zaterdag 26 mei 2018

Mijmering 48 Hittegolf tipjes en iets maken van wat er al is...


Beste mensen,

Handenarbeid in welke vorm dan ook
is een natuurlijk en efficiƫnt middel om mensen met zorgen en stress te helen....
 
Annemiek

 
48 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Na drie weken hard werken in Consuminderhuis Parkstad Molenberg namen we rust, dan breekt het lijntje niet. Vrijdag zaterdag en zondag even niets...nou ja de tuin en de groei explosie beteugelen. De tomatenplanten aanbinden en rijpe aardbeien plukken. Elke dag wel een kommetje voor op brood of op yoghurt. Ik zet het bakje yoghurt een kwartier in de vriezer voordat de aardbeitjes erop komen. Een ijsje haalt het daar niet bij en gezonder denk ik wel....
 
De winterharde papaver bloeit in al zijn schoonheid en Floor klimt weer vrolijk op het afdak. Ze had last van allergie en moest naar de dierenarts. Het hard plastic vervoersbakje met tralies heeft een ellendig handvat. Met dat handvat aan het stuur van de fiets is niet te doen. Een bigshopper werd verknipt.. een zijkant eruit tot 20 cm van de bodem en werd het bakje erin gezet. De tralies bleven daardoor vrij voor de lucht en kan madam ook nog rondkijken. De tas werd aan het stuur gehangen en met een slakkengangetje ben ik naar de dierenarts gefietst. Lopen naast de fiets kan ook nog en drukt het gewicht niet.
De handel heeft mooie reistasjes en korfjes voor aan of op de fiets die ik niet nodig heb door mijn “verbouwde”  shopper.
 
De dierenarts is steevast vertederd bij het zien van Floor haar kopje. Zo lieflijk...net een jong poesje en bij een poging haar tanden na te kijken bijt Floor even door...Of ik haar even vast wil houden? “Als u een gewatteerde deken hebt?” De dierenarts staakt haar poging en weegt mijn poezekind en dat is minder gevaarlijk. Ze geeft Floor een spuit en zullen haar opgezette lipjes slinken en de jeuk verdwijnen. Ik hoef vier weken geen pilletjes te geven vertelt de dierenarts en kunnen de schrammen op mijn armen helen... Consult en spuit 40 euro en duurde 3 minuut. ” Ze ziet er goed uit,” vertelde de arts, maar dat wist ik al evenals haar gewicht en dat ze geen tandsteen heeft. Af en toe moet je de kas spekken en dat is goed anders sterven dierenartspraktijken uit.  Ik schrijf direct op welke medicijn ze kreeg en bij de volgende keer vraag ik een injectie van dat en dat dosering zus en zo..... Dat kost me 8,40 euro weet ik uit ervaring..... en de diagnose is al jaren bekend en hoeft niet steeds opnieuw.  Daar ben ik heel duidelijk in...
 
Tip 2
Hittegolf en de grote lappen worden gewassen. Binnen anderhalf uur is de was droog aan de lijn. Opvouwen op de tuintafel en direct in de kast. Ik zet de centrifugestand van wasprogramma’s lager dat bespaart stroom. Bloesjes kliedernat aan de lijn en zo op het haakje in de kast. De hoeslakens in de wasmachine, even later aan de lijn, komen een dagdeel later weer op bed. De dekbedden verhuizen tijdens de hittegolf naar de logeerkamer en op mijn bed komt onder de bedsprei een laken.... Dat is genoeg en spaart ook nog was. Kussenslopen strijk ik niet... In een dagdeel droogt en “strijkt” de zon al  mijn opgespaarde vuile was van twee weken.
 
Tip 3
Laat de aarde dicht tijdens hittegolfjes, dus niet schoffelen. Onkruid uittrekken mag en dat droogt razendsnel op het stoepje in de zon. Gedroogd onkruid is minder gewicht en neemt minder plaats in, in je GFT container als je geen compostvat hebt......Zorg voor veel water voor mens en dier.
 
Je bent benieuwd naar de voortgang van consuminderhuis Molenberg? We bouwen nog steeds met wat er is in hergebruik. Op zolder van het oude huis stonden twee stalen rekken en twee oude bruine kasten te verstoffen. Over het dak werden de kasten in het geheel door de mannen naar beneden geschoven.
Twee witte kasten zonder deur kwamen erachteraan. Een bruine kast werd wol voorraadkast voor de handwerkclub en de leidster was er erg blij mee. De kasten zonder deur werden rekken voor lappen stof. Later worden die vervangen voor kasten met deuren ( als we die krijgen) maar nu even niet want dat zou kopen betekenen en doen we niet... Twee oude TV kastjes tegen elkaar werden vouwtafels waar ook nog opbergplaats inzit voor notitieblokjes, pennen centimeter, schaar, lintjes en wat al niet nodig is op kledingafdelingen....
Een TV tafeltje moest verhoogd worden en kreeg blokken onder de pootjes. Een ladekastje voor panty’s aan een kant maakte het werkblok compleet met een "welkom" tweezitsbank aan de andere kant. Gezelligheid ten top. Een vloerkleed op kale vloerbedekking plekken en schilderijtjes op gaten in muren.... We zijn vindingrijk....
 
De tweezitsbank is wel zeer op zijn plaats met twee bijpassende fauteuiltjes naast het schoenenrek.( om te passen?) Twee lange schoenlepels werden ernaast opgehangen. Vanuit de bank kijk je zo de speelgoedruimte in waar de kinderen uitzoeken wat hun hartje begeert, want ook dat hoort bij kleding en gordijnen plus linnengoed en kan gratis meegenomen worden met je kledingpas. Deze pas is te verkrijgen bij overlegging specificatie van je ( minimum) inkomen. Voor inboedel, sportspullen, voedsel en deelname workshops is een deelnemerspas nodig die te verkrijgen is door vrijwilligerswerk en/of een budget/consuminderkring te volgen.
 
Een meubelzaak schonk ons grote woonkamerkasten uit de tijd toen ik jong meisje was. Dat is 50 jaar geleden en die kasten slijten niet. Menigeen wilde wat nieuws en de nog goede kasten werden bij aankoop nieuwe meubels ingenomen door de meubelzaak. Ze staan nu zonder deuren langs de wand in het nieuwe consuminderhuis in de keukenspul afdeling. De deuren werden veilig opgeslagen en als een van onze crisismensen de kast wil hebben komen de deuren weer erin...Je weet maar nooit wie nog eens een kastenwand van muur tot muur wil hebben.
 
De bergen kleding werden gesorteerd... lange en korte pijpen en mouwen van broeken en shirts apart in de rekken gelegd. Dat schiet het meest op en is alles even onder de voeten uit. De lingerie apart in het ladenkastje en de hangende kleding op een grote hoop gelegd totdat de rekken hangende kleding klaar zijn. Later kan per onderdeel op maat gelegd worden en de dames zijn daar al aan begonnen zag ik.
 
De lappen stof om weg te geven zijn gesorteerd uitgestald. Winterstof onderaan en zomer midden en bovenaan het rek. Medelanders ( van orgine niet in Nederland geboren Nederlanders) naaien veel zelf en beginnen in de zomer al aan winterkleding weet ik. Veelal tijdens de ramadan...(duurt tot 14 juni) als men binnenshuis rustige bezigheden zoekt.
 
De lunches werden wederom verzorgt voor de vlijtige vrijwilligers en afgelopen donderdag werd een rondleiding en presentatie gegeven voor de website (in de maak) van bisdom Roermond en werden alvast de naai en handwerklessen gestart... Nog een week te gaan en nog veel te doen heeft onze bestelbus het begeven. Er wordt aan gesleuteld als het onderdeel opgeduikeld is en komt het hopelijk snel goed.
 
Mijn leventje....
In de workshopruimte dichtbij de tuin ga ik binnenkort kransen binden en een mand vlechten van het snoeihout uit de jungle toekomstige moestuin. De brandnetels worden al gebruikt om anti luizensoepjes van te maken. Het recept? Half emmertje ( 5 liter emmertje) brandnetels en een kopje vloeibare groene zeep met een half emmertje kokend water overgieten. Afgekoeld gezeefd in een bak met deksel bewaren of in een jerrycan. Grote lege melkflacons of wasmiddel flacons doen het ook en het soepje blijft wel twee jaar goed. Met een kwastje kan je met het “soepje” de luizenplekken besmeren op bijvoorbeeld tuinbonen. Om de andere dag herhalen tot de luizen niet meer te zien zijn.
Terug naar de tuin van het nieuwe consuminderhuis....
Het lijkt wel een jungle en struiken en bomen hebben zichzelf gezaaid.... De struiken met houterige takken en boompjes die plaats moeten maken voor een moestuin worden net na het snoeien verwerkt  omdat ze dan nog soepel zijn. Ik snoei en vlecht dus tegelijk als de stilte is gevallen in het huis, de tuin en het pleintje ... een mooi plekje om een dag in stilte door te brengen samen met een klos wikkeldraad, bindtouw snoeischaar hooi en mos en ma natuur....om ideetjes voor workshops uit te werken.
 
Annemiek.