woensdag 25 september 2024

Mijmering 92 De wonderbaarlijke rode kool vermenigvuldiging, snoeien met beleid, ondersokjes en een verhaaltje...

Beste mensen, 

Dankbaarheid is de kortste weg naar geluk.

Annemiek.

Mijmering 92 2024.

Tip…Op de markt kocht ik wollen sokken met 85% wol voor 5 euro per paar. 

Dat is heel goedkoop voor die kwaliteit en niets mis mee. Ik heb nog geen steek los ontdekt…

Heerlijk voor mijn ouwe kouwe voeten.

Wol betekend voorzichtig met wassen dus op 30 graden en nooit in de droger. 

Onder wollen truien draag ik een T-shirt met mouwtjes. Onder wollen sokken kan een zomer enkelsokje 

en kan je de wolletjes langer dragen voordat ze de was in moeten. 

Natuurlijk wel de ondersokken en het T-shirt dagelijks verschonen. Enne... de veters van je schoenen wat losser maken.

Door mijn terugkerende latexallergie kan ik geen onderbroekjes met elastiek in de lies meer verdragen. Dat werden elastisch katoenen boxershorts. Bij ULLA kosten die 3 stuks voor 29,95.

Ze gingen snel stuk wat zeker aan mijn ruk bewegingen zal liggen. Op de markt bij BEEREN
ondergoed kosten hetzelfde soort boxershorts 2 voor 16,95.

Niet veel verschil in prijs zal je zeggen…De BEEREN zijn wel veel beter van kwaliteit. Van stof en naaiwerk.

Tip 2... Doordacht snoeien… De sering/hortensia heeft afgelopen zomer in overvloed gebloeid. 

Twee maanden lang bloemen in een vaas omdat ze elkaar verdrongen aan de struik en ik
moest “uitdunnen.” Bovendien door de vele regen gigantische stengels die steeds opgebonden moesten worden.

Dit in gedachten werd bij het snoeien  in het hart van de struik ruimte gemaakt door enkele takken tot de grond af te snoeien.

 Enkele buitenste lage takken werden eveneens weggehaald. De rest werd niet te diep weggesnoeid. (zie foto) 

Je wil immers volgend jaar weer bloei en die komt niet als je te rigoureus snoeit.

De zomers zullen wel zo blijven en komt aan de achterkant van de struik een paal in de grond waar ik in de zomer de takken aan vast kan binden… 

Bij gewone hortensia kan je beter in het voorjaar snoeien eh…de bloemen verwijderen.

Tip 3… Nog soep over van gisteren werden twee sneetjes bruinbrood geroosterd in de stoofpan 

en even later veel champignonnekes met iets zout en veel kerrie. 

Alweer een volledige maaltijd bij elkaar met als nagerecht yoghurt met aardbeien en frambozen

 die nog steeds in overvloed rijpen in de tuin. Wat de tip is?

Nu bij het tuincentrum frambozenstruikjes kopen en planten. Vermenigvuldigen doen ze verder zelf wel… 

Enne een deel van de aardbeienplanten zijn doordragers die twee keer per jaar oogst geven.

Tip 4…Menu rode kool, aardappelpuree en een “kotelet” van een halve schijf knolselderij. 

Voor 1,50 euro kocht ik op de markt een mega rode kool en was het begin van de wonderbaarlijke rode kool vermenigvuldiging.

De kool werd middendoor gesneden en een helft in een plastic zak in de koelkast gelegd voor volgende week. 

De overige halve rode kool werd even afgespoeld, het buitenste blad verwijdert en heel fijn gesneden. 

Nou ja zo fijn mogelijk…. Tot ik de dikke nerven tegen kwam.

 Die nerven heb ik eruit gehaald en de kool daartussen ook fijn gesneden. Daar was niets mis mee.

De stroom kool was gigantisch en werd een deel rauw ingevroren voor de volgende stamppot. 

De nodige aardappels voor twee dagen geschild en aardappelpuree van gemaakt. 

Daar ging halverwege gaar/tijd een handvol voorgekookte witte bonen bij maar hoeft niet.
(plantaardig eiwit)

De rode kool werd opgezet met een beker water, een handvol rijst, (dat maakt de kool smeuïg) 

twee kruidnagel, (voor de smaak)iets zout en een geschilde appel in stukjes (voor de zoet.)

Aan de kook brengen en op lage pit smoren. Af en toe omscheppen en eventueel een
scheutje water toevoegen als het te droog wordt. 

De kool beetgaar koken (nee niet tot snot) en een klontje boter en scheutje azijn toevoegen. 

Eventueel schepje suiker. Voilà volmaakte rode kool uit grootmoeders tijd.

Natuurlijk had ik teveel en ook puree over… De nodige rode kool bij de puree gevoegd en heb je rode kool stamppot voor morgen of… in de vriezer. 

Ik had beiden en heb de pan voor morgen aan Petra meegegeven dan hoefde ze niet te koken.

Tip 5… De matrassen werden verwisselt en gekeerd. Jeffrey mijn huishoudelijke hulp en ik vormen een geweldig team. 

Mijn bed werd uit elkaar gehaald en de berg stof onder de spiraal verwijderd. Samen is dat
peanuts en Floor heeft het matras vastgehouden. 

Gelijk het bed weer verschoond en kon Floor gaan “diepzee duiken” onder de bedsprei.

Tip 6… De toiletpot  plus wc bril kreeg weer een grote beurt met het speciale plee borsteltje en een oude tandenborstel rond moeren en in hoekjes. 

Toch bleef een klein hoekje waar alleen een doekje rond een schilmes bij kon. 

Rond de wasbakkraan met de tandenborstel en is alles weer bliezenblank…

Mijn leventje… De laatste uitgebloeide blommen vol zaad werden op het bordje bijgevoegd.


Op de hoge kast brengen ze de winter door, daar komt nog wat stof bij en wordt de hele mikmak eind maart gezaaid.

 Binnenshuis in een bakje op de vensterbank.

De salie in het trappenhuis is droog genoeg en werd verdeeld in hersluitbare zakjes. 

Eentje gaat naar de kinderen van Fatima/Achmed om thee van te maken bij luchtweg infecties. 

Uit een zakje kunnen wel vijf potten thee gemaakt. Ik hoor het wel als de salie op is…

Een verhaal uit mijn herschreven manuscript van: Onderweg naar Vrijheid.

Het spel dat “huwelijk” heet...
Als ik maar even vrij kon krijgen was ik bij het woningbureau. Mijn doel was zien dat we op de urgentielijst kwamen. Na een “dramatisch” gesprek met een wethouder lukte het een flatje toegewezen te krijgen in de Stadhouderlaan in Stein. Gelukt! Eindelijk de vrijheid in zicht.

De inrichting werd besproken en het geld geteld. De gezamenlijke pot was ongeveer achtduizend gulden. Jan van zijn kostwinnersvergoeding en ik van mijn bijbaan. Genoeg om meubels te kopen, vloerbedekking, een gasfornuis en een koelkast. Er waren al wat pannen en serviesgoed. Ook was er een sobere linnenuitzet. Daar zaten wat zelf gehaakte washandjes bij en een setje voor op de plee.

Van tante Mien uit Loon 12 badhanddoeken die ze gespaard had van de zegeltjes. Alleen heb

Rode kool en puree over.

ik tante Mien nooit kunnen bedanken omdat moeder had gedaan of de handdoeken van haar waren. Veel later ben ik daar nog achter gekomen.

Hans bezat een stereo-installatie en een hoop platen. Zijn bed mocht hij ook meenemen. Wat een mazzel, het was een twijfelaar. Die paste  mooi op mijn kamer.

Hans gaf al zijn geld aan mij. Hij moest weer aan boord. Ik moest maar kopen wat me goed leek. Naar zijn mening hoefde hij daar niet bij te zijn.

Het was aan me toevertrouwd! Al die winkels aflopen om te kijken wat er in mijn huis, eh… ons huis zou komen. De prijzen vergelijken en onderhandelen. Alle meubels werden in een en dezelfde zaak in Sittard gekocht. Ik hoefde niet het nieuwste van het nieuwste. De aanbiedingen deden het ook. Alles bij een zaak kopen wist ik; dan kreeg je de hoogste korting.

Gingen samen een huwelijk aan.

Een donkere eikenhouten eethoek en eenzelfde soort bankstel met groene stoffen bekleding is het geworden. In die tijd waren er megagrote wandmeubels. Supergrote kasten van spaanplaat (gefineerd eiken) die een hele wand innamen. De verkoper deed er gratis een persje bij voor op tafel en een minisetje van eikenhout. Ik rekende als een meikever en kocht goedkope “slaapkamerkwaliteit” vloerbedekking voor de hele flat, met uitzondering van de keuken.

Daar lag een restje novilon. Dat heb ik zelf nog gelegd met een veel te scherp stanleymes. Er was zelfs geld voor een TV. Die kreeg ik met korting met mijn personeelskaart van Philips.

Er kon zelfs een “echtelijke” slaapkamer af. Daar zou Hans in slapen. Het bed van Hans thuis werd in de logeerkamer gezet. De logeerkamer zou mijn domein worden. Helemaal voor mij alleen! Geen zus meer naast me. Hoera! Nooit meer panty’s en toiletspullen hoeven te verstoppen, omdat alles werd “gejat” uit pure nood.

Ik kocht een beeldig kastje met enkele open vakken voor in mijn slaapkamer, waar mijn potjes en flaconnetjes werden uitgestald. Een mooie sprei op het bed, hetzelfde stofje als de gordijnen, ik had ze zelf gemaakt.  Geborduurde Chinese muiltjes onder de stoel, gewoon voor de sier. Met mijn lompe voeten kon ik daar niet eens in.

Rode kool stamppot

Ergens onderin de muurkast lagen mijn “oma pantoffels” met bontkraag en pompoen voor koude dagen. In de muurkast kwamen mijn kleren en er kwam een nachtkastje met een lampje erop met een eigen gehaakt kapje. Tot diep in de nacht zou ik boeken kunnen lezen met een doos bonbons erbij als ik wilde. Of een berg chocoladerepen.

Niemand die zou roepen dat het licht uit moest. Een pot koffie erbij en de verwarming hoog. De bonte overgordijntjes met een wazig romantisch dessin sloten zo veilig voor de deur naar een piepklein balkonnetje. Het was mijn eigen paradijsje. Een verlate meisjes- en studentenkamer tegelijk. Zoals ik me altijd al wenste. Ha, ik had het eindelijk voor elkaar. De vrijheid in zicht!

Steeds weer maakte ik nieuwe kussentjes van restlapjes in bijpassende kleuren. Het hele bed lag er vol mee. De rest van de flat zou ik er nog door vergeten. De meeste tijd zat ik maar op dat bed van mijn meisjeskamer te dromen. Geen moment erbij stilstaande dat de “logeerkamer” wel erg veel aandacht kreeg in de ogen van de familie.

En de keuken? Mijn schoonmoeder was van mening dat de keuken voor een huisvrouw tot in de puntjes moest zijn. Oké, de keuken. Er kwam een knalrood tafeltje met twee stoelen. Voor het raam een rood-wit geblokt gordijn met opneembanden met koperen ringen en haken aan de muur. Van dezelfde stof een tafelkleedje.

Ondersok

Een Keulse bloempot met een cyclaam op de vensterbank.
 Uren en dagen was ik op pad om “gezelligheid” te kopen. Woekerend met mijn beperkt budget. Absoluut onmisbaar was volgens mij een plastic nagelborsteltje in de vorm van een varken. Ik kocht een viskom met visjes die nog namen moesten krijgen. “Jut en Jul” leek me wel aardig.

Een fruitmand op tafel met opgewreven rode appels. Gewoon “zonde” om die op te eten. Mijn blinkende BK pannen op het pannenrek. Plakhaakjes in de vorm van beestjes op de tegels voor de handdoek en de theedoek. De pannenlappen die ik nooit zou gebruiken naast een ovenwant. Wat een weelde!

Oversok


Ik zou er Hans nog door vergeten….. Zijn slaapkamer was maar een sobere bedoening. Een tweepersoonsbed met een ombouw en een vierdeurs kleerkast in groen/beige. Daar gingen zijn kleren in en de linnenuitzet. Zijn eigen kamer kon hij beter zelf “aankleden.” Hij moest daar maar wat eigen persoonlijke spulletjes bijzetten als hij weer aan wal kwam.

Wanneer kwam hij eigenlijk weer aan wal?

Annemiek.