dinsdag 24 maart 2015

Mijmering 43 nog meer hergebruik tips voor huis en tuin....



Beste mensen,

Kijk naar de hemel en wees blij
omdat de zon gratis voor je schijnt....

Annemiek
43 Consumindermijmering 2015.
 
Tip. Hergebruik.
Een zitstok voor de kipjes moet stevig zijn. Het mag geen te kleine ronde stok zijn omdat die te weinig steun geeft. Bij voorkeur rechthoekig  en ook niet te breed. Voor krielrassen is vier centimeter breedte voldoende. Vrij van splinters en harde randen en met afgeronde hoeken.

zitstok voor kippenEen vriend heeft de zitstok vermaakt. Het was eerst een stuk van een magazijnstelling en werd gewoon ingegraven in de kippenren. De zitstok is smaller gemaakt door aan beide zijden iets van de bovenlat af te zagen en ik zal de hoekjes nog wat bijvijlen. Hergebruik kost het helemaal niets en ik nodigde de vriend uit om te blijven eten, wat zeer op prijs werd gesteld.....
 
Tip 2
Pastinaak zaad dat vorig najaar werd geoogst van eigen teelt sla ik decoratief op in de glazen punt van de kroonluchter in mijn woonkamer. Een kaarsje in een houder in het midden. Elk voorjaar in maart haal ik het bovenste laagje van het zaad weg en zaai dit in de moestuin. Twee rijtjes is voldoende. Aan het einde van de rijtjes heb ik een groepje pastinaken ingegraven die voor dat doel
werden bewaard van de winteroogst. Ze zullen doorschieten bloemen krijgen en zaad wat weer zorgt voor oogst in 2016. De grootste bloemen brengen het beste zaad en de kleinere bloemen worden snijbloem in een vaas. De bloemen zijn schermbloemen en lijken op de reuze berenklauw maar dan in het geel en iets kleiner....
 
Tip 3
Als windkering werd een dubbele rij topinamboerknollen gepoot als een rand tegen de moestuin. Mooie winteroogst 2015/2016 en de moestuin ligt beschut door de hoge planten. Topinamboer wordt wel 3 meter hoog op goed bemeste grond. Nou jaaaaa ik zal er eens wat mestwater over gieten en wat koemestkorrels strooien. De reep grond is grof omgespit en dat is voldoende voor topinamboer. De strook grond grenst aan de vlindertuin waar ik bont bloemenzaad heb gezaaid gekregen van Heleen tijdens de landelijke genoegdag...
 
Tip 4
Over de zaaigeultjes van de pastinaak heb ik van restjes gaas een bescherming gezet met stokjes provisorisch in de grond gedrukt. Net voldoende om te voorkomen dat Floor gaat woelen in de ingezaaide aarde. Als de planten opkomen en tien cm hoog zijn gaat de gaasbescherming eraf en Floor laat de plantjes dan wel met rust.......Dezelfde
gaasreepjes gebruik ik ook als bodem in de bewaarkuil van knollen voor de winter......Ze worden steeds weer hergebruikt....zomer en winter.
 
Tip 5
De tweeling betonnen potten worden wederom gebruikt als klimbonenplek. Drie bonenstokken in elke pot en verbonden met elkaar in de hoogte. In april worden de bonen gezaaid. Omdat ik natuurlijk niet elk jaar bonen kan telen in dezelfde aarde werd de aarde verwisselt met tuinaarde uit de moestuinborder. Het bovenste laagje is potgrond omdat ik graag zaai in zachte aarde waarin het zaaigoed gemakkelijk en snel opkomt...
 
Tip 6
In het gemeenteplantsoen staat nog steeds de ribes die ik er tientallen jaren geleden in heb gezet. Hij was toen teveel in mijn voortuin en heeft zich behoorlijk uitgebreid in het gemeenteplantsoen. Elk voorjaar worden wat takken gesnoeid die met een scherp mes aan de onderkant kruislinks worden ingesneden. Houterige takken nemen op deze manier ingesneden beter water op en blijven de bloeiende takken lang mooi in een vaas. Zoals je ziet ligt er een stukje gaas onderin de kan zodat de takken niet allemaal naar de zijkant vallen maar ook rechtop staan als je dat wil....
Tip 7
Manden en bakjes van riet/rotan werden van de zolder gehaald. Ze zijn pracht decoratie op mijn hofje en onder het afdak. De hele winter droog liggen maakt ze stug. Even in regenwater laten liggen, het best is dompelen in de regenton en is de stof eraf en rotan/riet weer soepel en gaat langer mee.......
 
Tip 8
De keukenmat heeft vieze vlekken en werd met een beker SUNSODA in een emmer warm water in de week gezet. zes uur was voldoende en werd de mat over een tuinstoel gehangen en met een overvloed van gratis regenwater uit de ton afgespoeld. Dergelijke matten drogen in een dagdeel en voor de nacht kan hij alweer op de vloer in de keukenvloer  voor de gemelde regenbuien komen.....
 
Mijn leventje....
We zijn eruit. Er komen drie kleine krielkipjes in het kippenhok en ze kunnen hopelijk binnenkort uitgezocht worden. De etensbakjes nog opduikelen en de kleinere gaatjes dichten in de ren komend weekend. Spannende tijd....en voelt het of ik zwanger ben van een weeshuis. Ik zal de meeste tijd wel doorbrengen bij het kippenhok vrees ik... en ja jullie krijgen de meiden natuurlijk te zien........
 
Mijn hulp Monique en ikke hebben weer in teamverband grote beurten gedaan in mijn huis. zoiets als de grote schoonmaak maar dan in etappes. De deuren in de gang en keuken af gewassen, de ramen van binnen en buiten en de tegelwanden van de plee en de keuken. De vloeren in de week gezet en oh hoe vies was de keukenlamp maar nu niet meer....Matten en matjes geklopt en de keukenloper geschrobd nou jaaaaa de tijd deed het werk want ik heb de mat alleen in de week gezet met de bezem en een emmertje SUNSODA sop. De benedenverdieping is weer tip/top in orde en bijgewerkt en de gordijntjes van de voordeur moeten nog gewassen maar dat komt nog. Ik heb maar 2.5 uur hulp per week van WMO en doe zelf wat ik kan. Elke week een onderdeel van de keuken met tijdmanagement en komen we er ook. Komende week staat mijn antieke kruidenrek schoonmaken op het schema en de radiator van de verwarming. Gestaag doorgaan zodat we als het warmer wordt de grote schoonmaak achter ons hebben.....Sowieso woon ik dan altijd buiten op het hofje en blijft mijn huis best schoon..........
 
Annemiek.