zondag 15 april 2018

Mijmering 36 Pak onkruid aan door het op te eten. Zevenbladsoep en tipjes.

Beste mensen,

Geluk is een koolmeesje redden
en een jaar lang groente uit eigen moestuin
zonder landbouwgif...

Annemiek.
 
36 Consumindermijmering 2018.
 
Tip.
Enkele vrijwilligers van het consuminderhuis hebben zoveel plezier in het tuinieren gekregen dat ze wel meer willen helpen. Lekker in de buitenlucht bezig zijn en de koffie tijdens het werk met wat lekkers geeft de sfeer van picknicken. De rust van de aarde zag ik indalen en dat hadden ze niet verwacht.... Door ze op te dragen mee te helpen werden de mannen enthousiast en misschien heeft moeder Aarde daar wel een handje in geholpen.......Ze werken pietepeuterig precies, waar ik best jaloers op mag zijn met mijn zwabberende handen....ik doe het ze niet na.
 
Tip 2
Hergebruik:
In mijn eigen moestuin rondom mijn huis heb ik in het weekend veel werk verzet. Het begon bij de bramenstruiken tegen de gaasafscheiding  van de moestuin. Het dode hout werd tot de grond afgesnoeid en de bruikbare stokken snoeihout bij elkaar gelegd. De takken die vorig jaar vrucht droegen werden gesnoeid en de nieuwe scheuten met reepjes panty vastgebonden aan het gaas. Dat ruimt op......
 
Tip 3
Naar de markt om acht uur waar twee paprikaplanten werden gehaald en twee vleestomaten/planten. Nog een zakje plant uien kwam daarbij. De planten waren vier voor 10 euro en ja....duur. Maar de tomatenplanten zijn wel al een stuk op dreef. Het lijken wel reuzen tegenover mijn zelf gezaaide kleuters kerstomaat.  Ik stek nieuwe plantjes van de reuzen, dat wordt mijn tomatenoogst voor de herfst. Ze worden in potten gezet en gaan naar binnen als de nachten te koud worden. Hoe meer stekken hoe goedkoper de reuze planten worden nietwaar....De paprika’s heb ik dit jaar niet zelf gezaaid dus de twee gekochte zijn voor de leuk.... De markt had meer en ik kocht voor 5 euro twee bloemkolen (voor bloemkoolrijst) een megazak appels en sinaasappels. ( markt Eygelshoven) Ik had me alleen verkeken op het gewicht. Alles kwam heel thuis op de fiets en de planten werden direct met de wortelkluiten in het water gezet...dat bevordert het aangaan.
 
Tip 4
Tegelijkertijd met omspitten, mest inwerken en inzaaien van het moestuintje aan huis  worden de vele potten voor 80% gevuld met aarde. De potten staan als het ware in de rij op hun beurt te wachten naast het moestuintje. Onderin iedere pot een afwaterings gat waarop wat scherven om uitspoelen aarde te voorkomen. Als de scherven op zijn... gooi ik gebruikte filterzakjes op het afwaterings gat of een dot panty. Halverwege de potten komt een lel verse koemest tussen de tuinaarde. Dan weer aarde en de plant. De wortelkluit mag immers niet direct met de koemest in aanraking komen. Alleen het toplaagje is potgrond waarop nog wat koemestkorrels komen en een mos laagje. Zoals je inmiddels weet kom ik daar gratis aan van een kennis die het mos uit zijn gazon verticuteerd. Zonder mos kan natuurlijk ook. Mos voorkomt uitdrogen van de aarde. Met hooi of verknipt gedroogd blad kan het ook, of helemaal niets. Kortom potten vullen met tuinaarde uit de moestuin bespaart je veel kosten van potgrond. Met drie zakken goede potgrond voor een tientje was ik klaar. Een heel jaar.
 
 
Tip 5
Hergebruik: 
De frambozenstruikjes kregen wat koemest en de knolselderij plantjes kregen wat meer mest dan de anderen. Ze houden daarvan. Er kwam een rijtje snijbiet en een rijtje regenboogsnijbiet, lente uitjes en mosterdzaad plus dikke uien. Door wederom tijdens het mest onderwerken direct te planten en/of in te zaaien kon ik in de graafsleuf gaan staan. Daardoor hoef je niet zo diep te bukken en ook niet op de losse aarde te gaan staan. De zaaigeultjes werden met de steel van de riek gemaakt door de steel mooi recht te leggen en erop te gaan staan. Eventueel met de kop van de steel nog wat uitdiepen als je niet zo'n zwaargewicht bent, en inzaaien. Bij elke zaai geul kwam een stekertje met de naam van het zaad erop geschreven. De stekertjes zijn geknipt van plastic dekseltjes en met permanent marker beschreven. Floor legt graag haar keuteltje in pas gespitte aarde en graaft daarvoor een flink gat. Zie je het al voor je? Verder zijn duiven gek op opkomende sprietjes....Om rampen te voorkomen werden de zaaigeultjes voorzien van dakjes van gaas geprikt met: Jawel het snoeihout van de gesnoeide bramenstruiken. De gaasdekjes gaan al jaren mee..........worden recht gebogen en weer voor de inkuil gebruikt en het jaar erop weer verbogen tot dekjes voor de zaaigeulen......
 
Tip 6
Hergebruik:
De zaai uien kosten 1,50 euro op de markt en ik heb daarvan vier rijtjes uien kunnen zetten. Dikke uien en om te voorkomen dat Floor of de duiven huis gaan houden kregen de pootuien kruislinks stokjes boven hun koppekes. De stokjes zijn van een rest stromatten geknipt. Met handschoenen aan en een flinke huishoudschaar lukt het wel de dunne ijzerdraad door te knippen.....
 
Het hele moestuintje aan huis werd over de hele oppervlakte iets lager... Dat was de bedoeling en werden daardoor vele potten aarde gevuld en de sleuf in de voortuin gedicht.
 
Tip 7
Als laatste klus over een week of zo zal ik de strijd tegen het “onkruid” zevenblad aangaan. Voorlopig begin ik er eerst maar eens aan te eten. Een volle vergiet zevenblad werd geknipt want jong blad is het lekkerst. Je kan er soep en pesto van maken maar ook voor op pasta. Het soeprecept als volgt:
 
Een vergiet vol zevenblad
1 dikke ui
scheutje olijfolie en klontje boter
2 groente bouillonblokken
enkele aardappels of
bloemkoolrijst.
eventueel peper/zout
scheutje room.
 
Werkwijze:
De gesnipperde ui in de olie en boter aanfruiten en de in blokjes gesneden aardappel mee roerbakken. Ik nam bloemkoolrijst en dat kwam de smaak van de soep ten goede. Proberen maar. De gewassen en grof geknipt zevenblad met stengeltjes toevoegen en laten slinken op hoog gas. Afblussen met een liter water en de bouillonblokken toevoegen. Aan de kook laten komen en op laag gas 15 minuut sudderen. De blender erdoor en in de soepkop een scheutje room of koks room, slagroom of...koffiemelk. Net wat je hebt....
 
Mijn leventje...
Tot slot werd de stoep geveegd en de potten met planten decoratief neergezet. De potten waar nog planten inkomen kregen een plekje aan de rand van het hofje. Floor heeft me wederom twee dagen lang gezelschap gehouden. Ze soesde in haar prieeltje en zat op het stoepje. Ze haalde capriolen uit en kreeg bij de lunch een bakje melk en ik een zevenblad soepje. Moeder merel heeft een nestje in de oude hedera zag ik en de besjes staan naast haar “deur.” Ze komt in haar aanvliegroute eerst op de moestuinafrastering zitten en kijkt eens rond. Dan floept ze vliegensvlug in de bos hedera en rammelt hier en daar een takje. Ze haalt mos uit de potten om het nestje denk ik te voorzien van een zacht dekje. Ik zal Floor binnen houden als de jongen vliegles krijgen en dat kan wel een week duren. Merels hebben vaak een tweede leg in de zomer...het zijn net mensen die na een scheiding opnieuw beginnen....
 
Een koolmeesje had zich vervlogen en vloog zomaar mijn keuken en woonkamer in. Floor erachter aan die heb ik bij haar nekvel gepakt en in de gang gezet waar ze luidkeels zat te brullen... Alle ramen in de woonkamer wijd open gezet ben ik in de tuin gaan werken. Koolmees heeft in de guirlande gezeten zag ik en heeft toch het wijd open achterraam gevonden. Buiten was haar partner in alle staten aan het krakelen en het stel is zonder slag of stoot weer herenigd...

Later op de dag kwam Floor met een veldmuisje aangewandeld die ze losliet in de woonkamer. Het beestje zit ergens verstijft van angst in een hoekje. Ik denk wel onder mijn sta-op-stoel want daar kan Floor niet onder. Floor loopt al uren patrouille en ik ga lekker slapen.... misschien komen ze elkaar vannacht tegen en vind ik een dode muis op de trap of zo.... Het beestje redden zal me deze keer niet lukken denk ik.....
 
Annemiek en haar beestenboel........