maandag 9 maart 2015

Mijmering 35 Zelfvoorzienend groenten telen rondom je huis


Beste mensen,

Ik geloof in het onmogelijke
alleen al omdat niemand anders daarin gelooft.

Annemiek
35 Consumindermijmering 2015.

Tip.
De poot uitjes kunnen in de grond. Een lijntje trekken en de uitjes half in de aarde drukken met 15 centimeter tussenruimte. Zaai links en rechts van de uitjes een lijntje wortel. Ze ondersteunen elkaar want de wortelvlieg houd niet van look/lucht en omgekeerd......Prei zaaien of stengel ui rond wortel kan ook want ze behoren ook tot de lookfamilie. Ik heb ze in de border gezet om alvast iets in de aarde te hebben dat kiemt en groeit........
 
Tip 2
Het is vroeg vertelde de woensdagvriend... maar omdat telen rond huis altijd warmer is dan in het open land heb ik de aardappels al gepoot. Ze hadden al uitlopers en het waren mooie kleine overgebleven aardappeltjes van mijn zelf geteelde wintervoorraad. Ze luisteren naar de mooie naam RODE DESIREE......en ik zag dat ze zich wel voelden in de pootgaatjes.
Truukjes voor een recht lijntje is de steel van tuingereedschap op de aarde leggen en er met mijn “frêle lijfje” op gaan staan. De afdruk is goed zichtbaar.......De bollenpoter is iets meer dan 30 cm lang weet ik en platgelegd is het de maat naar het volgende pootgat langs het lijntje. De bollenpoter diep in de aarde gedrukt is de juiste diepte en grootte van het pootgat voor aardappels. Laat maar open die gaten van de eerste rij en hoef je bij het tweede rijtje de tussenruimte pootgaten niet te meten. Gewoon op dezelfde hoogte .....en staan de plantjes bij opkomst in gelid.
Daarna de gaten dichtharken en een stokje bij het lijntje. Eraf blijven tot de aardappel plantjes opkomen en dan pas voorzichtig schoffelen. Als er toch vorst komt als de plant al boven de aarde is, leg er dan maar een
lakentje over tijdens de nacht......De aardappels ophogen komt veel later............maar dat lees je dan wel weer.
 
Tip 3
Een leerpunt afgelopen jaar was het veel te grove betonstaalmat klimrek van de boontjes en moest ik teveel bijbinden wat breuk stengels bracht. Ik heb fijn gaas gekregen ( van een afrastering) en tegen de beton vlecht mat gebonden.... jawel met stukjes van strookjes panty. Door het gaas kon ik zelfs een stuk betonmat wegnemen om in de voortuin te gebruiken als steuntje voor de tuinbonen die daar later komen als ze uit de crèche zijn....
De betonmatten zijn de basis van het bonenklimrek en torenen hoog boven het  Heras hekwerk uit. Met een touw kan ik de toppen neerlaten om gemakkelijker te kunnen plukken tijdens oogst.( zie foto)  Gemak dient de mens .....
 
Tip 4
Alle potten gevuld met aarde uit de moestuin en het gaas verzorgt komen we uiteindelijk aan de klus aarde omspitten. Eerst een geul graven en de aarde daarvan reserveren voor de laatste geul aan het einde van het perceeltje. Elke geul krijgt een bodempje mest ( met regenwater waar de mest indreef in de ton) En de aarde erop waardoor er een nieuw geultje ontstaat en de geultjes opschuiven naar einde perceeltje. Heb je geen stalmest dan kan bij het poten en zaaien koemestkorrels gebruikt worden.
 
Tip 5
Er zit best nog veel inkuilgroente in de kuil, wel een emmer vol. Voorzichtig uitgegraven krijgen ze een plekje in een oude kolen emmer waar onderin een laagje aarde komt... groente... weer aarde... weer groente met als afsluiter weer aarde en word de emmer op een schaduw plekje gezet. De komende weken elke week bietjes op het menu. De rode en de Italiaanse ( chioggia)
Je begrijpt het al...waar de kuil was moet gespit en gezaaid worden.
 
Tip 6
Nadat het moestuintje was omgespit werd het stoepje geveegd en krijgen de potten een plekje in groepjes. Het teeltplan wordt weer doorgenomen ( wisselteelt) en voordat ik in het wilde weg ga zaaien eerst kijken wat waar vorige jaren stond. http://atvooghduyne.nl/Wisselteelt%202013.pdf Neem de tijd en plan........
 
Mijn leventje.....
Ik ben wat boeken gaan signeren (Eten uit de eerlijke moestuin)bij BRUNA winkelcentrum op de kamp Landgraaf. Ze zijn daar te koop en kosten natuurlijk evenveel als de ongesigneerde. Gewoon een aardigheidje dus vraag ernaar. Op mijn BLOG staat het boek in het rijtje en ik ben er trots op. Er komen lieve cadeautjes binnen waaruit blijkt dat de mijmeringen lezers me echt kennen. O.A. een kaart met de werkbroek van Jopie Huisman en groente zaadjes. Heel hartelijk dank daarvoor... https://www.google.nl/search?q=jopie+huisman+schilderijen&biw=1164&bih=779&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=ytb9VJLuCLCX7QaC54CoBA&ved=0CE4QsAQ&dpr=1.1
 
Nu loop ik af en toe langs mijn tuintje en zie in gedachten de groenteplantjes al staan. Het glas blijft vandaag op de kratten ( koude kas) en de baby plantjes beschut. Het stoepje spoelt schoon door de regen en het zaad maakt contact met de aarde. Het zijn wondertjes van nieuw leven dat ontstaat zomaar rondom mijn huis. De aarde warmt al op want het is maart en dat is te zien aan alles wat uitloopt in de natuur. Voorjaar in zicht en dat is helemaal het seizoen van dit mens.
 
Als kind van tien spaarde ik al lupinezaadjes in luciferdoosjes. Die zaadjes haalde ik in het najaar bij de buren uit de tuin. In het voorjaar kwamen die zaadjes  in een hoekje van de groentetuin die ik moest onderhouden en ik voelde me schatrijk als ze opkwamen, groeiden en bloeiden. Het waren mijn kindjes. Mijn zus Gerry spaarde dubbeltjes in een geldkistje en daar had ik niet zoveel mee. Die groeiden niet en gaven geen kleur. Voor de uitzet daar had ik niets mee... dat was zo ver. Het dubbeltje voor een zeldzaam ijsje gaf ik dan ook aan haar om mijn afwasbeurt op zondag af te kopen en kon ik het Bunderbos in.... Daar was rijkdom in bomen en bloeiend gras in de wilde weilanden bij het kanaal, dat was wel tien dubbeltjes en meer waard....Enkele weken geleden ben ik er nog eens geweest en zag het blije kind daar zomaar liggen met een boek op een oude deken.....In een baaien rok die nooit meer schoon te krijgen was en korte sokjes in jongensschoenen met kale neuzen.....
 
Annemiek.