maandag 11 april 2016

Mijmering 43 Plantjes die gebogen vechten naar het licht en kruidenwater.

Beste mensen,

Vertrouwen brengt rust
want als ik een ander vertrouw
krijg ik meer tijd voor mezelf....

Annemiek
43 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Consuminderen  betekend o.a. mijn hofje aankleden met wat voorhanden is. Daarna kan ik balans opmaken welke eenjarige bloemetjes gekocht moeten worden. Op de lijst staan altijd lobelia’s die zo mooi bij de rode boerengeraniums kleuren. Soms haal ik winterharde bloeiende planten uit de tuin die in potten gezet het heel goed doen op het hofje. In de herfst gaan ze dan weer in de volle grond.
Verder met restaureren en verzorgen komt het NATURE bakje aan de beurt. Het zit vast aan de kist verankerd heb ik gemerkt. Door weer en wind invloeden en verplaatsen doen we dus maar niet want dan valt het uit elkaar. De potjes eruit zit het vol pissebedden die daar de winter doorbrachten. De potjes krijgen wat nieuwe aarde en de pissebedden een laagje mos op het kopke voor de laatste koude dagen. De potjes weer in het bakje worden omgeven met mos en rond de plantjes mos. Beetje vloerbare mest en voilà. Geen omkijken meer naar.
 
Onder de reclame van de eierkolen staat de boeddha van Tineke en een koddig houten gietertje waar ik aarde in stopte en wat huislookplantjes. Al die huislook behoeft geen zorg. Ze zijn winterhard en alleen bij zeer grote droogte wat water geven. Ze kunnen tegen zon regen vorst sneeuw en worden alleen maar mooier. Ze vermenigvuldigen zich prachtig......
 
Tip 2
Als ik balans opmaak kom ik erachter dat ik stambonen zaaide maar geen klimbonen. Oeiiiiiii.... Je zou aannemen dat die nu wel in de volle grond kunnen maar oh nee. Dat kan pas vanaf half mei na de ijsheiligen. De closetrolletjes worden weer opgezocht en in een bakje gezet in een laagje potgrond. De rolletjes met potgrond gevuld en wordt mijn voorraad zaaibonen  bekeken. Geen kievietbonen dit jaar maar wel boerentenen ( de dikke witte bonen) en lange groene klimbonen. De dikke bonen een per rolletje en de kleinere boontjes drie per rolletje. Twee bakken rolletjes is 50 stuk ongeveer. Ze mogen op de vensterbank...... en na half mei als planten in de volle grond.
 
Tip 3
De radijs komt al op bij Petra in de tuin. Radijs heeft een korte groeitijd en kan na vier weken al geoogst worden. Radijs zit vol vitaminen B1 B2 C ijzer vezels en amper calorieën. Dun gezaaid hoef je de plantjes niet te dunnen. Tijdens de zomer steeds weer opnieuw zaaien kan natuurlijk.
 
Tip 4
Sigi heeft een boerenkooltje van de wintergroenten niet geoogst omgeplant en bij het hekje gezet. De kool zal doorschieten en bloemen krijgen en zaad. Eigen zaadteelt voor komend jaar. Misschien een tip voor als je de boerenkool nog niet ruimde of....een stronkje liet staan...
 
De pootuitjes lopen al uit en de vogels plukken eraan. Soms zijn de uitjes half uit de aarde getild. Vroeg geplante uitjes kunnen beter in een geultje gepoot worden. Dat was ik even vergeten. De vogels kunnen er dan moeilijker aan. Er kan water in het geultje gegoten worden al hoeft dat nu niet, de aarde is vochtig genoeg. Vroege uitjes hebben meer last van uienvlieg en omdat te voorkomen kan er gemaaid gras of hooi rond de pootuitjes. Een gemiste kans Annemiek en kan herstelt worden. Na 15 mei gepote uien hebben het meestal gemakkelijker en gaan we nog doen........
 
Tip 5
De opkomende plantjes in de bakjes tillen soms gezamenlijk de hard geworden bovenlaag potgrond op. Natmaken maar om al die tillende gebogen hoofdjes die opkomen te helpen. Zijn ze door de aarde heen dan trekken de plantjes recht en spreiden weldra de blaadjes. Hoe krachtig kunnen plantjes naar het licht vechtend zijn........
 
Dagelijks maak ik nu kruiden water. Wat munt en/of citroenmelisse in een glazen fles met wijde hals. Net van de kook af water erin en af laten koelen naar kamertemperatuur. Heerlijk dorstlessend en gezond. De kopjes koffie minderen al en dat is goed. De glazen flessen met wijde hals zijn gemakkelijk schoon te maken met een flessenborsteltje. Ben voorzichtig met plastic spa flesjes weer te vullen. De schimmel onderin de flesjes groeit gestaag....... 
 
Mijn leventje....
In de zomer kan ik gemakkelijker zonder koffie, als ik maar een bekertje bij het ontbijt heb is het al voldoende. Bij warm weer is het kruidenwater heerlijk. Nee niet uit de koeling dat is me te koud. Binnenkort een fles witte wijn kopen voor de HUGO. Weet je nog? Scheut vlierbloesemsiroop scheut witte wijn en bubbeltjeswater. Voor mij is gewoon water uit de kraan al voldoende. Ik verlang naar de groenten uit de tuin en betrap mezelf erop dat ik de gekochte bio groenten te duur vindt. Nog even dan is er sla voor op een boterham en daar open ik meestal het seizoen mee....
 
Gaandeweg stijgt de temperatuur in mijn woonkamer doordat de zon op de ruiten staat en de keukendeur dicht is het 17.5 graden en dat is voldoende.,,Ik werk aan de PC aan mijn tuinrubriek en af en toe moet ik er even af en de zon in want ik schrijf over de zomer. Die heerlijke zon die op de zonnepanelen schijnt... het metertje rolt en haalt de kilowatjes binnen die ik verbruikte........
 
Ik zag met het thuis brengen van Susan ( collega consuminderhuis) hoe prachtig haar stoepje is en de gordijnen en hoe schoon de ruiten. Daarna werd ik thuis gebracht en probeer dan met “vreemde ogen” mijn huis te bekijken.” Er staan allemaal groene plastic bakken met plantjes voor het raam en de vitrage hangt daardoor steevast als een harmonica op half zeven. Ik ben vergeten het kozijn af te stoffen aan de buitenkant. Dat is nodig als je wilt suggereren dat de ramen gewassen zijn. In het voorbij gaan heb ik er het woord VUIL opgeschreven en me voorgenomen vandaag nog die ramen te wassen. Op mijn slaapkamer staan nog enkele geraniumstekken die het niet haalden in mummiestijl of op sterven na dood net boven de vensterbank uit. Komt ook goed vandaag maar de groene bakjes blijven staan want daar wordt ik zo blij van......al die plantjes staan te zonnebaden en je ziet ze groeien. Over enkele weken zal mijn vitrage weer recht hangen en gladjes want ik heb ze onlangs nog gestreken.... Hanny mijn buurvrouw van weleer kon vreselijk lachen over deze vrouw die het huishouden altijd tussendoor probeerde te doen en leven in de tuin op rij een zette........God wat mis ik dat mens en maar weer eens langs gaan binnenkort. Maar eerst die ramen wassen....
 
Annemiek.