donderdag 7 december 2023

Mijmering 95 Een deurkransje voor nop, 35 vegaballen, stamppot uit de inkuil, het drama van nepvlees en nepvis en de heren Haas…

 

Beste mensen,

Er is maar heel weinig nodig

om gelukkig te zijn.....

Een kransje vlechten van takjes met besjes

en vorst die de natuur wit schildert…

 Annemiek

 Mijmering 95 2023.

Tip…De lege potjes van speculaaskruiden zijn uitgewassen en van etiket ontdaan. 

Pracht potjes om mee te zaaien als je handen niet zo vast zijn, en kan ik twee van de drie gaatjes ook nog afplakken. 

Helemaal goed voor fijn zaad zoals wortel spinazie rucola zaad. Ze drogen nog na en komen in de zaaddoos.

Natuurlijk ook prima voor specerijen die in grotere hoeveelheden  in plastic zakjes bij de
Turkse winkel goedkoper zijn. 

Ook nog milieuvriendelijker dan specerijen in plastic potjes.

Tip 2… Bovenin de inkuil liggen de laatste winterwortels van “het laand” en wat voor geoogste pastinaken. 

Uien en aardappels liggen in de schuur en komt “Leidsche stamppot” op het menu.

De ingrediënten kennen jullie inmiddels wel…

Evenveel aardappels dan wortel en pastinaak. 

Schillen met de dunschiller en in kleine stukjes snijden dan zijn ze sneller gaar.

Bovenop grof gesneden ringen uien (van twee uien.) 

Iets zout en een beker water. 

Aan de kook brengen en op lage pit laten garen. 

Heb je geen pastinaken dan wordt het wortelstamppot.

Met de stamper erdoor en klontje boter plus nootmuskaat.

Wederom voor twee dagen…

Ook nog een bakje voor in de vriezer.

Tip 3…Zelfgemaakte vegaburger.... met voorwoord.

Kring 51 had afgelopen maandag vervolg thema “voedsel als medicijn.” 

Ik vond dat zeer nodig om de kringleden nog eens goed te doordringen hoeveel voorbewerkt voedsel 

wordt aangeboden door de commercie en…gekocht. 


wortel, ui, pastinaak en aardappel van eigen teelt.
Desiree stuurde wetenswaardigheden door aan iedereen waar we thuis ook nog wat mee
kunnen.

In de supers zie ik steeds meer voorbewerkt voedsel in winkelwagentjes. 


Al schoongemaakte spruitjes en geschilde en gesneden aardappelschijven 

wat daarmee gebeurd om ze “fris en vers” eruit te laten zien willen velen niet weten.

Afgelopen dagen zag ik een programma waarin vega vissticks werden gemaakt.

Er kwam van alles in behalve vis en de emmers vol poeder dat bij een soort rijst werd gegooid daar gruwde ik van. 

Smaakstoffen vol E nummers. Ze maakten van hetzelfde spul ook lekkerbekjes.

Gewoon een andere vorm met iets andere smaakvariatie in het paneersel 

maar hetzelfde basisspul. 

Ze werden gepaneerd en voorgebakken en smaakten volgens een chefkok die proefde… naar vis. 

Wat ze erin hebben gedaan om dat effect te bereiken was geheim.

Zo kan je ook vegaburgers kopen in de vorm van een kotelet of kipstukjes 

waar geen kip inzit.  

De namaak spekjes waar je goed ziek van kan worden kwamen ter sprake in GENOEG magazine 

want zelfs vegan spekjes (in plaats van vlees) producten kunnen bederven. 

Ik citeer Martin van der Gaag in GENOEG jaargang 26 nr. 139: 

*De vegan spekjes bestaan uit natte zachte kruimelmassa. Het eerste ingrediënt 90% gehydrateerd soja-eiwit is met water volgezogen sojagruis. Daardoor is in dit product heel veel “kruipruimte” voor bacteriën om te
vermenigvuldigen en uitlaatgas te produceren.** Einde citaat.

Wat mij steeds opvalt is het feit dat we het oude patroon niet loslaten. 

Nou ja de commercie dan… Waarom moet vega vis met alle soorten geheime recepten naar vis smaken? 

Waarom moet een vegaburger op een kotelet lijken of op kip of spekjes.

 Misschien kan ik je met dit verhaal overhalen zelf vegaburgers te maken van kikkererwten en linzen.  

Van groente en ei plus specerijen en ui… zonder geheime zaken en ze hoeven niet naar vlees te smaken want het is geen vlees!

Er zit plantaardig eiwit in (kikkererwten en linzen) omdat deze vegetariër geen dierlijk eiwit eet. 

Eiwit zit trouwens ook in eieren in sojabonen en alle soorten bonen en erwten, 

o.a.  in kaas en pitten en noten. We komen niets tekort als we gevarieerd eten…

Ingrediënten recept Annemieks vegaburgers:

1 beker gedroogde kikkererwten werden gewassen en 24 uur in drie bekers water in de week gezet.

1 beker gedroogde groene linzen, die hoeven niet geweekt omdat het split linzen zijn

1 dikke ui (ik had 2 kleine rode en 1 kleine witte ui die op moesten)

1 paprika (ik nam verschillende kleuren onlangs ingevroren stukken paprika uit de vriezer)

Scheut olijfolie

1 ei

Veel klein geknipte knoflookstengels uit de border (kunnen ook knoflook tenen zijn)

Welke kruiden of groente je verder nog erin wil moet je zelf weten. Dit is mijn recept en weet ik dat goed is.

Werkwijze: De kikkererwten met weekwater aan de kook brengen en op lage pit garen. 

De gewassen linzen met drie bekers water in een andere pan idem. 

In de vriezer had ik nog wat voorgekookte bruine bonen van de onlangs gemaakte soep. Die heb ik bij de linzen in de pan gekieperd maar hoeft niet.

Terwijl de erwten en linzen gaarden werden de uien gesnipperd en de paprika plus specerijen, ei en zout met olijfolie in een kom gemengd. 


De kikkererwten werden het eerst gemalen en je ziet dat ik het kookvocht bewaar van linzen en kikkererwten. 

Die heb ik misschien nog nodig.(Later bleek van niet.)

Toen de linzen voldoende waren afgekoeld kwamen die bij de rest en werd met mijn handen de massa goed door gekneed.

 De kom prut werd in de koelkast gezet om op te stijven en de smaakjes door te laten trekken.

Ondertussen werd de afwas weggewerkt en daarna de smaak van de prut gecontroleerd. 

Wat peper en zout toegevoegd en de massa nog even door gekneed werden balletjes gedraaid. 

Ik hou van kleine balletjes die per twee stuks worden verpakt.

De balletjes werden iets platgedrukt en door ei en paneermeel gerold. 

36 balletjes werden 18 porties vegaburgertjes. 

Het kostte tijd maar dan weet je wat je eet. 

Als je bedenkt dat je ze in huis hebt, bij de hand en uit de vriezer zo hebt gebakken bij stamppotjes of zo valt die tijd wel mee…

Niet iedereen heeft tijd, zeker niet de tweeverdieners met een hoge hypotheek, 

maar toch… bepaal jij wat je prioriteit heeft… 

En sommige handelingen kan je combineren als je toch iets moet opwarmen eh koken…

Tip 4... De buurman langs het achterpad heeft in juni zijn toestemming gegeven dat ik van zijn boom mag knippen. 

Daar moet je dan ook eerst inkomen en heb ik op een stil moment mijn ladder tegen zijn muur gezet.

Ik kon op de hoogste sport met mijn verlengde snoeischaar een heel regiment takken afknippen terwijl ik schietgebedjes prevelde. 

Het is allemaal goed gegaan en werd van spandraad eerst een ring gemaakt.

De sering/hortensia moest ook nog gesnoeid en heb ik het blad daarvan als basis groen op de ring gebruikt.

Daarop kwamen met veel kunst en vliegwerk de pracht takjes met besjes van de boom. 

De krans hangt nu op mijn voordeur met een rood lint met strik.... Een plaatje toch?

Even iets anders… Ik moest vandaag mijn corona injectie halen in de Cramer en heb deze keer de regiotaxi gebruikt. 

Om kwart over tien was de afspraak injectie en de regiotaxi kwam om kwart voor negen me thuis ophalen. 

Vaak kruisen ze half Limland door maar deze keer niet zodat ik om vijf over negen voor de gesloten deur van de priklocatie stond.

De taxichauffeur die me onderweg het hele leed van zijn zieke familie had verteld, inclusief de terminale fase ging er als een haas vandoor. 

Als dank voor mijn luisterend oor. Er zouden meer hazen op het toneel verschijnen…

Daar sta je dan en het toeval deed zich voor dat Janneke een trouwe mijmering lezer binnen zat. 

Ze zwaaide nog en probeerde een deur open te maken wat niet lukte. 

Er kwam wat personeel aanzetten die allemaal naar binnen liepen door de personeelsingang en me vertelde dat ze om half tien open gingen.

Ik kan niet lang staan dus was genoodzaakt te dribbelen de parkeerplaats over tot aan een heg waar ik de kans zag om te gaan wildplassen

 wat gemakkelijk lukt met een slangetje met kraantje op je buik.

Geen mens die daar erg in heeft....

Terug dribbelend zag ik dat een rij mensen voor de deur van de ingang stond en het echtpaar dat na mij gekomen was merkte op dat ik voor in de rij hoorde. 

Wat aardig… Aan de rij wachtenden heb ik nog uitgelegd niet lang te kunnen staan, wel moest dribbelen en echt de eerste was. 

Een meneer merkte op dat hij dacht dat ik aan het mijmeren was. “U kent mijn blog?” “Ja, dat kon niet missen,” vertelde meneer. 

Tja… bekend als de bonte hond vroeg ik meneer zijn naam.

 “Mijn naam is Haas,” zei meneer en verloren we  elkaar in de maalstroom van corona injectie liefhebbers…

Annemiek