dinsdag 3 maart 2015

Mijmering 33 Minestronesoep landelijke genoegdag en mijn vierde boek ETEN UIT DE EERLIJKE MOESTUIN.


 
Beste mensen,

Geluk is een goede gezondheid
en een slecht geheugen....

Annemiek
33 Consumindermijmering 2015.
 
Tip.
Vele overrijpe tomaten in een pan water aan de kook brengen. Aan kookpunt een minuut doorkoken en de velletjes vallen zo van de tomaatjes. Tomaten invriezen geeft hetzelfde effect. Half ontdooit vallen de velletjes eraf. Even helpen met een mesje rond het kroontje....
 
De geschilde tomaten kunnen in bakjes in de vriezer om pastasaus van te maken of tomatensoep. Mijn tomatensoep werd tomaten/groente soep met pasta en dan wordt het minestronesoep.......
 
Ingrediënten:
Veel tomaten of 1 pakje gezeefde tomaten
wortels
1 paprika
2 preitjes
eventueel selderijknol.
eventueel 2 pastinaak
1 ui en 2 tenen knoflook
2 eetlepels bouillonpoeder.
restje pasta
 
Werkwijze:
De tomaten van schil ontdoen en in stukken snijden. De gesnipperde ui aanfruiten tot lichtbruin. De gesnipperde knoflookteentjes mee fruiten en afblussen met anderhalve liter water. De tomaten toevoegen, de bouillonpoeder en de resterende groenten geschild en in stukjes gesneden m.u.v. de prei. Alles aan de kook brengen en op klein gas garen tot de groente beetgaar is ( 20 minuut) Een handvol rest pasta toevoegen en laten garen ( tien minuut) De laatste 2 minuten de julienne gesneden prei toevoegen. De soep af laten koelen en in bakjes invriezen.
 
Tip 2
Volgende week is het Boekenweek. Als je een boek koopt tijdens die week, is er een Boekenweekgeschenk bij ( een klein boekje) met achterin een treinkaartje waarmee je op zondag de 15e maart gratis kan treinreizen. Je zou er zomaar mee naar de landelijke genoegdag kunnen gaan in Oss http://www.genoeg.nl/nieuws/consuminderen/landelijke-genoegdag-2015 of naar je opa in Groningen of zo.
 
Mijn vierde boek wordt gepresenteerd in Oss tijdens die landelijke genoegdag en velen willen door het boek te kopen bij hun plaatselijke boekhandel ( Bruna?) aan een gratis treinkaartje komen en dat zou net kunnen lukken want mijn boek wordt in die week gedistribueerd door heel Nederland.  Ga je voor zeker?
 
Ga komende week ( maandag of dinsdag) naar je plaatselijke boekhandel en bestel ETEN UIT DE EERLIJKE MOESTUIN van Annemiek van Deursen isbn nummer: 9789462500686. Betaal het boek en neem het Boekenweekgeschenk in ontvangst met het treinkaartje. Hopelijk komt het boek vrijdag of zaterdag binnen en is dat niet zo dan zeker maandag of dinsdag erop als het distribueren wat traag verloopt.  Maaaaaaaaaar je hebt wel je treinkaartje alvast......om mee naar Oss te reizen bijvoorbeeld en zie ik jullie daar graag.......
 
Mijn leventje....
En jawel hoor......een delegatie van ongeveer tien mensen van Consuminderhuis PARKSTAD gaat de 15e maart op weg naar Oss. Ik zal komende maandag tien boeken bestellen en afrekenen en de treinkaartjes in ontvangst nemen. Zal een vroeg boemeltje worden van Landgraaf (8.06 uur) naar Heerlen (8.14 uur) richting Eindhoven en verder......Er zit zelfs een pleetje in de trein zag ik. De mensen die meegaan zijn de toppers van het huis en dragen het gedachtegoed consuminderen uit met hart en ziel. Het zijn deelnemers van consuminderkringen en mijn assistenten coördinators en workshop leiding. We nemen een lunchpakketje mee en wat te drinken. We pikken met de trein onderweg in Heerlen mensen op en Joseetje in Sittard. Misschien zitten er wel meer mensen in de trein die naar Oss gaan want dat was vorig jaar ook zo. Omdat ik bekend ben als de bonte hond zullen ze me wel vinden alleen heb ik niet dat vreemde jakje aan van op de foto’s van mijn vorige boek. Er zit ook wat meer zilver in mijn melkboerenhondenhaar want we zijn een jaartje ouder geworden. Maar ohhhhhh wat een gezellige groep zal dat zijn in die trein richting Oss. We verheugen ons mateloos......en hoe laat we weer thuis zijn? Ik zou het niet weten........
 
Annemiek