donderdag 14 december 2023

Mijmering 97 Oogsten in moeras, de laatste schoonmaak klussen, nasi met eventueel saté saus van pindakaas en pied de poule outfit.

 Beste mensen,

Het geluk vermenigvuldigt zich slechts

als je het met iemand deelt...die hetzelfde geluk ervaart

 Annemiek

 Mijmering 97 2023.

Tip…Nog even wat tussendoor beurten tussen het wekelijkse schoonmaakwerk, 

voor de feestdagen aanbreken…  

Dan werk ik voor… en sluit mijn hulp Siham naadloos daarbij aan. 

Je wil niet weten hoeveel dat scheelt.

Mijn voorwerk was het glasgordijn in de slaapkamer afhalen en een stuk zat al in de wasmachine. 

Toen Siham binnenkwam (en ze geen 112 hoefde te bellen omdat ik niet van de trap was gelazerd) 

kon ze een helft al ophangen en wat rollertjes verplaatsen die dwarslagen.

 Ondertussen heb ik het afvoerrooster van de douche schoongemaakt 

want zolang mijn handen het nog min of meer doen moet je zo’n smerig werk niet aan een huishoudelijke hulp overlaten.

Dat is vernederend, want ze is huishoudelijke hulp en geen werkster voor het vuile werk. 

Het toilet doe ik ook altijd zelf en zal ik hooguit vragen de vloer daarvan te dweilen achter de pot en zo…

Als voorwerk had ik ook al de hoeslakens en het dekbedovertrek van het bed getrokken 

en hebben we samen het bed van schone lakens voorzien.

 Floor kan daar bijna niet op wachten van verlangen.

Ze wil diepzee duiken onder de sprei 

en ligt daar dan uren te dommelen. 

Het hoort bij haar dagelijkse ritueel…

Tip 2…Eventjes was de regen gestopt… dacht ik… en stond ik vroeg in de ochtend op “het laand,” dat een moeras was geworden.

De zompige Aarde gaf pracht pastinaken vrij 

en hele families topinamboer intens met elkaar verstrengeld. 

Dat maak je tegenwoordig niet meer mee in deze ego maatschappij. Nou ja… niet bij de mens.

Weer voorzien van een heel regiment groente moest eerst verwerkt wat op moest. 

Nasi op het menu, nou ja een soort van waar champignons en wortel in werd verwerkt 

want de jonge prei was ik vergeten te oogsten op “het Laand.”

Ingrediënten van restverwerking groenten in nasi.

1 dikke ui

Drie tenen knoflook

Nogal wat champignons

2 wortels

2 stengels regenboogsnijbiet

Bosje bladsnijbiet

1 paprika(ik had een handvol ingevroren stukken)

Bult ingevroren rijst of rijst koken

Flinke scheut ketjap en sweet chilisaus

Sambal als je wil (had ik niet)

Prei als je hebt (was ik vergeten te oogsten)

Peper/zout

2 eieren (bakken)

En had ik zoet/zuur ingemaakte courget.

Werkwijze: De gesnipperde ui aanfruiten in zonnebloemolie in een stoofpan 

en even later de gesnipperde knoflook toevoegen. 

Daarna de afgeborstelde afgespoelde in stukken gesneden champignons mee roerbakken.

 De rijst en paprika werden uit de vriezer gehaald.

 De wortels geschild en in kleine stukjes aan de ui/knoflook/champignons  toegevoegd in de stoofpan. 

De paprika en de groente die je hebt, schoonmaken en toevoegen.

Dat kan van alles zijn en nasi is dan ook een restverwerking van allerlei groente…

Heb je prei, dan heel kort meestoven dat is het lekkerste.

Peper/zout en de scheut chilisaus eventuele sambal en ketjap toevoegen.

Als je rijst moet koken dan kan dat tijdens het stoven van de groente. 

Ik heb de half ontdooide bult rijst op de groente in de pan gelegd en op lage pit deden de warmte en de tijd de rest…

Twee eieren werden gebakken voor op de nasi die verrukkelijk was, 

nog steeds… want voor morgen is nog genoeg. 

Daar kan ik saté saus bij maken van pindakaas met zelfgemaakte vega balletjes…

Hoe maak je saté saus?

Flinke schep pindakaas in een pannetje samen met een scheutje room als je hebt, 

kokosmelk of water met een scheut koffiemelk. 

Breng rustig aan de kook, blijf roeren en laat de saus indikken tot de gewenste dikte.

Breng op smaak met eventueel wat sambal, 

scheut ketjap sojasaus of sweet chilisaus. 

De ontdooide vegaburgers heb ik dan al gebakken…

Mijn leventje… Samira en ik waren uitgenodigd op een etentje samen met een groep vrijwilligers van gemeente Heerlen. 

Niet wetende wat ons te wachten stond was de vraag, wat moet ik aan? 

De doorschijnende zwarte blouse met kanten hemmetje en lange broekrok eronder leek me te feestelijk. 

Het kloffie van alledag te gewoon… 

Het is een zwarte top met zwarte geklede broek geworden met een pied de poule pracht colbertje erop. 

De top vertoonde geen uitdagend decolleté waarbij je de revers van het colbert aan je blote borsten moet plakken met dubbelzijdig plakband. 

Een mooie ketting daarbij en maar geen oorbellen want de gaatjes waren dichtgegroeid en ik heb bloedverdunners bedacht ik op tijd...

Mijn goeie leren handtas werd opgeduikeld die ik op de valreep nog moest uitwrijven. 

Ik herinnerde me dat ik hem met tana zwarte schoencrème had ingesmeerd en niet had uitgewreven indertijd. 



Oogst uit moeras.
Dan kon het leer mooi intrekken. Het ding gaf zwart af…liep je mooi mee voor schut met
zwarte handen.

Samira en ik hadden weer eens dezelfde smaak en ook zij was in zwart met een pied de poule jasje alleen tien maten kleiner. 

Bij mij waren meer ruiten op de rug denk ik wel… 

Het werd een pracht avond bij Grieks restaurant Samos waar de vegetarische schotel een gedicht was.

Omdat veel opbouwwerkers van maatschappelijk werk Landgraaf hun heil in Heerlen zochten (zinkend schip verlaten?) zagen we bekenden en werden herinneringen opgehaald. 

Veel diepgang goede gesprekken en voortreffelijk eten.

Alleen hadden ze mijn ouzo te vroeg weggehaald want daar doe ik een hele avond over.

 Verder durfde ik niet veel te drinken want wildplassen onder tafel was niet aan de orde en ik zat ingegraven op een bank tegen een muur waar moeilijk uit te komen was en kon ik Japie niet uitlaten... 

Gezelligheid ten top en heel onverwacht een prachtavond waar velen van hebben genoten…Samira Emal en dit mens zeer zeker…

Annemiek