zondag 30 juni 2024

Mijmering 68 Reifkoekjes, spaghetti, tussendoor snoeien, spalken, het leventje van Lucky en een verhaaltje...

Beste mensen,

Humor en zelfspot zijn de kamelen

waarmee ik door alle woestijnen des levens trek....

 Annemiek.

 Mijmering 68 2024.

Tip…Courgetkoekjes zijn heerlijk als lunch en als je bedenkt wat het kost valt dit reuze mee.

De buitenbeentjes courgetten waren 20 cent


per stuk is 40 cent. 

Een ui kwam nog van het land, na het oogsten (afgelopen herfst)van de boer dus gratis. 

Een ei kostte 33 cent en wat havermoutvlokken, 

snuf zout en beetje bloem. 

Natte vingerwerk wordt het… 

Laten we zeggen met de zonnebloemolie 1 euro voor twee personen.

Voeg zoveel bloem en havermeel toe tot je van de smurrie net balletjes kan vormen.  

Laat ze op hoge pit even dicht schroeien en zet de pit laag om de koekjes te garen. 

Keer ze op tijd en dat lukt het beste met een kaasschaaf.


Tip 2… De reclames nalopen en inslaan brengt pas iets op als je alleen koopt wat je normaal ook gebruikt. 

Dat is vaak moeilijk en bij mij is een stuk chocolade van RITTERSPORT aan de vingers
blijven hangen. 

Calvé mayonaise en rijst heb ik ingeslagen voor 1 euro per stuk en ligt in de voorraadkast. 

Daar doe ik weer maanden mee. 

De echte besparing is niets kopen

Grip op geld en leven betekend de ruimte hebben om geld te kunnen uitgeven waar je
prioriteiten liggen. 

Kleding koop ik zeer zelden en trakteer liever de kindjes van mijn bonusgezin op ijs tijdens een tropische dag. 

Als je elke maand een week over hebt met een lege portemonnee en het ene gat met het andere vult doe je toch iets verkeerd. 

Budgetteren help altijd. 

Opschrijven wat erin komt en vooral wat eruit gaat, gewoon de tering naar de nering zetten…

Tip 3… Tussendoor snoei. Door het natte voorjaar hebben vele planten een extra groeispurt gemaakt. 

De blauwe regen kan je het hele jaar door bijsnoeien en was beslist noodzakelijk. 

De wilde wingerd werd ook op hekhoogte bij gesnoeid

De klimaatverandering brengt wat meer storm en is hoge planten vastbinden nodig. 


Er ging een oude bezemsteel in de grond bij de kaardenbol. 

Aanbinden doe ik steeds met repen panty die mensen voor me bewaren en ook daar zuinig mee omgaan

 betekend hergebruik. Elk stukje wordt bewaard.

Middenin de pracht sering hortensia werd een paal in de grond
gedreven. 

De takken die door storm en zware bloemen dreigen af te breken 

werden met pantystroken aan die midden paal gebonden. 

Je ziet er niets van en de plant is je er dankbaar voor…

Bijhouden is niet alleen nodig bij huishoudelijk werk 

maar zeker ook in de tuin. Klein onkruid verwijderen bespaart je wortelgroei die niet meer te verwijderen is zonder de bestrating op te breken. 

Na regenbuien is onkruid verwijderen gemakkelijk.

Doorgeven wat je nog hebt en een ander weer kan gebruiken bracht afgelopen week een toekomst bezuiniging. 

Janneke kwam langs en had o.a. een filtertje van metaal (onderdeel van een vreemd koffiepotje) 

dat precies in mijn aardewerk filtertje past. 

Geen filterzakje nodig en bespaart filterzakjes. 

Dankjewel Janneke. Het dekbedovertrek en het touw bewaar ding wordt weer doorgegeven.

Tip 4… De aardbeiplant stekjes hebben genoeg worteltjes om ze te planten. 

Ze gaan in de kratten aarde. 

Het is aan te bevelen de jonkies aan de navelstreng van moeder wat groter te laten worden dan deze exemplaren.

Betere overlevingskans. 

Rondom de plantjes kwam koffiedrab…

Tip 5…Spaghetti voor twee dagen…

Ingrediënten:

1 kleine courget

1 ui

Knoflook teentjes (uit mijn tuin)

Twee stengels bleekselderij

Enkele tomaten

Tomatensaus van de reclame PLUS 1 euro

1 paprika

Tijm basilicum en salie

Spaghetti voor twee personen

Werkwijze:

De gesnipperde ui fruiten met de knoflook en ondertussen in een pan water de spaghetti koken. 

Daar gingen vanaf kookpunt de twee tomaten bij 

voor een minuut waarna ze gemakkelijk te
schillen zijn.

De rest van de groente kleingesneden plus kruiden bij de uien inclusief het pakje tomatensaus.

Op lage pit tot beetgaar smoren met de deksel op de pan. 

De nodige spaghetti op een bord met de pasta/groentesaus erop. 

De rest van de spaghetti kwam in de pan bij de saus voor morgen…


Tip 6… De vuile was lijntjes moesten een nieuw plekje krijgen in de oude seringenboom. 

Er moest meer plaats komen (rolstoel) en werd e.e.a. verplaatst. 

De vogelvoermand werd hoger in de boom gehangen. 

Om de vogeltjes niet te omringen (verschrikken) met wapperende  lappen 

werden de lijntjes verplaatst.

 Zomer diarree is bijna altijd voedselvergiftiging. Bacteriën die via vaatdoekjes worden verspreid. 

Ik droog de doekjes ( en vuile theedoeken) na een dag gebruik aan die lijntjes in de boom.

 Ze worden daarna apart van elkaar opgespaard 

tot volle wasmachines. (60 graden) 

We willen geen bacteriën  overbrengen of vermenigvuldiging.

Tip…De vaatdoek van de dag breeduit uithangen beperkt bacterie groei. 

Op een prop kunnen ze lekker vermenigvuldigen. 

De kleerhanger tip helpt je om goed bezig te zijn…

Mijn leventje… Bij droog weer enkele uren per dag in de tuin werken houdt me in beweging en maakt mijn hoofd weer leeg.

 Dat was nodig na afgelopen vrijdag toen de elektrische rolstoel werd bezorgd en ik merkte daar niet mee om te kunnen gaan.

Misschien is de hersenziekte al te ver gevorderd om dit nieuwe nog aan te leren. 

Door wat ik nog kan, te onderhouden, dus blijven doen, op goed geluk, uit automatisme en/of gevoel lukt me veel. 

Iets nieuws blijft moeilijkheden geven.

Dinsdag komt de ergotherapeut en gaan we bekijken wat wel en niet nog mogelijk is wat betreft besturen van die rolstoel. 

Natuurlijk ben ik een strijder en we zullen zien.

De arme geraniumstekken die afgelopen winter werden overgehouden hebben veel geleden tijdens het voorjaar. 

Hagel maakte gaten in de bladblaadjes, te koud en stormen…

 zelfs slakken die bloemblaadjes aten. 

De dappere geraniums en fuchsia’s hebben het overleefd 

en stralen met pracht bloemen, twee maanden later dan vorige jaren. 

Afgelopen warme dagen hebben de tuin zo goed gedaan.

Afgelopen weken volgde ik het leventje van Lucky. 

Het zorgenkind eh vogeltje van Manuela. 

Een valkparkiet en de ouders hielden het nest niet voldoende warm. 

Net toen Manuela het beestje weg wilde doen kwam er beweging in het lijfje. 

Manuela ging ervoor en heeft haar kind in een soepkop onder een warmtelamp gezet 

en vijfmaal per dag met een spuitje eten gegeven. 

De naam werd Lucky en bleek dat er iets aan zijn pootje mankeerde. 

Ik heb al duiven gezien met een poot en dat hoeft geen bezwaar te zijn om te overleven.

Lucky werd met veel zorg omringt en al dikker en groter. 

De soepkop werd een schaaltje 

en uiteindelijk een vervoermandje voor katten. 

Ondanks alle goede zorg is Lucky net geen vier weken geworden… 

Ik heb er toch een traantje om gelaten…

Na deze lange mijmering toch nog een verhaaltje uit het boek Heimwee naar Heusden… Er wordt naar uitgekeken…

De ooievaar.

De ooievaar, bloemkolen of wat ze er ook van maakten. We kregen weer gezinsuitbreiding. Deze keer misschien wel een tweeling, had moeder verteld.

Moeder was al een tijdje chagrijnig. ’s Morgens kwam ze steeds misselijk aan tafel. Dan ging haar kunstgebit in haar schortzak en moest ze wel eens overgeven.

Dan hielden we ons gedeisd, ze kon niet veel hebben. Je kon merken dat ze er niet gelukkig mee was.

Als het nu maar eindelijk jongens zouden worden. Vader wilde een stamhouder.

Eindelijk begon de bevalling, vroeg in de ochtend. Eigenlijk halve nacht. Wij hoefden niet naar
school die dag en moesten in onze slaapkamers blijven. 

Vader kwam na een tijdje vertellen dat er al een baby was, een jongetje, maar er was er nog eentje onderweg.


 

Vader was zo blij, iedereen leek blij, zelfs de buurvrouw van onder uit de straat, die ik beneden hoorde praten.

Nou, ik helemaal niet. Waar moesten we al die kinderen leggen? En al die was? Die zou allemaal weer
voor mijn rekening komen. Al die strontluiers. En er was al zoveel werk.

Gerrie mijn oudere zus, die nog meer uit school werd gehouden, liep altijd met baby’s te zeulen. Moeder had al een brief gekregen van de inspecteur van onderwijs. Waarom er zoveel schoolverzuim was. 

Gerrie vond het niet erg. Ze bleef liever thuis met haar levende poppen. Twee waren er nu bij gekomen. Piet en Mart (Martien) van Deursen, de stamhouders. Ze was er druk mee.

In de wagen, uit de wagen, en weer in de zon om bruine beentjes te krijgen, bedje in en uit, flesjes geven en luiertjes verwisselen. Het was al eens voorgekomen dat de een twee keer de fles kreeg en de ander van honger lag te gillen. 

Daarna hadden ze truitjes met een letter P en M aangekregen. Die had moeder erop geborduurd. Wie zegt of Piet wel Piet was. Ze leken sprekend op elkaar en konden nog niet zeggen: “He, ik ben Mart hoor!”


Ik kon ze heel lang niet uit elkaar houden. Gewoon, omdat ze me niet interesseerden. Ik was nog
steeds boos. Hoe was het in godsnaam mogelijk dat moeder, die vaak genoeg vertelde nooit kinderen te hebben gewild en wij nooit geboren hadden moeten worden, er nu wel al zeven had?

Vader wilde “stamhouders”. Als die als eerste waren gekomen, waren wij er dan wel geweest? Dat gaf wel iets om over na te denken.

Daar moest je als vrouw aan geloven, begreep ik na verloop van  tijd.

Toen waren er nog geen of weinig voorbehoedsmiddelen. Moeder was slachtoffer van de huwelijkse plichten.

Na de tweeling is het haar nog een keer gelukt om een kind te krijgen. Ze was weer misselijk aan het ontbijt verschenen, het kunstgebit weldra in haar schortzak.

Toen wist ik al hoe laat het was, er zou er nog een komen…

Annemiek.