woensdag 6 april 2016

Mijmering 41 Zevenblad receptjes en het gewicht van overtolligheid....


Beste mensen,

Wie rijk wil zijn moet niet zijn vermogen vermeerderen
maar zijn hebzucht verminderen....

Annemiek.
41 Consumindermijmering 2016.
 
Tip.
Floor blijft mooi buiten de stokjes en de gevouwen gaasdekjes van de moestuin. Daaronder is groente gezaaid. Ik had alleen de stokjes iets door moeten trekken want waar de stokjes stoppen ( einde zaaigeul) een keuteltje leggen is niet zo fris........ In de bijentuin is beter Floortje.
 
Tip 2
Je las de onkruidbestrijding tip van mijmering 39? Zout strooien weet je nog? Natuurlijk is zout strooien op de moeilijke plekken ook een optie. De midden vlakken van het hofje hoeft niet maar de randen bij de verhoogde borders zeker wel. En het trapje.... Plaatselijk natmaken en plaatselijk zout strooien is vaak al voldoende.
 
Tip 3
De eerste groente oogst van de tuin is al binnen. Zevenblad....Dat is toch onkruid zal je denken. Onkruid bestaat niet! Zevenblad is gezond en zit vol vitamine A en C. Kalium calcium en magnesium. Ze versterken de nieren en is vocht afdrijvend. Het heeft een licht laxerend en rustgevend effect.
 
Tip 4
Kruidenboter van zevenblad daslook en brandnetel toppen.
Alleen een van de drie of twee kan ook. Neem een pakje roomboter en laat op kamertemperatuur komen. De fijngehakte daslook zevenblad en of brandneteltoppen erdoor mengen en enkele druppels citroensap. De kruidenboter bewaren in een kommetje met deksel. Heerlijk op stokbrood of toastjes.
 
Tip 5
Nog meer receptjes?
Zevenblad blaadjes tussen de sla en gesmoord en verwerkt als spinazie. Zevenblad fijn geknipt ( zonder stengels) en door losgeklopt ei gebakken als omelet.
Reifkoekjes....Zevenblad gesnipperd door geraspte aardappel peper/zout en een gesnipperd uitje. wat bloem of havermout erbij en koekjes ervan bakken in de koekenpan.
 
Tip 6
Zevenblad pesto. Knoflook olijfolie walnoten peper en zout en heel fijn geknipt zevenblad.....in de verhoudingen die jij lekker vindt, de blender erdoor en heerlijk op stokbrood....
 
Tip 7
Deze vrouw startte met zevenblad stamppotje met een vegaburger. Een vergietje zevenblad geplukt en van de dikste stengels ontdaan. De kleine blaadjes zijn het lekkerste. Even in water spoelen en ondertussen werden de aardappels geschild. In stukken gesneden met weinig water opzetten en verwerken tot puree met een klontje boter en wat nootmuskaat en melk. Het zevenblad werd ondertussen tien minuut gesmoord met aanhangend waswater. Vanaf het kookpunt op laag gas... De vegaburgers zo uit de vriezer werden in een klein pannetje met olie en de deksel erop op hoog gas gezet. Een minuut.....en dan op een laag pitje. Als de aardappels gaar zijn en de puree gemaakt zijn de vegaburgers ontdooid warm en bruin. ( ongeveer 20 minuut) Wel tussendoor eenmaal omdraaien en niet in gaan prikken. Het zevenblad op een snijblad klein snijden en door de puree mengen. Er kan mosterd bij de vegaburger......
 
Mijn leventje....
Zevenblad smaakt een beetje naar peterselie en door het plukken wordt het wortelstelsel zwakker wat goed uitkomt bij dit woekerende kruid. Als de bladeren te groot worden ( niet meer lekker) gaat de schop in de grond en haal ik zoveel mogelijk wortels weg. Maar eerst wordt er nog pesto van gemaakt. Sinds ik weet dat zevenblad lekker en gezond is maak ik me niet meer zo druk dat het in de tuin staat. Floor plast daar nooit tegen het gaas. Ze zou het niet eens kunnen..... dat zou een hond wel doen tegen zo’n hoekje maar een kat plast alleen op rulle aarde waar geen groei is. Zevenblad in het veld plukken is af te raden omdat hondenliefhebbers daar misschien hun hond uitlaten. Misschien heb jij ook ergens zo’n randje van dit kruid in je tuin. Ik ben er in ieder geval tegenwoordig best blij mee.........Het is een gratis gift groente van moeder natuur net als brandnetel waar ik soepjes van maak........
 
Ik heb wat reepjes schilders plakband op de kop kanten van de kastplanken geplakt in de kleerkast. Met stift staat erop geschreven wat het bovenliggende stapeltje is. In volgorde liggen stapeltjes T-shirt lange mouw ( strak), T-shirt korte mouw, hemdjesmodel en topjes op de plank. Doe ik dat niet dan gooi ik weer alles door elkaar en vergeet weer welk stapeltje wat is. Dit is allemaal voor onder bloesjes. De langere t-shirts hang ik op kleerhangers en zijn onder openhangende en te korte bloesjes vestjes hesjes en weetikveel. Vergissen kan dus niet. Met wasknijpers vastgezet aan de kleerhangers blijft alles in het gelid. De helft is uit de kleerkast en kan weggegeven. Moeilijk kiezen is
er niet bij want er is niet veel meer. Twee kastdeuren totaal voor zomer en winterspul. De jassen en het linnengoed voor de bedden ligt in de volgende twee deuren en schoenen toiletspullen en handdoeken in kastdeuren vijf en zes. Een kast wand voor alles en kan er nog meer weg. Ik heb de laatste jaren veel geleerd in wegdoen, oefening baart kunst en met tijdmanagement inzetten lukt het wel. Twee uren flink eraan en mag ik wat lezen als beloning. Het komt goed terecht en dan ruimt het gemakkelijker.... en zo denken er meer...
 
Vaak vind ik zakken kleding voor mijn hek omdat de goedwillende medemens aanneemt dat ik het meeneem op de fiets naar het consuminderhuis. Haast op een stiekeme manier als het donker wordt zonder kennisgeving stapelen ze spullen tegen het hek achterin de tuin. Als ze het kwijt zijn betekend dat een goede daad en groen licht om nieuw spul te kopen. Ik kan me voorstellen hoe dat voelt als ze opgelucht mijn achterpad sluipend verlaten en voelen dat het niet meer “hun spul” is. God wat een opluchting want je wil niet weten hoeveel ruimte een stapel kleding en zooi in je hoofd inneemt.  Ik zal mijn hulp vragen wat ze van mijn stapel wil maar op een zachte manier en openlijk en zeker niet stiekem in haar auto proppen als ze even niet kijkt.  Ik zie vanzelf aan haar gezicht wat niets voor haar is......En nee.......ik ga geen nieuw spul kopen en geniet van de ruimte in de kast. Doet me denken aan de dag dat mijn broer mijn auto naar de sloop bracht. De canvas kwam uit de banden en hij was helemaal op. Het gevoel van vrijheid was ongelofelijk groot. Geen APK keuring geen auto wassen geen diesel tanken en nooit meer de wollen deken vergeten onder de motorkap weg te halen ( tegen bevroren leidingen) als ik de straat uit reed, en al die dingen waarop je letten moest en ik steeds vergat.... olie en ruitenvloeistof koelvloeistof geloof ik ook nog. Ik ben het alweer vergeten en dat is helemaal goed. Ik moet gewoon iets hebben wat niet veel sores brengt en in de schuur gezet kan worden.........als ik geen rubensvrouw was deed een stepje het ook. Wat een ruimte zou dat sparen....
 
Annemiek.