen met ruim water en aftrekken. De vensterbank en raamkozijn zover ik erbij kan met een schone vaatdoek. Dan de vaatdoek op de trekker en bovenkant raamkozijn afwissen. De schone theedoek op de trekker en ramen plus kozijnen helemaal nadrogen. Voorraam zijraam achterraam en keukendeur plus voordeur. Drie kwartier en het klusje is klaar...Ramen wassen buitenom doe ik niet meer dan eenmaal per twee maanden en soms zelfs langer. Ramen wassen uitstellen kan prima door wekelijks de kozijnen en vensterbanken af te nemen met een vaatdoek tijdens het wekelijks basisschema schoonmaken.
 
Tip 4
De vloeren “schrobben” doe ik bij voorkeur als het niet regent en de mooie dag nodigt daarvoor uit. Alle klein/meubels op het hofje en de gordijnen opgenomen zodat ze niet nat worden. Sunsoda op de vloeren verdelen ( totaal een volle koffie beker) en met een kliedernatte dweil veel water en de vloertrekker water en sunsoda verdelen over de vloeren.
 
Ondertussen kookt het water al voor de koffie en in de zonneschijn op mijn hofje neem ik een half uurtje pauze.... Vuil vlekken smoezeligheid weekt los en na het half uurtje nog even met de dweil plus vloertrekker over de vloeren. Het vieze water aftrekken zo over de drempels de gang het toilet en de keuken uit. De dweil goed nat met schoon water over de vloeren om te neutraliseren en weer aftrekken.

Drogen met een goed uitgewrongen dweil en de ramen en deur open om te drogen. Nog even pauze ... en na tien minuut zijn de vloeren kurkdroog en kunnen de geklopte matten er weer in. Einde extra beurten...met weinig moeite in drie uurtjes. 
 
Morgen het basisschema of woensdag..... hoe het uitkomt. Basisschema zie mijmering 17. Door op deze manier je huis te onderhouden blijft het vrij van achterstallig onderhoud. Twee extra beurten op een dag hoeft natuurlijk niet maar ik wilde het zo. Elke week eenmaal basisschema en op een andere dag in dezelfde week een extra beurt is helemaal goed. Daarnaast eenmaal per week de douche tijdens een douchebeurt en elke dag het toilet na de afwas. Elke dag een stukje keuken meenemen tijdens de afwas en lijkt het of je een zelfreinigende toilet en keuken hebt. Er zijn wel leukere dingen dan een huis schoonmaken dus besteed er wekelijks de nodige tijd aan om het op niveau te houden. Regelmaat betekend zo weinig mogelijk tijd met hoog resultaat...
 
Tip 5
Ik ben niet zo van feestdagen vieren en een paaskrans op de deur wordt bij mij een voorjaarskrans die prima als paaskrans kan dienen met wat groepjes van drie kunststof eieren in een afstekende kleur en wat veertjes....De voorjaarskrans maak je als volgt:
 
Hederablaadjes het liefst groot formaat
grof stro
een krans of kinderfietswiel of zoals ik een rotan ring van een oud tafeltje
klos wikkeldraad.
 
Start maar met een bosje hederablad aan de buitenzijde ring op tien voor tien en werk tegen de klok in. De blaadjes met de steeltjes naar beneden. Op dezelfde hoogte nog een bosje aan binnenzijde ring. Daarna een pluk stro nemen en dubbel vouwen, bijknippen met een schaar en op de steeltjes van de hedera binden. Dan iets lager weer twee bosjes hedera binden buitenkant en binnenkant ring zodat er geen gaten vallen in de krans en het stro in het midden zichtbaar blijft. Kijk eerst maar goed naar de foto voorbeelden. Niet te snel en goed kijken dan lukt het wel........ Met een stukje touw heb ik de krans in een lus aan de voordeur gehangen en brengt het lentegevoel. Je kan ook afwisselen met bosjes berkentwijgjes tussen hedera en stro...
 
Tip 6
De laatste pompoen werd aangesneden en de helft wordt weg gegeven. Van een helft met de laatste wortels van de inkuil wordt pompoensoep gemaakt voor morgen. Een stuk pompoen werd gebruikt om pompoen pannenkoekjes te maken en dat gaat als volgt: Pompoen raspen en in een kom wat zelfrijzend bakmeel mengen met een ei de pompoen, snuf zout en wat melk. Goed roeren tot een klontjesvrij dik beslag en in de wok of koekenpan kleine pannenkoekjes bakken in zonnebloemolie. Als je geen zelfrijzend bakmeel hebt kan bloem met een half theelepeltje bakpoeder ook. De poedersuiker is van gewone suiker gemalen in de moulinex en kost dus geen stuiver meer dan gewone suiker. Zonder suiker is ook prima want de pompoen is zoet genoeg...
 
Tip 7
De pompoensoep is van een deel wortel en twee delen pompoen in kleine stukjes opgezet met weinig water ...jawel uit de waterkan. Drie groentebouillonblokken erbij en aan de kook brengen op hoog gas en garen op laag gas wat ongeveer 30 minuten duurt. De blender erdoor eventueel water toevoegen ( de soep moet dik blijven) en verder op smaak maken met peper/zout en eventueel room in de soepkop maar hoeft niet....
 
Mijn leventje....
Als de zon schijnt is het moeilijk huishoudelijke klussen te doen. Ik weet dat ik door eenmaal per week het basisschema en extra beurten te doen de rest van de week een schoon huis heb en er nooit achterstallig onderhoud ontstaat. Morgen kan ik een budget presentatie geven aan
een groep van de sociale dienst. Daarna met hulp van James de kleuters erwtenplanten in de volle grond zetten. Ze kunnen geen dag meer wachten want ze springen de kokertjes uit van de zaaibakjes. Ze halen naar elkaar uit met de rankjes en morgen niet in de volle grond betekend bij elk plantje een stokje zetten en daar beginnen we niet aan met ruim 160 plantjes. De komende dagen kunnen de kinders plant aangaan en dat is niet moeilijk met het voorspelde goede weer.
 
Of ik wel eens vrij heb? Zeker wel... elke week een dag niet in te plannen en zelfs twee... Dan gaat de telefoon uit en hoef ik helemaal niets.... Elke vrije dag is anders en soms lees ik gewoon een boek in mijn luie stoel of onder het afdak in de zon.... Ik ga fietsen of ergens heen. De werkdagen zijn vaak ook hobbydagen zoals morgen het erwtjes poten....
 
Elke dag start met een rondje door de tuin kijken naar de opkomende plantjes en Floor duikelt om me heen, springt rent en geniet. Er moet nog veel gedaan in de voortuin en een border op het hofje maar dat komt wel. Het is nog vroeg en we kunnen nog veel vorst krijgen in april en zelfs de maand mei. Laten we niet overmoedig worden door enkele mooie zonnige dagen en een dank gebedje uitspreken aan “hij die de sla laat groeien” voor elke dag die ons gegeven wordt.....Ook voor de slechte dagen want die moeten er zijn om te leren en de zonnige zondagen goed te laten opvallen.......
 
Annemiek