dinsdag 7 maart 2017

Mijmering 27 Kaas uien broodjes en de Chayote...

Beste mensen,

Liefde en steun ervaar je als je hulp vraagt....
En krijgen is veel moeilijker te accepteren dan geven....

Annemiek.
 
27 Consumindermijmering 2017.
 
Tip
Net als ik boodschappen wil gaan doen begint het te hagelen. Geen brood meer in huis en geen beleg... maar wat deert dat als je creatief denkend bent en kan consuminderen.
 
Ik duik wat geraspte kaas op uit de vriezer ( zelf geraspt van een goedkoop stuk kaas) en er is nog een half bakje kwark al is een rest yoghurt ook goed om het bekende sneldeegje te maken.
er zijn nog uien en maak ik kaas/uien broodjes en gelijk een flapje voor bij de koffie.
 
De ingrediƫnten van het bekende snel deegje:
 
250 gram kwart of yoghurt. Dat hoef je niet te wegen, doe maar op gevoel
1 ei
snuf zout
zakje bakpoeder
4 eetlepels melk, heb je die niet met water kan het ook
8 eetlepels zonnebloemolie
bloem
 
2 uien
geraspte kaas
 
Werkwijze:
De uien van schil ontdoen en in super dunne ringen snijden. In de wok glazig bakken met peper/zout en laten afkoelen.
 
Alle deeg ingrediĆ«nten mengen (m.u.v. de bloem ) in een deeg/kom met een houten lepel of garde. Ongeveer 400 gram bloem erbij en kort kneden met je handen. Bloem toevoegen tot het deeg loslaat van je handen en het deeg vormen tot een bal. Het deeg heel dun uitrollen en met een “vorm” ( ik neem daarvoor de deksel van de botervloot) langwerpige deeglapjes uitsteken. De deeglapjes nat maken en de helft beleggen met de uienringen en wat geraspte kaas. Een tweede lapje iets oprekken in de breedte en lengte en met de natte kant naar beneden op de uien/kaas leggen zodat een gevuld broodje ontstaat.
Een deeglapje heb ik gevuld met een likje pompoenmarmelade en dicht geklapt, water erop en suikerkorrels. Dat is het “gebakje” voor bij de koffie. De ui/kaas broodjes werden natgemaakt met water en bestrooid met geraspte kaas. De kaas iets aandrukken....
 
In een voorverwarmde oven werden de broodjes afgebakken op 200 graden. Broodje kaas/ui warm als lunch met een peer en de flap bij de koffie later in de middag. Van niets iets maken en de overige broodjes worden bewaard voor morgen en in de vriezer in een hergebruikt plastic zakje van het brood...
 
Mijn leventje...
De regen jaagt dit weer/vrouwtje naar binnen en bekijk ik meerdere keren per dag de plantjes op de vensterbanken. Zie je dat de pubers tomatenplant die uit huis gingen al groter zijn dan de kinders thuis? Ze zijn ook iets donkerder van kleur en ze staan er prima bij. Nu Floor de poes daar nog weghouden want ze is jaloers en ze zou de hele serie van de vensterbank wippen..... Het is haar plekje... maar even niet. Opeens zie ik eindelijk de paprikaplantjes opkomen en dat duurt veel langer dan tomaat want paprika heeft een zeer lange kiem tijd.  Ze zijn dezelfde dag gezaaid als de tomaten en hopelijk maken ze een groeispurt. Ik was te laat dit jaar en begin januari hadden ze al boven de aarde moeten staan. Dus rond Kerst zaaien voor stevige planten in de maand mei. Op de mand met deksel die ik als bijzettafeltje gebruik kwam een glasplaat die ongeveer past. De afmeting in gedachten liep ik opeens tegen het glasplaatje aan van een oud nachtkastje dat uit elkaar viel. Een glasplaatje is gemakkelijker schoon te houden dan rotan. Ook dat betekend minder onderhoud in huis ...
 
Mijn zorgen gingen naar de Chayote https://www.vreeken.nl/060400-chayote-pricky Ik heb de vrucht van Naud en Miranda gekregen als Sinterklaas cadeautje afgelopen jaar. Sommige mensen weten me echt te raken en daar horen deze twee mensen bij. De chayote was er een van twee... en eentje is ter ziele gegaan. Nummer twee is uitgelopen en je ziet op de link door Ton Vreeken beschreven hoe dat uitlopen werkt. Ik heb alle instructies opgevolgd die Miranda me schreef en vroeg me af wanneer er aan de groeiende stengel in cirkelvorm iets omhoog zou groeien en jawel.... Er komt een stengeltje aan en piepkleine blaadjes. Eenmaal de vrucht aan de groei en in mijn tuin heb ik natuurlijk de rest van mijn leven Chayote.
 
Ik ben gek op pootknollen, zaad en stekken van vreemd eetbaar gewas. Een bos bloemen uit de kas gekocht bij de bloemist maak je me niet blij mee of de blommen moeten uit de berm zijn geplukt of uit eigen tuin. Het voorjaarsbakje van een vriendin gekregen was ik wel blij mee al heb ik het bakje van alle plastic stekertjes ontdaan. De raffia balletjes mochten blijven en ik kwam erachter dat het “mos” zelfs plastic was met een stekertje eraan en kwam bij de plastic afval. De voorjaarsbollen die uitliepen en bloeien ruiken heerlijk en ik heb er heel veel plezier van. Als ze uitgebloeid zijn worden de stengels afgeknipt en de bollen te drogen gelegd op een krant. In het najaar stop ik ze in de volle grond. Je kan ook een gat in de grond maken en bollen inclusief aarde zo uit het mandje in de tuin zetten met een laagje aarde boven de bollen. Deze laatste wintermaanden leerden me de primula oftewel stengel loze sleutelbloem binnen te halen en een pracht bloeiertje helemaal voor nop in een bakje binnenshuis te hebben. Meestal koop ik enkele plantjes bij het tuincentrum en zet die in een schaal met aarde en mos waarna ze snel zijn uitgebloeid en in de tuin komen. Een piepklein plantje uit eigen tuin binnen zetten brengt veel meer en langer plezier en is bovendien gratis. Alsof ze dichtbij huis eigen zijn en zich helemaal thuis voelen. Later na de bloei krijgen ze weer een plekje in de tuin in de volle grond met een dankjewel voor de geschonken vreugde.......
 
Annemiek.