woensdag 24 juni 2026

Mijmering 51...Kruiden/fruit drank, een mannelijke pompoenbloem, mijn mooie huisarts, Samira's kring en mist in Limland.

Beste mensen,

 Liefde is wanneer beiden zich meer om de ander bekommeren

dan om zichzelf....

 Annemiek

 Mijmering 51 2026.

Tip… In de avond een glazen kan en kom met water gevuld 


en twee sinaasappels geschild inclusief het bittere wit. 

Dat kan met een scherp mes. 

De sinaasappels in schijven gesneden in de kan plus komkommerschijven, 

doorgesneden aardbeien en gekneusde kruiden. 

Tijm die in bloei staat, rucola en citroenmelisse. 

De dag erna kwamen nog extra frambozen erbij en Engelse munt die ik was vergeten en
gingen de kan en de kom in de koelkast.

Als alle water gedronken is kan de kan nog een keer gevuld met koud water en in de koeling gezet. 

Na de tweede keer geleegd kan je de vruchten en groente eruit scheppen en zo opeten. 

Zowat heerlijks heb je zelden geproefd.

In de middag kwam mijn zeer geliefde huisarts op bezoek. 

Je mag gerust zijn H. ik ben van hem afgebleven al was het moeilijk omdat er een knuffel in mijn armen sloop. 

Ik heb me beheerst, maar wat is het een mooie man…

Mijmering 2… Groentekoekjes…Jaaa ik weet het ze komen misschien al je oren uit, maar bij mij niet!

Deze keer met een klein courgetje, een grote paprika, een dikke wortel, een halve ui, een ei, peper/zout en een beetje bloem.

Alles mengen en misschien iets bloem toevoegen om een samenhangend prut te krijgen.

In een koekenpan in iets zonnebloem de tot hoopjes gevormde prut bakken. 

Een beetje platdrukken. 

Even op hoge pit en daarna laag…. Op tijd keren.

Tip 3… Elke ochtend pluk ik nog wat aardbeien en steeds meer frambozen. 

De frambozen gaan direct in de frambozen spaarzak die in de vriezer staat. 

Wat overblijft wordt in een kommetje onder yoghurt bedolven 

en is mijn dagelijkse tussendoor toetje. 

Als ik enkele volle zakken frambozen in de vriezer heb wordt confituur ervan gemaakt.

Vanmorgen verraste de pinda pompoenplant me, 

door trots een mannelijke bloem te dragen. Net als bij courget hebben ze mannelijke en vrouwelijke bloemen.

Ik heb stuifmeel van de pompoen man op de vrouwelijke courget overgebracht 

en God weet wat daaruit voort kan komen.  Een bolletjes courget?

Mijn leventje…Mist in Limland zal je denken, helaas is de mist in mijn fotoapparaat. 

 Ik had het apparaat omhangen toen een hoosbui me veraste. 

 

Natuurlijk had ik moeten stoppen en het apparaat in de fietstas moeten doen.

Ik weet dat deze NIKON waterdicht is dus fietste ik door… 

Tja niet echt waterdicht bleek al snel. 

De batterij en het geheugenplaatje werden eruit genomen en de föhn op het binnenwerk gezet. 

Dat moest enkele malen tot de mist optrok. 

Nu maar 24 uur met rust laten liggen en wie weet…

Het kwam goed zoals je ziet en blij toe.

Wederom heel vroeg opgestaan en drie kratten leeggehaald van aardbeiplanten en aarde. 

De aarde kon tussen de kruisbesstruiken en achter de grote sering/hortensia. 

De kruisbessen werden met een schaar van kop en kont ontdaan,

 afgespoeld en ingevroren. 

Later worden ze verwerkt…tot confituur en/of taartjes.

Petra belde af voor de bijeenkomst van maandag en ben ik in de namiddag naar Samira gegaan. 

Ze had in de late ochtend haar groep in Heerlen waar ze les geeft. 

Het thema was je plichten als je op vakantie gaat naar het buitenland.

Wat mag mee en wat niet en wat mag je niet mee terugnemen, om hoge boetes te voorkomen. 

Een groot deel van Samira’s kringleden zijn allochtonen die graag langer bij familie willen doorbrengen. 

Als je dat niet kenbaar maakt bij SVB vervalt zomaar je recht op AOW 

al heb je een groot deel van je leven in fabrieken in Nederland gewerkt. 

Ik ben zo trots op Samira die mijn werk voortzet op een manier die ik niet zou kunnen…Als ze over de voortgang en resultaten vertelt geniet ik mee…

Dinsdag wederom vroeg opgestaan en direct de lijnen doorgetrokken. 

Plastic en GFT afgevoerd uit de keuken naar de plek waar het hoort. 

Alle potplanten buiten water gegeven en frambozen geplukt. 

Een deel daarvan kwam in de kruidendrank. De rest in de vriezer.

De snijbloemen in de lampetkan kwamen in de compost en de kan werd in de week gezet 

met sop hergebruik twee en even later schoongemaakt. 

Verse bloemen uit de tuin geplukt die op de eetkamertafel staan te schitteren.

Wat een rijkdom… 

Nu nog even de stofzuiger door de tent en ik ben heel bedreven in kleine vliegjes opzuigen.

 Jij ook?

Sinds kort help ik tijdelijk een mevrouw met budgetteren leren en consumindertips bespreken. 

Daar beleef ik veel plezier aan. Het resultaat mag er zijn…

Vanmorgen dacht ik een dag zonder afspraken door te brengen en zat heel vroeg in mijn
bedkloffie te ontbijten. 

Alle ramen wijd open en voordeur en achterdeur open.

Opeens stoof iemand naar binnen en schrok ik me kapot… 

Het was Marga de hulp die om zes uur zou beginnen. Was ik helemaal vergeten dat ze op woensdag in plaats van donderdag kwam. 

Ze blaakt tegenwoordig van levenslust als een jonge deern en ook dat zal wel een reden hebben… Mijn leven blijft boeiend…

Annemiek.