dinsdag 5 april 2016

Mijmering 40 Mestkragen, aardbeibedjes en hartelijkheid....

Beste mensen,

Er zijn weinig gaven waarmee
men in het leven zoveel goed kan doen
als met een “goedemorgen,” groet
en wat hartelijkheid....

Annemiek
 
40 Consumindermijmering 2016.
 
Tip
Het gedroogde melde zaad dat tijdens de winter in de woonkamer hing is van de stengels gerist. De zaadjes uit het omhulsel halen is ondoenlijk en de tijd de aarde en het hemelwater doen dit wel voor mij. Het zaad zal opkomen...weet ik. In de border waar ik mulch, werd een stukje bovenlaag opzij geschoven en een geultje getrokken. Als de plantjes opkomen wordt de mulch weer rond de plantjes geharkt. Mulchen heeft vele voordelen. Je hoeft niet meer te spitten en het remt onkruidgroei af. Mulch zorgt voor een beschermlaag tegen felle zon temperatuurverschillen, uitdrogende wind en zware regenval. Het bodemleven gaat zo zijn gangetje en op verschillende plaatsen zie ik zaadjes opkomen van planten die vorig jaar op die plek stonden. Frisgroene melde en bernage. Dat zou met spitten verloren zijn gegaan en wie weet welke cadeautjes ik nog meer krijg door te mulchen. Schoffelen hoeft niet meer en dat is nog een bijkomend voordeel.
 
Tip 2
De kerstomaatjes in de voor/zaai bakjes hebben niet echt een groeispurt en ik denk dat ze elkaar moe zijn. Met een vork werden de rolletjes met wortelkluitje uit het bakje gespiesd en in potjes gezet met onderin wat koemest tussen de potgrond. De helft van de plantjes bleven in het bakje en wil ik na een week zien wat het verschil in groei is........ Een kleine wereld laat je klein en bekrompen blijven, een grotere wereld bevorderd je groei. Het zijn net mensen die tomatenplantjes.......
 
Tip 3
De opkomende rabarber kreeg mestkragen en dat zal de plant goeddoen. De rabarber staat als afscheiding tussen moestuin en bloementuin. De gesnoeide vaste planten komen alweer op en vormen samen met de magnolia en de rabarber de beschutting als de zomer komt........
 
Tip 4
In een van de drie regentonnen werd een kar mest gedropt. Samen met het regenwater vormt het een voedzaam soepje om o.a. de aardbeiplantjes mee te gieten en daardoor wat vloeibare mest te geven. Elke plant die wat kracht nodig heeft krijgt komend seizoen wat van die mest. In het deksel van de ton heb ik gaatjes geboord en kan het regenwater bijvullen aan vocht.
 
Zo om de twee jaren maak ik een wasteil leeg en komt er nieuwe aarde in uit de moestuin en een laagje mest met daarop potgrond en compost. De oude aarde kwam in de moestuin om te herstellen. De gekregen plantjes hebben een voedzaam plekje en kunnen twee jaar vooruit. Volgend jaar de grote teil.....
 
Tip 5
In de border waar het kippenhok en de ren stonden werd mest onder gewerkt en twee rekken geplaatst ( van de ex kippenren) Volgend jaar zal ik ook in die border mulchen. De wortels van wilde wingerd zijn eruit en het onkruid met penwortels. Er zit een lading koemest in en kalk. Nu mag de aarde rusten en het bodemleven ongestoord haar gang gaan.  Er komen klimbonen aan de rekken die al voor/gezaaid zijn. Ik zette de rekken bij palen van de afrastering en werden ze daaraan verankerd met pantykousjes die oersterk bindmateriaal zijn. Aan de voorkant border werden u profielen van systeemplafonds gebruikt, die de grond ingeslagen prima hergebruik dienst doen als steuntje voor het rek..........
 
Mijn leventje....
Een laatste rek werd geplaatst bij het afdak om droogbonen tegen te telen. Die staan de hele zomer en herfst als windscherm tot in oktober. Er is hard gewerkt. volledig de natuur volgend zit het meeste zaad in de grond net voordat de regen kwam. De temperatuur lijkt op een dag in de groei maand mei. Dat kan anders worden aan het einde van de week en het blijft oppassen. Het zou niet de eerste keer zijn als in april de vorst hard toesloeg. De oude flanellen lakens liggen klaar om bij nachtvorst over de jonge aanplant gelegd te worden. De stokjes en gaas dakjes helpen dan om de plantjes niet te verdrukken.
 
Als de regen komt wordt het schoonmaakwerk binnenshuis gedaan. De administratie die bleef liggen aangepakt en eens goed stofzuigen overal. Een groentesoepje gekookt met linzen en de zomer kleding naar voor gehaald in de kleerkast. Weer veel geruimd en wat ik toch niet meer aandoe kan naar het consuminderhuis.
 
Ik ben vroeg opgestaan om voor kwart voor acht bij de bloedafname te zijn. Door de regen naar het medisch centrum waar al een mevrouw staat en een meneer. De fiets op slot met dubbele sloten want E-bike’s worden aan de lopende band gestolen. Er is geen afdakje en de deur blijft dicht tot 8 uur weet ik. De oudere generatie verzameld zich in de regen, allemaal nuchter en verlangend naar het eerste kopje koffie en ontbijt.. misschien de krant. Er wordt vriendelijk gezwegen en sommige nieuwkomers zeggen niet eens goedemorgen. Doorleefde gezichten waar verdriet op te lezen staat vermoeidheid maar ook berusting. Gezichten met veel lachrimpeltjes en kortademigheid van misschien rokers of COPD ers. Alleenstaande mannen met slordige kleding en goed in de kleren mannen die nog een vrouw hebben neem ik aan. “Doe maar een overhemd aan onder die trui,” zei Marie.  “De bijpassende kleur sjaal onder de zondagse jas.” Er zullen beslist ook mannen tussen staan zoals de woensdagvriend die heel precies is op zijn verzorging en kleding. Ook al is hij weduwnaar hij is altijd zo verzorgt geweest en gebleven, daar hoeft geen vrouw aan te pas te komen.
 
Als de deur open gaat komt het nummertjes apparaat uit het hok en schuift de meneer die voor me was achter me aan. Ik geef hem mijn nummertje want hij was voor........ “Dames gaan voor” zegt meneer en maakt een lichte buiging. Ik heb mijn mooie laarsjes aan mijn mooie bloesje en de nette broek. Licht opgemaakt met oogschaduw mascara en lipstick. Een vleugje parfum en ben en voel ik me even “dame.” Maaaaaaar binnen in mij juicht de tuinvrouw die thuis gekomen de goede bullen in de kast hangt de fleece trui en broek aantrekt de hoge schoenen en yehhhhhhhh weer de tuin in duikt om te kijken wat moeder natuur met die regen vannacht heeft uitgespookt........
 
Annemiek.