maandag 9 november 2015

Mijmering 136 Leidsche stamppot in de hooikist en een kransje.

Beste mensen,

Geluk is...
energie opladen in de tuin.

Annemiek
 
136 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Van Willeke kreeg ik de laatste hortensia uit haar tuin waar ik heel blij mee ben. Misschien zijn er ook nog hortensia's  in jouw tuin? Een tafelkrans is zo gemaakt van een stukje spandraad. Gemakkelijker kan haast niet. Het draad op de juiste grootte in elkaar friekelen en met een wikkelklos de stelen van de bloemen vastzetten zoals op de foto’s. De bladeren van de bloemen trekken en de bruine bloemblaadjes
verwijderen. Leg de krans op tafel en zet er een windlicht middenin met een kaarsje in zand of zo. Ik nam pastinaakzaad als vulling.........
 
Tip 2
Pastinaakzaad deed me denken aan de rijtjes pastinaken in de voortuin. De vorst moet er over zijn geweest maar vrouwtje ongeduld kon niet wachten en ik moest weten of het wat geworden was. Niet zo groot als in de moestuin maar redelijk aan de maat en heb ik een maaltje uitgedaan. Er waren nog winterwortels en twee uien. Wat aardappels erbij en weer voor heel weinig gegeten vandaag.....
 
Leidsche stamppot.
Ingrediënten:
Een derde aardappels
een derde wortels
een derde pastinaken
2 uien
zout
 
Werkwijze:
De wortels schrappen en de aardappels schillen. De groente wassen in het geheel en in stukjes snijden. De uien in grove ringen snijden. Met weinig water en zout aan de kook brengen en vijf minuut flink doorkoken. De pan werd in de gewatteerde deken gezet en ben ik in de tuin gaan werken........Twee uurtjes later toen het tuinwerk voor die dag gedaan was bleek de stamppot gaar te zijn. Afgieten en het kookvocht opvangen. Met een klontje boter de stamppot grof stampen en eventueel nog wat kookvocht toevoegen. Als je geen pastinaken hebt gebruik dan half aardappels en half wortels en heet de stamppot wortelstamp.
 
Tip 3
De sedum die in de vaas wortels kreeg heeft nog een weekje met vaas en al buiten gestaan. Ik heb pootgaten in de tuin gemaakt en elke bloem met wortel ( en al kleine blaadjes) in een pootgat gezet. Water gegeven en zullen ze wel aangaan als het nog zacht blijft. In het voorjaar heb ik acht of negen jonge sedum planten en die zijn nooit weg met de late herfstbloei en de vlinders die erop afkomen....
 
Tip 4
Het is nu tijd om kalkmeststof te strooien om de goede PH waarde van de grond te verkrijgen. Tussen de plantenresten en de gevallen bladeren die als een mulchlaag op de aarde ligt. Over drie maanden aan het einde van de winter kan je mest in de bovenlaag werken net voor het zaaien en planten poten.
 
Mijn leventje....
Als de stamppot in de “hooikist” (gewatteerde deken) zit en ik in de tuin werk voel ik me 100 jaar terug in de tijd. Wat opruimen en het stoepje vegend. De kalk strooien en wat stenen stapelen die hergebruikt kunnen worden. Gebroken dakpannen kunnen als vulling onderin een mega pot bedenk ik me en kan het gietwater goed wegstromen omdat het afwateringsgat vrij blijft. Afval bestaat niet want bijna alles kan hergebruikt. Een oude wasketel met een doorgeroest gat in de bodem werd plastic hero afvalbak zodat de lelijke zak uit het oog is. De muisjes kunnen er niet bij. Alle gevallen blad komt als toplaag op de borders waarin ik groenten teel. Toen ik even niet keek zijn de laatste bladeren van de kersenboom gevallen van buur. De sering is nu aan de beurt en het blad van de blauwe regen wordt al geel. Half december is die aan de beurt en alle blad wordt hergebruikt en wordt humus. De regenwormen werken het onder en zorgen daardoor voor een goede afwatering in de aarde. De stevige wind om mijn hoofd voelt goed als ik buiten aan de oude tafel de groente schoonmaak. Het is puur geluk zo dicht bij de aarde het voedsel te verwerken waar het vandaan kwam. Geen auto’s van en naar de veiling. Geen super met personeel die de groente uitpakt en netjes neerlegt. Alleen het oude riekje met de scheve tand en dit mens die de aardappels oogstte en de pastinaken. En nee...ik kan niet alles telen maar wel heel veel........
 
Annemiek