maandag 28 mei 2018

Mijmering 49 Vliegengordijn voor nop, tassen en sjaaltjesrek idem en koffiekannen uit de vuilnis....

Beste mensen,

Keulen en Aken zijn niet op een dag gebouwd,
en een Consuminderhuis zet je op poten binnen vier weken...

Annemiek.
 
49 Consumindermijmering 2018.
 
Tip
Ik hou van de rijkdom van eenvoudig leven en gekregen dure vliegengordijnen geef ik direct weg. Mijn vliegengordijn is heel simpel te maken zonder naaimachine van een oud glasgordijn. Een grof weefsel heeft mijn voorkeur die zijn meestal wat zwaarder. De haken werden uit het gordijn gehaald en het loodkoord komt aan de zijkant. Daar waar je meestal doorheen gaat en valt het gordijn door het loodkoord direct weer glad. Het band kan gewoon erop blijven dat valt toch achter het overgordijn. De zijkant van het oorspronkelijke glasgordijn   is  meestal mooi omgezoomd. Soms is het zo breed dat een dun stangetje erdoor kan. Ik weefde het stangetje door de grove lussen van het weefsel en kreeg het vliegengordijn een "kopje."
 
Als je een kantel raampje boven de deur hebt kan je aan de buitenkant bij open raam rond de scharnieren een stukje veter naar binnen laten vallen. Daarmee bind je aan de binnenkant het stangetje vast. Kantel raam dicht en voilĂ .... zonder boren of haken hangen. De vetertjes laat ik in de winter gewoon hangen....
De zoom heb ik op de gok afgeknipt en moet nog afgewerkt worden. Dat komt nog......... Ik heb een klaptafeltje dat ik bij de deur zet waar de naaimachine op past en kan ik zo de zoom vastnaaien op lengte zonder het gordijn af te nemen. Zo heb ik eens een binnen tent genaaid met de naaimachine op kisten en een verlengkabel.......

Tip 2
De bleekselderij in de glazen vaas heeft wortels en heb ik in de volle grond gezet. Enkele dagen water geven en maanden plezier van mijn selderijstengels. Indien nodig snij ik er eentje af......en moeder natuur bewaart voor me de rest en zet ze aan de groei. In de groentelade van de koelkast was hij al lang rot geweest.
 
Tip 3
Sla in het voorjaar is en blijft heerlijk vooral met mosterdblad en bloedzuringblad. Een bakje champignons gebakken met peper/zout/kerrie kokend heet op de sla. Het staat wel tweemaal per week op mijn menu in deze drukke tijd. De sla gemengd met peper/zout/honing/scheut olijfolie en scheutje azijn. Husselen en klaar. Heb je geen honing neem dan een schepje suiker.
 
Tip 4
Ze werden weggesmeten. Twee koffiekannen waar smurrie uit de randjes liep. De reden was de slecht afsluitende ring tussen kan en thermosglas. De schroef aan de onderkant moest wat vaster aangedraaid. Maar eerst werd die schroef losgedraaid met een lepel. De smurrie werd eruit gelaten en goed gedroogd van binnen. Het thermosglas weer in de kan en de dop goed stevig aangedraaid zodat de ring afsluit en de koffie niet meer tussen thermosglas en kan kan lopen bij het opgieten, als de kan te vol wordt gemaakt.
 
Tip 5
Van een strooien hoedje kan je een pracht romantische decoratie maken door een lintje om de bol en oude kralen kettintjes en lintjes vast te naaien op de hoed ( zie foto)
 
Mijn leventje....
Voor wat hoort wat en direct hulp staat hoog in ons vaandel. Een mevrouw en meneer krijgen morgen de sleutel van een huis in Heerlen en hebben helemaal niets. ( Ik ken de reden uiteraard) Ze woonden tijdelijk in een gemeubileerde kamer. Ze kwamen op gesprek en gingen direct aan de slag. Meneer met klussen en mevrouw met kleding vouwen. Donderdag gaat een bestelbus meubeltjes naar het stel. Een prachtsetje eethoek dressoir en bankstel. Een koelkast en gasfornuis, keukenspul en pannen, beddengoed en linnengoed. We hebben ze vandaag direct in de kleding gezet want meneer had gaten in de schoenen en die van mevrouw gaan nog wel twee weekjes mee...Komt goed. We hebben ze twee bigshoppers voedsel meegegeven want schraalhans is keukenmeester bij de twee. Meneer wordt gekort omdat mevrouw bij hem is komen wonen. Ze leven van 580 euro per maand huur en en en... Dan weet je het wel. Ook dat komt goed over twee maanden of zo als de huurtoeslag wordt uitbetaald met terugwerkende kracht. Kunnen ze van dat geld een wasmachine kopen....
 
Ik vond in het moederhuis nog twee pluizige kussens voor op de bank in Molenberg en af en toe ga ik even in een fauteuiltje zitten om vanuit een andere hoek weer ideetjes op te doen. Een niet compleet kinderbedje werd tassenrek door het latenbodempje en een spijlen zijkantje onder elkaar aan de muur te bevestigen. Aan het andere latten zijkantje komen sjaaltjes. Ik vraag dan aan de dames van de kledingafdeling hun mening, waar ze het willen hebben.  Ze kregen veel rieten manden die ik uit de kelder van het moederhuis opduikelde voor sokjes zakdoeken en klein goed. Ze hebben enorm veel plezier bij het inrichten en af en toe zie je een speciaal bloesje ergens ophangen of een pakje....
 
De hangkleding afdeling vordert al en de Decathlon afdeling en keukenspulhoek is klaar. We mochten vandaag bij Decathlon weer een wagen vol spul ophalen dat werd uitgestald. De mensen die vrijwilligerswerk doen en/of de cursus volgen mogen gratis sportspullen meenemen. Wat er zoal binnen kwam? Tenten met kapotte rits in de tas waar de tent inzit. Dat doet niets af aan de tent. Rugzakken met een naadje los ( wordt op onze naaiafdeling gerepareerd.) Een jasje waar een nieuwe rits in moet en bokshandschoenen waar niets mis mee is omdat de hoes/rits stuk is, waar ze inzitten. Schoenen met een foutje of een stukje dubbel genaaid. Ik torn dat wel los en soms is er een halve maat verschil....laten de meeste mensen dat nu ook hebben in hun voeten, benen borsten oren en ogen...... Hij die de sla laat groeien schiep mensen en de mens streeft naar volmaaktheid die we nooit bereiken.

Zwemspullen en skeelers waren bij de Decathlon gift...en en... We waren zo druk dat we niet in de gaten hadden dat het team van Ron Strouken de belettering op het boeiboord aanbracht... dat wil ik ook nog met jullie delen......... Nog drie dagen te gaan.....
 
Annemiek