dinsdag 31 maart 2015

Mijmering 46 Zevenblad pasta en Madelon, Fieke en Heleen... kip.....

Beste mensen,

Er is een liefde ingebouwd in heel de natuur.
De kipjes de poes, een bloem en wat groene blaadjes...
Je moet er alleen maar ogen voor hebben......

Annemiek
 
46 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Het warme water voor de afwas moet van de zolder komen van de combi ketel. Er is wel een pan vol koud water weggestroomd voordat het warme water begint te lopen. Tja....gezuiverd water waar je voor moet betalen gooi je niet zomaar door het riool. In een pannetje wordt het opgevangen voor de koffie....
 
Tip 2
Een pannetje water waar eieren in gekookt werden en je geen koffie/thee wil zetten van het water? Doe maar in een thermoskan voor de koffie/thee uren later. Water uit de thermos in een pannetje en even bij verwarmen. Of.......schoonmaaksopje van het water offe......water bij de aardappels of de groente.....
 
Tip 3
Met al die regen groeit het zevenblad met frisse jonge blaadjes en ik oogst alweer een nieuwe lading.......zevenblad pasta met kaas/roomsausje.
Ingrediënten:
1 kom jong zevenblad blaadjes zonder stengels.
bekertje pasta
scheutje olijfolie
theelepeltje boter
theelepeltje bloem
beetje geraspte kaas
scheutje room of koffiemelk.
 
Werkwijze:
Het zevenblad wassen en in een ruime wok in iets olijfolie roerbakken. Water opzetten voor de pasta. Zevenblad slinkt en kan na acht minuutjes roerbakken uit de wok op een snijplank gesneden worden. Weer in de wok op klein gas sudderen. Als de pasta gaar is afgieten en scheutje olijfolie erbij...... In een derde pannetje de boter smelten ( niet bruinen) en de bloem toevoegen . Kleine scheutjes water van de pasta erbij en flink roeren met de garde. De saus moet dik zijn maar ook niet te dik. Scheutje koffiemelk of room erbij en wat geraspte kaas......
 
De pasta in een kommetje of diep bord en zevenblad erop. De roomsaus over de groente gieten......
 
Mijn leventje....
Mijn kindjes kip zijn uitgezocht bij de kippenfarm. Ras kipjes en krieltjes dus ze worden niet zo groot. Ze zijn nog wat verlegen en wat bang maar veel rustiger al dan bij de kippenfarm waar ze allemaal op een klutje stonden elkaar te verdringen. Als eentje ging liggen begonnen de anderen haar te pikken en daar kunnen we niet zo goed tegen Monique en ikke.......Ze hebben het ruim in het nachthokje als ik kijk waar ze moesten huizen zo dicht op elkaar. Tja en dan weet je......wachten kan niet meer en werden ze “gered” uit de massa en heel speciaal mijn meisjes.... Ik stel ze even aan je voor:
Madelon Bielefelder  met een gouden kraagje zoals mijn eerste kip die ik 14 jaar had. Bruin en je herkent haar wel door het gouden kraagje op de foto..
Fieke Sussex met het witte kopje als van porselein.
Heleen Amrock met de zwart/witte streepjes.
 
Ze moeten nog even wennen en ik ga wel om het half uur even kijken en praat tegen ze. Ze schuilen bij elkaar in een hoekje van het nachthok. Het hordeurtje bewijst direct al goede diensten. In de hoekjes van het hok staat wat voer in een kommetje en water. De grote wijde wereld van de kippenren is nog teveel en de wind te hard en de regen te koud......Ze zijn
nog nooit buiten geweest en we doen het in etappes. De wichtjes hebben een warm hok goed geïsoleerd met een vaste vloerbedekking van novilon met een laagje houtwol dat goed vocht opneemt. Daarop een laag hooi...
Als het avond gaat worden wordt het buitendeurtje van het nachthok gesloten en kunnen ze slapen........als het donker wordt achter de ruitjes. Ze hebben speciaal krieltjesmeel en wat
om te snoepen....krielkipjeszaad heet dat, maar ze eten niet zo hard omdat ze nog moeten wennen. Dat komt vanzelf weet ik en een hele geruststelling is dat ze elkaar kennen en dat is merkbaar. Helemaal tussen de vreemden is het niet. De komende dagen zal de pikorde worden vastgesteld en ik denk dat Madelon de baas zal worden en Heleen nummer twee maar ik kan me vergissen natuurlijk. Fieke lijkt me zo beduusd en zich voegend. Het kan nog alle kanten uit en het is mooi dit gebeuren te bekijken. Het wordt allemaal pas goed duidelijk met die pikorde als ze zaterdag in de ren mogen bij goed weer........Het vredige gescharrel en het pikken aan de blaadjes sla biologisch dan wel zo uit de tuin want bespoten goed krijgen ze niet.  Wat zullen ze het goed krijgen de wichtjes........en eitjes? Voorlopig nog niet ze zijn kleutertjes en puberen komt later wel.........
 
Annemiek