zondag 28 juni 2026

Mijmering 52...EEN NOODGEVAL! Tosti, knoflook vlechten, wasje op de hof, kleine hapjes, en wachten op de regen...

Beste mensen,

Hou van de mensen zoals ze zijn

er zijn geen andere...

 Annemiek

 Mijmering 52 2026

Tip… Lichte maaltijden bij hittegolven,  is het advies. 

Een paar gebakken eitjes op een paar sneetjes brood is helemaal goed.

Tip 2… Een metalen of geëmailleerde bak met koud water krijgt vanzelf de fijne was temperatuur. 

Een beetje miskoop shampoo erbij en wat shirtjes erin.

Ik hoorde de shirtjes tot binnen giechelen van de buitenbad zwempret.

 Een uurtje later in een bak met spoelwater en kliedernat ophangen.

 Dat spoelwater wordt weer planten drinkwater, 

dat kan best. 

Het sop werd nog een keer gebruikt voor Bh’tjes en een hemdje.

Tip 3… Tosti. Nee ik heb geen tosti apparaat, 

niet eens een broodrooster en een koekenpan is genoeg. 

Ik wilde twee tosti’s…

Ingrediënten en werkwijze:

Vier kleine boterhammen waarvan twee in mijn koekenpannetje werden geroosterd.

De nodige plakken kaas waarvan een op een net omgekeerde geroosterde boterham kwam.

Twee plakjes tomaat op de kaas die op die hete boterham een beetje ging smelten.

In het kleine oventje hoefde niet eens.

Enkele uienringen en de tweede boterham met de heetste kant op de uienringen. 

Daar kwam wat geraspte kaas op en nog wat gebakken uienringen

Eventueel het hele geval keren, al hoeft dat niet en op een bord.

De tweede tosti op dezelfde manier. 

Of in een grotere koekenpan beiden tegelijk.

Een kommetje komkommerschijfjes kwam erbij en yoghurt met frambozen na.

Tip 4… Het onderste uit de kan oftewel het pak bracht nog een half bakje extra yoghurt. 

Een toetje willen maken en het pak yoghurt was leeg.

Als je het pak open knipt van boven haal je met een flessenlikker een groot deel naar boven. 

Helemaal open knippen haal je werkelijk alles uit het pak. 

Voor dat onderste heb je ook betaald nietwaar.

Mijn leventje… Alle afspraken afgezegd. Al was een enkele wel heel hardnekkig maar ik hield voet bij stuk.

 Limburg ziet af van de hitte en in Groningen is het meestal koeler en de wadden eilanden helemaal. 

Misschien ga ik wel bij vrouw Jager op bezoek of bij Jantje…. Maar niet echt. 

De tegelvloeren in mijn huis geven verkoeling en het nachtelijke luchten. 

Nog even volhouden… 

Eventueel de airco aan al ben ik daar zuinig mee en is hij meer uit dan aan. 

Ik ken mensen die boven ook een airco hebben. Nou ik niet en dat blijft zo.

Vroeg in de ochtend enkele knoflookplanten, die oogst klaar waren, uitgespit. 

Drie touwen werden een begin van een vlecht waarbij ik het gedroogde loof heb mee gevlochten. 

Het zal wel anders moeten maar bij mij werkt deze methode het best.

 Hartstikke leuk zoiets. 

De vlecht zal wel langer worden en jammer dat ik geen akker vol van die lookjes heb.

De vierde bloem zit in de pindapompoen plant en weer een man. 

Ik blijf de vrouwenbloemen van de courget ermee bevruchten of dat zo moet of niet.

We zullen zien welke wonderen nog gebeuren.

In de mand op de tuintafel waar vorig jaar lobelia’s instonden, 

komen jonge lobelia’s op. Toen ze verdroogden vorig jaar heb ik het zaad in de grond van de mand laten vallen.

Tip 4…Maden in de container? Is de container boordevol zet dan het deksel open. De vogels hebben een eetparadijs aan de maden.

Is de container halfvol? 

Daar gaat geen vogel in of de maden moeten naar boven kruipen.  

Leg een tak klimop oftewel hedera in de container en de deksel dicht.
Hedera is giftig voor maden…

Tip 5… Een glas vitamientjes drank maak je van echt fruit. Enkele framboosjes onderin een glas. 

Een sinaasappel werd geschild met een mes waarbij ook het bittere wit werd weggesneden. 

In stukjes gesneden kwam de sinaasappel in het glas en het gekoelde eventuele bubbeltjes water erop.

Het mandje met viooltjes heb ik uit hun lijden verlost en omgekieperd onder de seringenboom. 

Het mandje in tweede keer hergebruik sop, in de emmer laten zinken. Even weken en de borstel erdoor.

Kan mooi in de zon drogen…

De laatste rabarbertoeslag werd uit de vriezer gehaald en heb ik heerlijk van genoten. 

Lekker koud, net ontdooit was extra lekker. 

De rest meloen werd in de koelkast gelegd en wat zullen we eten op deze warmste dag van het jaar?

Even kijken wat nog aanwezig is, want ik wil niet de deur uit…


Gebakken aardappeltjes met erwtjes/worteltjes en een uit de vriezer opgedoken stukje vis.

Werkwijze:

Een paar aardappels schillen en middendoor snijden.

Enkele wortels schillen, eventueel middendoor en in stukjes snijden.

Samen met de aardappels wassen en opzetten in een pannetje water.

 Vanaf kookpunt na acht minuut de aardappels eruit vissen en opzij leggen.

De nodige diepvrieserwtjes bij de worteltjes in de pan en nog enkele minuten koken.

De aardappels werden in schijven gesneden en in de koekenpan in zonnebloemolie gebakken.

 Twee stengels rozemarijn uit de tuin geknipt en afgespoeld.

 Ondertussen werden de erwtjes en wortels afgegoten en weer terug in de pan gedaan.

De pit is wel uit maar nog warm. 

Een klontje boter erbij en een schepje suiker. 

Dat noemen ze geglaceerde erwten/worteltjes.

De aardappels inmiddels aan beide zijden bruin gebakken, 

werden in de omgekeerde deksel van de groente pan warm gehouden.

De rozemarijn steeltjes werden gebakken en middenin kwam het blokje vis dat ik nog in de vriezer 

had gevonden en al eerder uitgelegd zodat het bijna ontdooid was.

Ik weet wel dat zoiets in de oven moet maar had ik even geen puf voor. 

Het stukje werd gekeerd en het bleek ook zonder oventje heel lekker te zijn…

ondertussen de tafel gedekt en een glas Hugo gemaakt.

Zaterdagmorgen om 5 uur startte mijn reddingsactie voor de hortensia’s. 

Even had ik niet opgelet en was eentje verbrand.

 Gelukkig de kleinste.

De trap werd uit de schuur gehaald en ja ik mag niet
op een trap maar …

Dit is een noodgeval!! 

Het grootste laken dat ik heb werd klaargelegd en de “waspinnenbox.”

 Verstand op nul en werd de ladder en de border beklommen.

Aan de hedera werd met wasknijpers het laken goed vastgepind. 

Rustig weer uit de border en van de trap gestapt.

Bovenaan het trapje kon ik gelukkig zo de border inlopen en me aan de seringenboom vasthouden, 

al vlogen de doppinda’s van de voermand me om de oren.

Het laken kon doorgetrokken worden en zo vastgepind dat alle sering/hortensia erin konden. 

Daar ben ik wel een beetje trots op… 

Oh…jullie hebben niks aan al die hittegolf tips, omdat de hitte voorbij is? 

Na mij de zondvloed ehhh nog vele hittegolven, die ik niet meer mee hoop te maken.

De middelmaat hortensia kreeg een vuil laken over de kop en vond dat helemaal niet erg… 

Daarna kan het in de was.       

WML stuurde het verzoek de meterstand door te geven, voor de jaarafrekening. 

Vorig jaar is dat misgegaan en werd mijn verbruik geschat. 

Deze keer hoop ik dat het ze beter lukt mijn gegevens te verwerken. 

Je weet toch dat je een foto kan maken van de watermeter? 

Dan hoef je jezelf niet in bochten te wringen om de cijfertjes te kunnen lezen…

Zondagochtend werd het onderste uit de regenton gehaald door het oprekken van een arm. 

Al mijn lievelingen kregen een scheut water en de lakens werden van de hortensia’s gehaald.

Vannacht hoopte ik op een hoosbui maar er viel maar anderhalve drup terwijl het urenlang bliksemde.

 Het is net waar het valt nietwaar. 

Met verlangen kijk ik uit naar een regenbui met niet te grote hagelstenen alsjeblief…

Annemiek