zondag 15 november 2015

Mijmering 138 Oud brood pizza en flirten met de storm.

Beste mensen,

Geluk is
aan een donkere hemel lichtjes tellen.

Annemiek
138 Consumindermijmering 2015.
 Tip
Storm en af en toe regen stond op het weekend programma. Met die regen viel het wel mee en als je op blijft letten haal je winst uit die storm. De hoeslakens werden aan de droogmolen aan de storm toevertrouwt en binnen twee uurtjes waren ze droog. Nog een wasje van  shirtjes ponnetjes en wat badhanddoeken aan de droogmolen. Weer binnen twee uur droog al moest ik wel af en toe de was uit de knoop halen. Strijken hoeft niet eens als de wind alles heen en weer wappert.........Wat nog moest nadrogen werd op kleerhangers binnen opgehangen toen de avond viel.......
 
Tip 2
De storm rukt de laatste bladeren van de bomen en het blad van de wisteria. Bij elkaar geveegd komen ze direct op de borders en zeker niet in de GFT.......
Grasveldjes vrijhouden van bladeren.....
 
Tip 3
De salie is droog in het trappenhuis en komt in een doos. Om thee te maken bij verkoudheid....
 
Tip 4
De papaver zaaddozen zijn eveneens droog en het zaad in open potten opgeslagen voor volgend jaar. In de nazomer heb ik de papaver zaaddozen in bossen opgehangen in het trappenhuis. Ze worden binnenkort verwerkt in Kerststukken...... Zet bloemen in je tuin die hergebruikt kunnen worden, evenals heesters zoals skimmia hulst en een klimmer als hedera....voor kerst decoratie
 
Tip 5
Oud brood leent zich prima voor een broodpizza.....
Turks brood of gewoon een ovenplaat dichtleggen met boterhammen die niet meer zo vers zijn en op  moeten.... Neem je een tuks brood snij het dan overdwars door.
 
Ingrediënten:
Turks brood
pakje tomato frito
1 ui
twee paprika’s
stukje kaas om te raspen
paar champignons
tijm en of oregano of basilicum
 
Werkwijze:
Het Turks brood werd overdwars open gesneden en dik besmeert met eigengemaakte tomatensaus. Als je die niet hebt neem dan een pakje tomato frito. ( geen blikje tomatenpuree dat is te droog) Daarna bestrooien met de helft van de gesnipperde ui. Een laagje in schijfjes gesneden champignons en wat kruiden. Als je geen tijm in je tuin hebt neem dan Italiaanse kruiden uit de super of desnoods gedroogde kruiden. Als er maar tijm bij zit. Daarna een beetje geraspte kaas........Ik had nog een gele paprika die in snippers erop ging en weer wat uisnippers. Dan de rode paprika in snippers en veel geraspte kaas. Geen zout want de kaas is al zout genoeg.....
De broodpizza op een bakplaat in de oven op 180/200 graden tot  de groenten beetgaar zijn en de kaas gesmolten en iets bruin. ( zie foto)
 
Mijn leventje.....
Er liggen nu zes zonnepanelen op het dak van mijn huis. Precies genoeg om mijn verbruik stroom te dekken. Mijn jaarlijks verbruik is rond de 1650 KWh. Teveel opwekken betaal je maar belasting op. Gelijk met de panelen kreeg ik afgelopen vrijdag een slimme meter waar ik dagelijks op kijk en dat zal wel overgaan denk ik. De meterkast is nu mijn gokautomaat. De winterzon van zaterdag tikte al binnen. Leuk om te zien. Wat zo slim aan die meter is ben ik nog niet achter of het zou zijn dat ik de standen niet meer door hoef te geven. Ik voel me nu nog meer een goede rentmeester van onze aarde en als mijn zoon en schoondochter hun vuile was in het weekend nu niet meer achterlaten zou dat zomaar kunnen zijn.....Het is maar tijdelijk tot mijn zoon een appartementje of flatje heeft. Het is wennen als je al 20 jaar alleen woont en als ik een dag rust wil kondig ik de grote schoonmaak aan en vlucht hij ijlings. “Wat is er gebeurd met de vrije zondag” merkte mijn schoondochter op. “Hoezo???” Vroeg ik toen ik voorbij kwam rennen met de steekschop. “Dan ben ik hobby's aan het doen en dat is tuinieren, koken, bergen afwas produceren en modder op de mat omdat ik naar de plee moet en mijn schoenen niet zo snel uit kan doen”. Ik ben niet zo van met een romannetje op de bank al nagel lakkend. Ik ben meer van veel en diep intens genieten met handen in de aarde, gevallen blad sjouwen en nog een lijntje omspitten vroeg in de morgen als mijn lijf nog wil wat mijn eigenwijze hoofd heeft bedacht........
 
Annemiek.